Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PeterNas
XC70 D4 AWD my15 aut (6 växlad, gamla motorn, Sensus Connect) Momentum Business + VOC

Jag tänkte jag skulle dela med mig av mina upplevelser, för och nackdelar efter två dryg månader med bilen. Det har blivit både vardagskörning och en bilsemester till Danmark (från stockholm). (Samt backat sönder en baklykta på den sprillans bilen :( )
Jag lägger upp det med rubriker för att få det så överskådligt som möjligt.

Jag har egentligen ingen jättestor erfarenhet av hur man bedömer bilar utan kör från personligt tycke.
Ålrajt, här kommer mina tankar och erfarenheter:

Förbrukning
Som så många andra skrivit så är volvo rätt törstig i jämförelse med andra märken i samma klass. Jag har en relativt mjuk körstil och har testat flera olika körstilar med ögonen på momentanförbrukningen. (Bilen har snart gått 400 mil)
Motorväg: Mellan 90 och 115 så är det inga problem att ligga på 6,5 om man tillåter sig att tappa lite i uppförslut och öka lite i nedförslut. Med Cruisen satt på 110 så landade förbrukningen på 6,8 efter 30 mil.
I stan är det en annan femma, där landar det runt 0,9/1 liter milen. Vid ryckig körning med mycket rödljus och körullning så ökar det ännu mer.
Efter c:a 150 mil började bilen dra mindre, jag antar att det är den s.k inkörningen som står för det. Minskningen var ganska markant, knappt 1 dl per mil. (med + 2.6 bar i däcken sjönk den ytterligare med 0,1 dl)

Jag har mätt fem tankningar vid pumpen och fått relativt bra resultat via färddatorn (den på frontpanelen, inte den "körstatistik" i Sensus Connect.) Färddatorn visat 6.3 och mätning vid tank 6.54 (då släpar ännu resultaten från semesterns motorvägskörning kvar, jag tror det kommer stiga en del nu när bilen ska köras till och från jobbet.)
Min spritmonitorsida: https://www.spritmonitor.de/en/detail/646977.html

Personligen tycker jag bilen drar aningen mycket, men då kommer jag som sagt från en Audi a3 105 hk.

Sensus Connect och VOC
SC systemet levereras som standard på bilar från vecka 20 2014. Det är ett helt nytt system och är helt frikopplat från det tidigare. Med det menar jag att det inte går att uppdatera det gamla eller neddatera det nyare på något sätt. Iom. Sensus Connect så försvann även möjligheten att addera Touch funktionen.
Sensus Connect levererar det jag tycker jag behöver i en bil. Färdstatistik (enbart körning, därför felaktig förbrukning mot pump). Musikspelare och navigation (som jag inte aktiverat än). Men kan läsa bilens manual på displayen och har möjlighet att boka service i systemet, det är rätt neat tycker jag :)
Jag har simkort i bilen med Telia abonnemang och är inte särskilt imponerad. För det första så förlorar den täckning med jämna mellanrum, på essingeleden(!) Dessutom klarar den enbart 3g. Min telefon har då samtidigt 4g 12mb/s och full mottagning. Tyvärr så begränsar Bluetooth kopplingen mellan telefon och bil ner c:a till 2mb/s. Så att få snabb och stabil mottagning i bilen är en nöt jag ännu inte knäckt.
Jag tänker ge det nån månad till. Om inte ett mirakel sker så kommer jag kicka simkortet i bilen och köra BT via telefonen. Det är mer än väl för att strömma musik.
Appar:
Spotify är utbytt mot Rdio (typ likadan fast från USA och 50:- dyrare i månaden) Varför! Varför skulle inte Volvo ha spotify? Båda är ju från sverige, här tycks lojaliteten mot sina landsmän ha fått stryka på foten för (jag gissar) USA marknaden.
jag skaffade iaf. ett Rdiokonto och eftersom det är inbyggt i bilen så är dess menyer mycket mer dynamiska än spotify eller iPodens som jag får styra över BT från telefonen. Oklart dock om jag kommer fortsätta med Rdio. Spotify har jag haft så länge och att flytta ett par tusen låtar är en process jag inte tycker är värd 50:- spänn extra i månaden :D
I övrigt så är utbudet av appar ännu rätt fjuttigt.
Storytel
Sticker och nån till app jag inte minns namnet på.
Håller tummarna för att det kommer några najsa uppdateringar framöver.
I övrigt tycker jag att samtliga paneler och infosystem är hyfsat intuitiva och levererar enligt förväntan.
Menyerna skulle kunna vara aningen snabbare. Men jag är brutalt kinkig med sådant, vi snackar nån 1/10 dels sekund.
Menyerna från uppkopplade appar är dock stundtals rejält sega. Här borde Volvo langa in en flashdisk som lagrar bilder och listor mm. nu känns det som om varje thumbbild laddas ner på nytt varje gång jag öppnar tex en spellista.
VOC är rätt coolt och jag kan få information, låsa och låsa upp via nätet eller app i telefonen. Värmaren har jag inte testat än, men den hoppas jag funkar.
Detsamma gäller SOS (det hoppas jag aldrig behöver testa)

