NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Ja, då var det väl min tur att få bekosta något mindre festligt.

Jag har den senaste tiden fått stå ut med ett vinande/tjutande ljud från ACn, hur jag avgör att det är just ACn är att det försvinner när den stängs av.
Ljudet blir inte högre eller lägre beroende på temp eller hastighet utan det är konstant tills dess att man nollar helt.

Har försökt att söka lite men det var mest info i kategorier för andra bilmodeller, kan tänka mig att principen är densamma här (dåligt med gas/vätska?) men ändå värt ett försök att fråga.
Något som är värt att notera är att tidigare i somras så upptäckte jag en liten läcka under bilen, genomskinlig vätska som varken luktade eller smakade någonting. Det såg ut att komma någonstans mellan motorn och torpedväggen men det är klart att det kan ha vandrat runt lite innan det hittade ut. Andra genomskinliga vätskor i bilen håller nivån så jag misstänker nu att det kom från ACn.

Vad ska jag göra, vad kan jag göra, vad bör jag göra, vad kostar det, kan jag göra det själv osv osv, ni vet..

Tack på förhand!
av Johannes1975
Pölen du såg under bilen är kondens från AC. Helt normalt när det är varmt ute. Vattnet måste ut. Titta på en ikea parkering under sommaren, alla nyare bilar har det.

Ljudet från AC misstänker något sitter löst
Användarvisningsbild
av grillchips
Åhfan, det var mer än vad jag visste men låter logiskt såklart. Och ja det var nog närmare 30 grader den dagen samt att vi rullat ca 35mil i den värmen.
Användarvisningsbild
av Perc
När det är varmt och muggigt ute producerar en bil-AC stora mängder kondensvatten. I V50's fall brukar det ibland hamna på golvet istället för på marken, tydligen nåt kajko med dräneringen. ;)

Om AC-kompressorn plötsligt börjar låta kan det vara nåt spänn/styrhjul eller så själva kompressorn som börjar tröttna. Dags att felsöka. :)
Användarvisningsbild
av grillchips
Golvet är snustorrt as far as I know, peppar peppar ta jävligt mycket i trä. :D

Hur felsöker jag enklast?
Det finns lite snack i denna tråden om felsökning men vet inte om det är likvärdigt för en modernare bil?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... er#p879282
Användarvisningsbild
av Perc
Du kan ju exvis ta av remmen och kolla om spännhjulet går tyst och fint som det ska eller om det rosslar och låter illa.

Är det magnetkoppling eller variabel kompressor på din bil? Dvs. slår kompressorn på/av då motorn går?
Användarvisningsbild
av grillchips
Allt det där är mer än vad jag vet eller känner till, men jag är inte blyg för att leta mig fram.
Användarvisningsbild
av Perc
Fram tills typ mitten av 00-talet användes det nästan uteslutande AC-kompressorer som har en magnetkoppling mellan remskiva och kompressor. Den kopplar till och från enligt behov då motorn går, och det hörs som ett klick och en plötslig ökad belastning på motorn. Sen ett klick till då den kopplar ur. Det sker nån gång per minut i ett system som fungerar bra.

Min bil var väl en av dom första med variabel kompressor, dvs den snurrar hela tiden men slaglängden ändras steglöst så den helt enkelt komprimerar så mycket som behövs, allt från "noll" till max. Då hörs det inget klick.

Förresten, jag har ju inte frågat, ändrar ljudet med motorvarvet?
Användarvisningsbild
av grillchips
Kan inte påstå att jag hör något klick-ljud men jag har heller inte haft det i åtanke, så jag får hålla koll på det imorgon när jag rullar iväg.

Ljudet ändras inte med motorvarvet utan är konstant varesig jag står på tomgång eller ligger i 120km/h på motorvägen.
Tur i oturen att det sker såhär års eftersom jag nu valt att ha ACn avstängd ifall det skulle vara något som möjligt skulle kunna slitas ut och sabba ännu mer.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]