- fre 29 aug 2014, 11:14
#893847
Hej på er!
Hösten gör nu sitt intåg och det börjar bli lite kyligt på mornarna när man ska till jobbet. Dags att titta över det här med motorvärmare i god tid och innan frosten kommer...
Då jag har dåliga kunskaper om vad som är bäst att kombinera och även hur man beräknar vad säkringarna tål, tänkte jag rådfråga er. 8)
Förutsättningar: Jag har en Volvo V50 D3 -12 med dieselvärmare och tidur. Vid mitt boende hyr jag en elstolpe (16 ampere, 250 V står det på den) och eftersom stolpen har två uttag, så delas den med en annan boende. Elstolpen har timer och den ger ström i 1 timme innan det bryts. Jag har ca 20-25 minuters körtid till jobbet. (mestadels landsväg) Väl på jobbet har jag tyvärr inte tillgång till någon elstolpe.
Eftersom jag hyr en elplats hemma så finns ju tanken att installera en elektrisk motorvärmare och kupèuttag i bilen. Men om jag sen på jobbet ska använda dieselvärmaren och endast ha 20-25 minuters körtid hem, så lär väl bilbatteriet bli tomt med tiden.. Speciellt om det är riktigt kallt ett tag.
Det bästa (men kanske inte mest kostnadseffektivt) vore installera batteriladdare, elmotorvärmare + kupèuttag, men räcker 1 timme för att underhållsladda ett bilbatteri och värma upp motor och kupé på? Och den stora frågan, klarar elstolpen av det? Den är ju på 16A men den delas ju på 2 användare.
Vad tycker ni är bäst:
* Köpa enbart bilbatteriladdare och underhållsladda bilbatteriet varje dag (?) vid elstolpen (1 timme) och köra med dieselvärmaren fullt ut både morgon och kväll till/från jobbet?
* Köpa batteriladdare, elmotorvärmare + kupèuttag, under förutsättningen att stolpen klarar av det?
* Köpa elmotorvärmare + kupèuttag och bara ha bilen varm på morgonen? (törs ju inte köra dieselvärmaren så länge då på jobbet)
Är tacksam för era tips, tankar och erfarenheter kring detta! :)
Tack på förhand!
Mvh E.
Hösten gör nu sitt intåg och det börjar bli lite kyligt på mornarna när man ska till jobbet. Dags att titta över det här med motorvärmare i god tid och innan frosten kommer...
Då jag har dåliga kunskaper om vad som är bäst att kombinera och även hur man beräknar vad säkringarna tål, tänkte jag rådfråga er. 8)
Förutsättningar: Jag har en Volvo V50 D3 -12 med dieselvärmare och tidur. Vid mitt boende hyr jag en elstolpe (16 ampere, 250 V står det på den) och eftersom stolpen har två uttag, så delas den med en annan boende. Elstolpen har timer och den ger ström i 1 timme innan det bryts. Jag har ca 20-25 minuters körtid till jobbet. (mestadels landsväg) Väl på jobbet har jag tyvärr inte tillgång till någon elstolpe.
Eftersom jag hyr en elplats hemma så finns ju tanken att installera en elektrisk motorvärmare och kupèuttag i bilen. Men om jag sen på jobbet ska använda dieselvärmaren och endast ha 20-25 minuters körtid hem, så lär väl bilbatteriet bli tomt med tiden.. Speciellt om det är riktigt kallt ett tag.
Det bästa (men kanske inte mest kostnadseffektivt) vore installera batteriladdare, elmotorvärmare + kupèuttag, men räcker 1 timme för att underhållsladda ett bilbatteri och värma upp motor och kupé på? Och den stora frågan, klarar elstolpen av det? Den är ju på 16A men den delas ju på 2 användare.
Vad tycker ni är bäst:
* Köpa enbart bilbatteriladdare och underhållsladda bilbatteriet varje dag (?) vid elstolpen (1 timme) och köra med dieselvärmaren fullt ut både morgon och kväll till/från jobbet?
* Köpa batteriladdare, elmotorvärmare + kupèuttag, under förutsättningen att stolpen klarar av det?
* Köpa elmotorvärmare + kupèuttag och bara ha bilen varm på morgonen? (törs ju inte köra dieselvärmaren så länge då på jobbet)
Är tacksam för era tips, tankar och erfarenheter kring detta! :)
Tack på förhand!
Mvh E.
Volvo V50 D3 Classic -12