Drivlina
Motor och växellåda lirar bra ihop. De 181 hk räcker utmärkt för mig. Dock kan det nog bli någon Polestar framöver, bara för att det är ballt inte för behovet.
Som jag nämnde, nån gång har jag upplevt växlingarna som aningen ojämna. Det tycks inte vara helt konsekvent och skulle kunna bero på lådans "intelligens". Dvs jag har kört lite hårdare ett tag för att sedan göra en asmjuk accelerering. Oklart, jag får utvärdera mer.
Motorn har ett skönt ljud och levererar som den ska vid normal körning. Den kan kännas lite seg i reaktionerna om man trycker till ordentligt. Dels går det tid till kickdown, dels så är gaspedalens rörelse och motorns gaspådrag inte helt linjärt.
Vid sådana behov funkar S-läget mycket bra. Snabb respons och full effekt av bilens hk, i det läget dubblas nästan förbrukningen dock.
+ och - "manuell" har jag testat och det funkar som förväntat, men det är inget jag använder till vardags.
Jag ser fram emot en rejält snöig vinter så man kan känna på AWD ordentligt. På semestern körde jag på stranden ett par mil och nån gång så aktiverades AWD´n. Det var mäktigt ☺

Helhetsintryck
Jag har alltid haft ett motstånd mot "Volvo, villa och vovve" dvs jag har fruktat medelsvenssonklyschan.
Därför bryter jag mot mina egna ideal när jag säger att jag på snudd till älskar bilen. Den fyller mina behov med råge, den drar inom rimliga gränser och den är grymt snygg. Bagaget är kanon i vardagen, inga problem med en medelstor emmaljunga, lite packning och en rejäl storhandling. Även semestern (2 veckor) funkade det över förväntan. Vi struntade t.o.m i takboxen. (2 vuxna och ett barn på 1,5 år). Benutrymme och takhöjd känns rymligt och luftigt, Jag kan lätt på in två barnstolar bak om det behövs, då är jag 184 cm lång.
Grymt skön att köra. Vissa tycker att xc70s fjädring känns svampig, jag tänker snarare amerikanskt mjuk (typ dodge van). Både styrning, motor och växellåda lirar bra tillsammans.
Sätena är mycket sköna och efter ett par timmar på E4 så upplevde jag för första gången på länge (körde Audi a3 tidigare) att jag inte var stel när jag klev ur bilen. Dock så är xc70 inget fartmonster, den ligger som bäst på motorvägen mellan 90 och 120, i högre fart känns den "för tung" tycker jag.
Det går inte heller att få fram "e" på displayen om man kör med Eco temat över 100.
Det är skönt att sitta några cm upp i stadstrafik och jag tycker att bilen känns mindre än vad den är (jämför med mazda6 och ford Mondeo).
Ljudet i stereon (HP 7) är ganska dassigt, jättemjuk bas och hög diskant, inget "rappt" mellanregister. Audiens standardljud var mycket bättre.
Ljudet i kupén är något hela annat dock, mycket bra dämpning, något som jag verkligen uppskattar med barn och fru i baksätet. normal samtalston funkar utmärkt.

