NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Hej

Undrar kort och gott om det är denna som är pluggen för att dränera kylarvätskan? :)

https://www.dropbox.com/s/efg1620sqckuj ... 2.jpg?dl=0

Räcker det att bara lossa på den eller är det något mer som behövs göras för att det skall rinna ut?

Tack.

Edit

Ser inte ut som på dem guider å annat jag har läst mig till men hittar inte så mycket annat.
rodi skrev:2-3 varv kanske. Jag tog inte bort skruven när jag bytte kylarvätska så det räcker med lossa några varv.
Underbart... Nu rinner det iaf. Stressar inte. Har till 20.00 på mig :)
Det är väl ingen fara att varmköra motorn med kylarlocket av? Har för mig jag gjorde så på min 740 men det var ett tag sedan :)
av rodi
Så här gjorde jag ock det gick bra ;
Fyll expansionskärlet till max-strecket. (med ca: 50/50 vatten och glykol)

Starta bilen.

Fyll på igen till max-strecket, medans bilen är igång.

Låt bilen stå på tomgång några min (under uppsikt)

Fyll på till max-strecket igen (om det behövs)

Kör sedan en liten runda tills motorn blir varm och har öppnat termostaten.

Fyll sedan på till max-strecket igen.

Vrid sedan på fläkten på fullt med full värme och kontrollera att det blir riktigt varmt!
Blir de det så är allt ok.
Fast skillnaden är tyvärr att jag byter från en sort till en annan så jag får spola systemet tyvärr. Varken Bilia eller Volvo kunde svara på vad för kylatvätska det var i bilen. Har renoverat värmaren så många ggr att det var alldeles för låg nivå och behövde fylla på. Fick bli spolning och byte istället... Men då vet jag iaf vad som är i...

Men ingen fara att varmköra med locket av då? :)

Tack.

Edit

Lite nervös på saker man gör första gången :)

Termostaten öppnar vid näst sista sträcket på mätaren?

Självklart häller jag inte ut spillet utan samlar upp det i flera behållare ifall någon undrar :)
Det är en packning till pluggen tro? Verkar småläcka efter andra tömningen. Kanske är lite som ligger kvar på balk osv men om det läcker.... Trist på en Lördag eftermiddag....

Tror ni det räcker med 4 omgångar med vatten för att få systemet rent från den gamla kylvätskan?
Som jag skrev. Förlorat mycket vätska vid renoveringen av värmaren. Behövde akut fylla på men det var gul vätska i. Frågade både Bilia och Volvo som servat den varför den färgen. Dem brukar inte använda den. Dem kunde inte svara på vad bilen ens levererades med för vätska.... Vill inte chansa så byter helt så vet alla i framtiden vilken vätska som är i.

Får hålla på tills det rinner ut helt genomskinlig vätska = bara vatten...

Edit

Bekräftat att det läcker ur pluggen iaf. Fan också!
Hoppas jag kan åka 3mil med den läckandes och fixa det under nästa vecka.... Fan.
Vanligt att det börjar läcka där?
Dumt att jag inte tog med mig datorn med vida så jag kunde kolla upp ny plugg och ev packning....
Förbannat också....
Senast redigerad av 1 timebandit, redigerad totalt 0 gånger.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw