Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag kört 5 st V70/XC 70 och i alla är radion rena katastrofen.

Jag har ju en massa olika fordon och i alla dessa är radion 10000% bättre.

Nu sitter jag tex i Valmet traktor och kan ratta i Danmark P4 i perfekt stereomottagning, i min volvo xc70 som står bredvid kan den inte ens urskilja signalen överhuvudtaget, det bara brusar.

Samma sak i min Toyota, bara att ratta in DR med perfekt ljud.

Har även åkt en del med sommarbilden och den fungerar perfekt och störfritt på alla vägar där volvon bara skrapar och låter grymt illa.

Det måste ju vara konstruktionsfel då alla V70 och XC 70 dom jag kört är lika kassa.
Ett riktigt spröt som är en kvartsvågsantenn och helst sitter mitt på taket ger överlägsen signalstyrka in, jämfört med antennerna som sitter i bilarna nu. Alltså den påmålade slingan på fönstret. Om det är någon felaktighet i kontakten med den målade antennen eller på antennförstärkaren, då blir det skräp. Jag tycker inte min är dålig, men jämfört med en gammal Blaupunkt (som var kända för att ha bra radiodelar) kopplad till en riktig antenn är den förmodligen sämre.
Jag har ju kört 5 st nya V70 och XC70 och alla är lika dåliga. Menar ni att alla skulle ha samma fel.

Visst, är det hög signalstyrka funkar radion ok, men nu har jag kört 600 mil runt europa och massor i sydsverige och kvaliteten har verkligen rasat i botten, sjunker signalstyrkan är det kört.

Men det är nog aspersson som har rätt här. Alla fordonen jag jämför med har ju ett antennspröt, det är väl det som gör dem totalt överlägsna i mottagning. Det sitter Sony, Blaupunkt, Panasonic, Pioneer och Knutsson apparater i de bilarna och de slår alla nya volvo med hästlängder.¨

Man har väl offrat en vetting mottagning för det praktiska i att slippa sprötet.
Klart sämre mottagning med den där knölen på biltaket.

Bättre va det förr med diversity el va det hette. Dubbla antenner var det i alla fall. Och elantenn på S70R med en knapp där man kunde stänga av så antennen inte åkte upp. Mottagningen räckte bra ändå.
Volvo car UX

Jag fick den under servicen i går.

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Motorvärmare

Hej! Har en fundering angående motorvär[…]