Den kostar visserligen en slant, men jag har just nu en bra deal via företaget (personalbil) så det var ingen tvekan. Dessutom fick jag nästan 15% rabatt vid köpet :) (billigare än V70 med samma spec hos vissa handlare)
Det faktum att vi nu även kollar på villa talar om för mig att jag nått en mognad (eller brutits ner av samhällets medelsvensson indoktrinering). hur som hels kan jag inte undgå att känna mej lite mer som Zlatan när jag rattar mig fram i Stockholms suvtäta förorter :)

Ber om ursäkt för lång post, hoppas läsningen varit till belåtelse.
Användarvisningsbild
av philipsguy
Mina 5 cent just nu är:
Navigatorn: rösten säger nu direktiven i en annan ordning än gamla Sensus, exempel:
Nya säger sväng höger om trehundra meter
Gamla sa i samma situation om tre hundra meter sväng höger.
Alla andra navigatorer jag använt använder den sistnämnda metoden, när man är van vid standardsättet så blir man lite stressad när rösten säger sväng höger? Jag hade ju gärna sett att detta gick att ändra via en inställning så jag hoppas nån från Volvo cars läser detta :wink:

Connecten tar ca 90 Sekunder att koppla upp sig och apparna är ganska långsamma på att starta.
Annars tycker jag anslutningen vekar stabilare än min iPhone som ligger löst i bilen med samma operatör.
Bra för barna att kunna dela anslutningen till sina handenheter!
Allt detta gäller ju alla Volvos modeller utom nya 90:an...
Användarvisningsbild
av Doffen
Angående forbruk, hvilke biler sammenligner dere med når dere synes denne har ett høyt forbruk ?

Selv har jeg MY13 utgaven, og på langkjøring kommer jeg ned i 0,58 uten noe større problem.
Det vil jeg si er ganske bra til å være en bil på 2.2 ton og automat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
PeterNas skrev: I stan är det en annan femma, där landar det runt 0,9/1 liter milen. Vid ryckig körning med mycket rödljus och körullning så ökar det ännu mer.....

.....Personligen tycker jag bilen drar aningen mycket, men då kommer jag som sagt från en Audi a3 105 hk.
Beror mest på automatlådan, har kört både manuell och automat, Med manuell går förbrukningen inte upp nämnvärt i stan, när jag körde automat så fick jag samma resultat som dig.
av nilsotto
Själv valde jag nya motorn/växellådan framför fyrhjulsdrift men behoven är ju olika.

Både drivlina och bil i övrigt är fantastiska och står sig väl mot de tyska "premiummärkena" tycker jag.
När jag tog ut bilen låg förbrukningen på 0.63. Nu efter ett par hundra mil ligger den vid hårdkörning på 0.61, vid normalkörning 0.60 och om man håller hastighetsgränserna överallt kryper den ner till 0.59. Jag kör ganska blandat med en viss tonvikt på motorväg. Den verkar alltså ganska okänslig för olika körstilar, motorväg, stad osv.

XC70 är kort sagt en kanonbil. Navigatorn fungerar perfekt men är dock lite besviken på övriga funktioner Sensus Connect. Trodde faktiskt det skulle innehålla mer än vad det gör idag. Men det kanske kommer fler appar eftersom?
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Har en XC70 D4 Awd My14 hemma nu. (På prov) Tycker den går underbart! Har kört ca 15 mil. Ingen elmanövrerad stol så svårt att hitta en bekväm inställning. Men motorn går väldigt bra. Piggare än jag trodde! Men att lägga i S är inge kul :( ryckigt. Är den nya lådan bättre? Va inne på att byta min XC70 My06 till en V70 T6 eller 3,2. Men nu vettefaan! (I) Tycker XC70 är för jävla mysig bil!
Användarvisningsbild
av philipsguy
Gotlandsbästa: det är geartronic som gäller för AWD, förmodligen till nuvarande 70-serie fasas under kommande år... 8-växlad är bara för VEA, alltså framhjulsdrift
Användarvisningsbild
av Doffen
Gotlandsbästa skrev:Har en XC70 D4 Awd My14 hemma nu. (På prov) Tycker den går underbart! Har kört ca 15 mil. Ingen elmanövrerad stol så svårt att hitta en bekväm inställning. Men motorn går väldigt bra. Piggare än jag trodde! Men att lägga i S är inge kul :( ryckigt. Är den nya lådan bättre? Va inne på att byta min XC70 My06 till en V70 T6 eller 3,2. Men nu vettefaan! (I) Tycker XC70 är för jävla mysig bil!

Hva mener du med at Sport funksjonen er ryckigt? Lådan er jo på hugget hele tiden etter å gi fart, i tillegg har du bedre respons på gasspedalen. bruker den kun ved omkjøringer jeg. Synes egentlig den fungerer greitt til det den er ment for.
snö

Nu har det snöat här sedan i går e[…]

Elpriset

Min IVT är inne på 17e året utan […]

Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]