Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

teoriprovet för BE är mycket likt för kategori B. är väl typ 2-3 släpvagnsfrågor, resten är om statistik och risker och trafikregler.
Teorin är den lätta biten, t o m C/CE. inte många frågor om lastbil där inte.....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gotlandsbästa skrev:
VolvoB20 skrev: Ja det har jag gjort nyligen så nu har jag alla bokstäver på kortet från motorcykel, bil, lastbil, buss och tungt släp.

Teorin är ju busenkel att läsa in. Jobbigare med körningen.

Va? ?:-/ Körningen är ju lätt! Teorin är inte svår men ändå teori :-O)
Teorin är ju lätt, bara att köpa en bok för någon hundring,
läsa på och så gå och skriva.

Bra mycket svårare, dyrare och mer tidskrävande då att tex fixa en full-size turistbuss eller långtradare som man kan övningsköra och köra upp med.
VolvoB20 skrev:
Gotlandsbästa skrev:
VolvoB20 skrev: Ja det har jag gjort nyligen så nu har jag alla bokstäver på kortet från motorcykel, bil, lastbil, buss och tungt släp.

Teorin är ju busenkel att läsa in. Jobbigare med körningen.

Va? ?:-/ Körningen är ju lätt! Teorin är inte svår men ändå teori :-O)
Teorin är ju lätt, bara att köpa en bok för någon hundring,
läsa på och så gå och skriva.

Bra mycket svårare, dyrare och mer tidskrävande då att tex fixa en full-size turistbuss eller långtradare som man kan övningsköra och köra upp med.

Om man lägger upp det så, då har du rätt. Men väl bakom ratten är det lätt :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
milktrucker skrev:teoriprovet för BE är mycket likt för kategori B. är väl typ 2-3 släpvagnsfrågor,
Njae... Du gör 2 teoriprov. Först gör du samma prov som för A, B, (och troligen) C eller D. Sedan får du göra ett prov för E. Och frågorna på E provet var mycket om lastsurrning och vikter, typ brutto, total, tåg, och liknande. Lite om farligt gods och sådant också.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
milktrucker skrev:teoriprovet för BE är mycket likt för kategori B. är väl typ 2-3 släpvagnsfrågor,
Njae... Du gör 2 teoriprov. Först gör du samma prov som för A, B, (och troligen) C eller D. Sedan får du göra ett prov för E. Och frågorna på E provet var mycket om lastsurrning och vikter, typ brutto, total, tåg, och liknande. Lite om farligt gods och sådant också.

Mvh
Lennart
ja du Lennart, jag har gjort alla 4 kunskapsproven och alla 4 körproven för B, BE, C och CE. Alltså endast ett teoretiskt kunskapsprov till varje behörighet.
B 2005
BE 2010
C 2012
CE 2013
Så ja, jag vet precis vilka frågor som är med var.

kunskapsprov för BE handlar inte om farligt gods, det är någon viktfråga med samt någon BK-fråga(bärighetsklassning för vägar), men den är orellevant för BE eftersom lägsta klassningen, BK3, klarar axeltryck 8 ton eller 12 ton boggitryck.
Användarvisningsbild
av MartinS
Vojje skrev:blir nog en Mazda CX-5 bensin framhjulsdriven. Klarar kraven plus 10 års nybilgaranti :D
Njae, 3 års nybilsgranti och 7 år förlängd garanti, det är en viss skillnad, men de sju åren är absolut inte fel!

http://www.mazda.se/assets/sweden/buyin ... or2014.pdf

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
"Garantin gäller för maskinella komponenterna enligt punkt 3 under förutsättning att felet påverkar bilens funktion. "

Det blir alltså lite mer som en maskinskadeförsäkring utan självrisk i 10 år 15kmil (vilket inte är fel i sig). Om dörren börjar knarra eller klädseln på stolen går sönder lär det knappast täckas av garantin. Stereo täcks inte, centrallås täcks inte, fönsterhissar etc. etc. etc. Det som täcks står ju i villkoren, inget annat (och det är mycket) kan du förvänta dig få reparerat.
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]