Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ersj
Hej
Jag har en S60 D5 2006 som gått drygt 14000 som batteriet aldrig är bytt på än, alltså nästan 9 år. Jag har än så länge inte upplevt några problem men börjar bli lite fundersam över kommande vintern. I och för sig har jag Volvo assistans över hela vintern då jag gjorde service i våras. Det ska väl då bara vara och ringa dem, få starthjälp och sen åka och köpa ett nytt och sätta i?

Mvh
Erik
av Malmstroem
Varför byta något som fungerar?

Jag har i alla fall alltid väntat med att byta batteri tills jag märker att det börjar bli dåligt. De senaste har jag faktiskt till och med bytt innan bilen inte startade -- vilket tidigare var mitt kriterie för att det var dags att byta batteri. :wink:
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Om batteriet inte visar en nedsatt funktion så tycker jag att du ska köra. Som du skriver så har du Volvo Assistans & dem funkar klockrent! Ett nytt batteri ligger på runt 1800:- plus minus lite.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Problemet kan bli att batteriproblemet uppstår vid sämsta möjliga tillfälle.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Perc
Gotlandsbästa skrev:Ett nytt batteri ligger på runt 1800:- plus minus lite.
:shock:
Malmstroem skrev:Varför byta något som fungerar?
Det beror på. Tycker du om att komma ut till en död bil på måndag morgon och sedan få snö i skorna när du krånglar med startkablar? Jag föredrar att byta det vid ett tillfälle jag själv väljer. :)
av lennart lundberg
Hej!

Förstår ditt dilemma.
Varför byta när allt fungerar! :shock:
Om du nu har ett original batteri (förmodligen Volvo batteri) så byt till ett lika dant. Men ingen garanti att det nya fungerar lika bra. Allt förändrats.
Med lite fingerkänsla så borde du märka när det är dags att byta.
Nio år är ändå nästan 10 år gammalt och har kanske gjort sitt. :???:
Ett tips. :idea:
Fråga om vikten på det nya batteriet?
Känn på skillnaden ”vikten” på ett billigt batteri mot ett dyrt.
Det är innerhållet (blyet) som kostar pengar och är en av livslängden i år.
Som en parentes. :???:
Vid mitt bilköp hos Bilia (fem år gammal Volvo) och vid första servicen rekommenderade de att byta batteri??
Nytt batteri och det gamla används i vår andra bil (940) än i dag, utan problem ytterligare i 5 år även vintertid.

Lennart (D)
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Perc skrev:
Gotlandsbästa skrev:Ett nytt batteri ligger på runt 1800:- plus minus lite.
:shock:

Det beror på. Tycker du om att komma ut till en död bil på måndag morgon och sedan få snö i skorna när du krånglar med startkablar? Jag föredrar att byta det vid ett tillfälle jag själv väljer. :)
Jag bytte förra hösten, hade dieselvärmaren på & när jag skulle starta så var det på det berömda håret :wink: Lite kallare så hade det inte gått. Vet ju inte hur TS bor? Jag har villa & kan utan problem koppla på en laddare om så behövs. :-)-)
Användarvisningsbild
av Perra83
Kör värmaren på direktstart och låt den gå tiden ut.

Går den tiden ut och kupéfläkten går hela tiden och du kan starta utan problem så är batteriet rätt bra. Tio år gammalt så hade ja nog bytt vid minsta lilla tveksamhet. Ja har själv blivit stående utanför gymmet med min S60 D5 Classic 2008. Då va batteriet inte ens fyra år.
Användarvisningsbild
av Vojje
gnestakalle skrev:Problemet kan bli att batteriproblemet uppstår vid sämsta möjliga tillfälle.
Mvh GK
frågan är väl vad som är billigast. Ett nytt batteri eller en burk startgas?
av ingesjo
Finns en viss risk att batteriet tar med sig generatorn när det rasar ner en blyplatta och orsakar en mindre kortis inne i batteriet.
Det hände mig och Blev rätt mycket dyrare än bara byta batteri på min bil, då var batteriet 4 år gammalt.

Jag rekommenderar oljabyte var ~10.000mil bå[…]

Strålkastarspolare och polvändning

Jag ånyo. Kikade på detta en gå[…]

En disel. Nu var ju inte frågan om hur jag s[…]

Kostnad för halvljus?

Jag anser det är helt ok pris, speciellt inkl[…]