Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PaaNis
Tja.
Har ett irriterande problem..
Det är så att när jag gasar på 4'ans växel så börjar det
"ticka".. Ljudet kommer nånstans nerifrån, vet inte vart.
Ju mer jag gasar desto högre "tickar" det!
Detta händer bara ibland, men vad kan det vara?
Tacksam för svar!

Mvh PaaNis.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kan du beskriva ljudet mer?

Om det är oljud på en växel borde det vara problem i lådan, men dåliga lager/drev brukar inte ticka...
av PaaNis
Sparkz skrev:Kan du beskriva ljudet mer?

Om det är oljud på en växel borde det vara problem i lådan, men dåliga lager/drev brukar inte ticka...
Hmm, hur ska jag förklara..
När jag kör med 4'an i & gasar så att varvtalet stiger till över 2000,
då börjar det "ticka"..
& Ju högre varvtal desto högre & intensivare "tickande".
Haha, jag är sämst på att förklara.. =/ :roll:
av Gabber
är det i motorn det tickar lr?
av PaaNis
Jag har inte en aning var det tickar ifrån, men "Under" bilen", typ under pedalerna lr nåt sånt. =p
av __alex__
Jag har en kompis som hade liknande problem med sin saab 9000... och han fick beskrivningen att det var nått med kugghjulen eller liknande i växellådan och att det inte var bra att köra på den växel för om det skulle gå sönder fanns det risk för att det skulle slå sönder hela växellådan.. men jag vet ju inte om det är samma problen

Förresten så är hans bil skrotad nu :D :D säger mycker om saab :twisted:
av ola2
Hej!

Jag har samma problem. Har en 850Glt-93:a. La in ett nytt ämne ang detta nyss..!

Ibland när man kör på 4:an så vibrerar det i spaken. Troligen kommer det tickande ljudet från att wiren(en eller båda) vibrerar mot något framför växelspaken. Om du för spaken lite framåt eller bakår så upphör tickandet. Jag funderar på att demontera klädseln kring spaken för att se var det vibrerar, men avvaktar info här först, för att se om någon vet vad felet är.
av PaaNis
ola2 skrev:Hej!

Jag har samma problem. Har en 850Glt-93:a. La in ett nytt ämne ang detta nyss..!

Ibland när man kör på 4:an så vibrerar det i spaken. Troligen kommer det tickande ljudet från att wiren(en eller båda) vibrerar mot något framför växelspaken. Om du för spaken lite framåt eller bakår så upphör tickandet. Jag funderar på att demontera klädseln kring spaken för att se var det vibrerar, men avvaktar info här först, för att se om någon vet vad felet är.
Okei, tack för hjälpen!
Jag vettefan vad det kan vara iaf. =p

Förstår dig. Helt outstanding bil, de[…]

Start stopp

Ja,det gör den..

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]