Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OC-RA
Hm.. det märks att du kommer uppifrån vårt långa land. Elskåp för MoK värmare i P-husen, vilken lyx. Jag har i och för sig både MoK i bilen och har tillgång till det både hemma och på jobbet men det kostar mig en skön slant varje månad. Så tror jag det är för dom allra flesta , så frågan är ju igentligen hur mycket man vill lägga på sitt redan dyra bilägande. Jag tror att om jag köper en ny bil någon gång så lägger jag till för att få en bräsle värmare för det passar mig , men säkert inte alla andra.
Användarvisningsbild
av Brainy
RoadKiller skrev:
Brainded skrev:Roadkiller: det hör väl i allra högsta grad hit? det förklarar varför kärran i signaturen rullar utan motorvärmare. Hade det gått att få från fabrik för rimlig kostnad så kan jag lova att den hade det. Det var bara en anledning, andra har fört upp fler.

/Anders
Men det var ju endast p.g.a erbjudandet det blev dyrare. Skulle inte tro att en motorvärmare kostar 80 000:- som tillval om jag går dit imorgon och beställer en bil. Alltså var det endast p.g.a det där erbjudandet ni volvoanställda fått där den inte ingick. För oss andra är den inte så dyr.
Svar ja, och det är anledningen.

/Anders
av buuyuu
Suck, hade ingen motorvärmare. Det blir till att montera nästa vinter...
av Luthor
Då kommer jag med samma fråga som trådskaparen hade (onödigt att skapa en ny tråd), har jag motorvärmare eller inte? Jag har ett uttag under vänster framlyse där jag kan stoppa in en kontakt, har även ett vanligt "vägguttag" inne i bilen vid passagerarstolen (för kupévärmare). Innebär detta att jag även har motorvärmare, eller kan det bara vara monterat för kupévärmare?

Det måste ju gå att se någonstans i motorutrymmet, eller? Om jag skulle testa att plugga in kabeln, hur märks det om det finns motorvärmare eller inte? Fan vad lite jag kan om detta ämne... :wink: :oops: :wink:
Användarvisningsbild
av Scania
Om du låter elen vara inkopplad ett par timmar så kan du sen känna med handen på motorblocket om det känns lite ljummet/varmt. I så fall har du motorvärmare.
av Luthor
Scania skrev:Om du låter elen vara inkopplad ett par timmar så kan du sen känna med handen på motorblocket om det känns lite ljummet/varmt. I så fall har du motorvärmare.
Ok, så det går alltså inte att se med ögat? Får väl ta och prova någon dag...
Användarvisningsbild
av Scania
Jo, det går säkert att se med blotta ögat...fast jag vet inte hur... :oops:
Men det kan säkert någon annan här beskriva för dig.

Å andra sidan kan du inte se om den fungerar. Men om det blir varmt så vet du att du både har en motorvärmare samt att den fungerar :lol:
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Ok, en "okunnig" fråga....vad är skillnaden på en traditionell motorvärmare & en bensinvärmare?

Installerade motorvärmare & kupé värmare i min förrförra bil.... problemet var att, vid de tillfällen man vet att man kommer att använda bilen ex kl:07.00 morgonen därpå så är ju allt frid & fröjd....men när man på en ledig dag bestämmer sig med kort varsel att använda bilen så blir det helt enkelt inte att man klampar ner till parkeringen & stoppar i kontakten 1-2 timmar innan (för lat helt enkelt). Men, vet att det finns sk kombinerade billarm som har inbyggd funktion så att man kan fjärrstarta bilen (räckvidd 1000m) till en kostnad av 4-5 tusen (med hjälp av fjärrkontrollen kan man även vid en eventuell carjacking stänga ner motorn & låsa in fanskapet efter att han kört en liten bit)...har någon av er erfarenhet av denna typ av "larm"? Skall tydligen finnas inbyggt i snuskdyra Mercor osv.

Just detta med att kunna starta bilen 5 min innan man skall iväg verkar ju inte alls fel....
av Luthor
Scania skrev:Jo, det går säkert att se med blotta ögat...fast jag vet inte hur... :oops:
Men det kan säkert någon annan här beskriva för dig.

Å andra sidan kan du inte se om den fungerar. Men om det blir varmt så vet du att du både har en motorvärmare samt att den fungerar :lol:
Det är sant, får väl göra så om ingen "kunnig" ger oss en ledtråd var man skall leta i motorutrymmet... :wink:
Användarvisningsbild
av Brainy
Den sitter på blocket. Men har du uttaget där så är det ju bara följa sladden från uttaget och se om det går från fronten direkt till torpedväggen eller om den går till motorn innan den går vidare in till kupén.

Ungefär så här ser brukar kontakten till värmaren på blocket se ut (Detta foto är dock från min saab)

Bild
/Anders

Edit: pilen är visst lite svår att se, men jag har alltså ritat dit en pil som visar.

Jag gillar att inredning inte är lika mycket […]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att allt[…]

Beställt hem olja för ett "mellan[…]

Utrustningslista Volvo 2019-2023?

Hej Har suttit och försökt hitta en li[…]