Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hade då inge problem montera mina främre ok från biltema. Var inge brickor med bara skruva dit som vanligt.
Inte skulle jag betala 3 ggr så mycket för Mekonomen skit renoveringar. Köpte ok bak till en mazda 626-88. 5 månader senare kärvade armen till handbromsen på oket så bilen knappt rörde sig....
Jag köper i stort sett allt det jag behöver från Biltema, i den mån det finns i deras sortiment, och har i dom flesta fall fått grejor som funkar bra. I några få fall har jag sett mig tvungen att reklamera men det har aldrig varit några problem att få utbytt eller pengar tillbaka. Jag vill inte kommentera Mekonomen på annat sätt än att jag märkt att dom i många fall inte är billigare än Volvo och ibland till och med dyrare.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av 144
taxi skrev:Tycker vi kan chansa lite till: jag har nya Biltema-ok runt om, och jag har inte behövt modifiera någon anslutning. Det enda jag har lagt märke till är det andra redan sagt, att damaskerna ser konstiga ut på dom bakre, men dom funkar än så länge.
De främre har gått problemfritt i ca fyra år, de bakre ett par månader.
Det är ju lite typiskt för Biltema; grejerna ser olika ut beroende på vilken batch de kommer från. Ena veckan kanske de hade borren inställd för djupt. Varje år tar jag bort klossarna och gör rent samt pumpar ut kolvarna så de får röra på sig, än så länge ser Biltema-okens dammskydd fina ut efter tre år och 3000 mil.
*pettson* skrev:Det går alldeles utmärkt att få tag i fabriksnya. Du får dock ta prislappen.
Sist jag såg var förra året på nätet. Usa, nytillverkade och låg på ca 2000kr stycket.
2000kr är ju billigt för ok som kommer hålla i 16 år, undrar bara vad priset skulle bli när de är hemma i Sverige efter frakt och tull.
Nexus skrev:Hade då inge problem montera mina främre ok från biltema. Var inge brickor med bara skruva dit som vanligt.
Inte skulle jag betala 3 ggr så mycket för Mekonomen skit renoveringar. Köpte ok bak till en mazda 626-88. 5 månader senare kärvade armen till handbromsen på oket så bilen knappt rörde sig....
Min far köpte bakre utbytes-ok på Mekonomen till sin 940, tror det bara dröjde ett år, max två innan en kolv satt fast. Därav mitt sökande efter fabriksnytt.
gnestakalle skrev:Jag vill inte kommentera Mekonomen på annat sätt än att jag märkt att dom i många fall inte är billigare än Volvo och ibland till och med dyrare.Mvh GK
Håller med dig och så har de sämre delar, som dessutom är dyrare än Bilia

Det som flera skriver om renoverade bromsok från Mekonomen.
De hade 3 års garanti när jag köpte för många år sedan. Det var tur, för bromsoket hade fastnat helt efter 1 år. Fick ett nytt bromsok och det höll i 1 år - det läkte vid kolvarna. Fick nytt igen och nya belägg. Sedan höll det :wink:

Renoverade är lite av ett lotteri
Det är ju lite lustigt det här med mekonomen och biltema... Nämner man biltema så är det bara kina-skräp dom säljer, nämner man mekonomen så är det mest bara att dom är dyra... Söker man lite djupare så ser man rätt snabbt att mekonomen har lika mycket klagomål på kvalitee som biltema :roll:
Men inte springer folk runt och gormar för det, nänä, det är bara biltema som säljer skit :lol:
av *pettson*
Syrrans man är VAG freak. Och allt ska vara original och servas original.
Ett verkstadsbesök senare satt två nya bakre ok på passaten. Ett halvår senare släppte inte handbromsen. Ja jo.. det var ett ok som kärvade. Men inga problem, in med bilen och så på med två nya ok. Ja dom höll iallfall runt 8 månader? På goodwill åkte det på två nya ok till.. Idag sitter där eftermarknadsok som VAG monterade. Så bra var original till den modellen..
Ett mindre företag i Norrköping renoverade ok för ett antal år sedan. Min far köpte ok där till sin Audi 80 -94, man förklarade TYDLIGT att man INTE använder samma tätningar som ingår i satserna som säljs till renoveringsfirmorna. En av männen som renoverade hade upptäckt att en gummitätning, salt och axelns sammansättning helt enkelt inte fungerade. Dom valde en annan typ av tätning och ansåg sej ha gjort något bra.
21000 mil senare fungerade fortfarande oken utan att en enda gång ha strejkat på något sätt (handbroms i oken) sommar som vinter. Kan det vara så jävla svårt att renovera något för nordiskt bruk=?
Tydligen inte om man vill..
*Pettson* Du kommer möjligtvis inte ihåg vad den firman hette? :roll: 8)
av *pettson*
Jodå dom hette NOBTEC och finns än idag. Jag vet dock inte om dom renoverar ok idag.
Då renoverade dom trummor,kopplingar, kardaner, bromsok. Limmade och nitade även om backar till fordon och maskiner. Jag köpte även lamellmaterial med mera av dom.
Hittade deras sida http://www.nobtec.se/ Något gammal sida antar jag. Dom säger iaf att dom renoverar allt från
bromsar (ok skivor, backar etc.) till kopplingar. Och håller de samma klass än så är det där jag kommer lämna in mina ok (D)

En dämpare låter grymt när den &[…]

Vänster bakfälg blir varm

Oken rör sig bara en bråkdels millimete[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Jag bytte denna del bh0 281 002 952_large_0.jpg […]