Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
PFA skrev: Då kan man väl förmoda att t ex XC60/VEA framöver kommer att kunnas få med mekanisk AWD. Eller är jag ute och cyklar nu?
Min gissning är att enda anledningen till att inte XC60 mfl med VEA har fått AWD ännu är att man vill presentera det på XC90 först.
Användarvisningsbild
av Jensen
Bilarna som säljs för 790000kr är väldigt välutrustade.
Priset på en Xc90 kommer sedan att ligga från ca 500-550000kr i grundutförande.
Användarvisningsbild
av TommyP86
AnteF skrev:Nästan 800 papp för en D5??? Den konkurrerar väl med BMW X5 xDrive25d 218 hk som kostar 569000kr? Eller är D5 elektrifierad? Hur i hela friden har de tänkt nu???
D5? Får väl för guds skull hoppas att en typ T8 blir toppspisen, och inte nån gammal diesel.
av Amli
Jag provade att lägga på utrustning på en X5 xDrive25d och det var inte många klick som behövdes för att komma upp i 800k.

Även om det är kanske just snäppet under vad motsvarande X5 kostar så undrar jag hur många som kommer lägga dessa pengar på en Volvo istället för en X5, ML eller kommande Q7 globalt sett? Det är en sak att ligga i samma prisklass i segmentet X3/XC60 där priserna start på runt 360k, en helt annan i +500k. Man är uppe i priser som konkurrerar med Cayenne och Range Rover Sport. Och i dessa kretsar tror jag det är försvinnande få som väljer XC90 i första hand. VW Pheaton är en bra parallell.

Men igen, bilen ser fantastisk ut och jag hoppas innerligen att den säljer bra.
Användarvisningsbild
av kave
Ja, det är ett intressant vågspel att sälja en så dyr bil. Har vi tur blir den klart bättre att köra än X5 som har en hemsk styrning och trist i allmänhet. De första testarna som kört XC90 var väl lyriska, fast de är de väl alltid på den typen av premiärer.
Jag hade nog trott att Volvo skulle kombinera med elmotor på alla modeller och därigenom ha ett unikt koncept som man kan ta lite mer för. Men att jämföra en 4-cylindrig volvodisel med ex en BMW 3.5d?
av AnteF
TommyP86 skrev:
AnteF skrev:Nästan 800 papp för en D5??? Den konkurrerar väl med BMW X5 xDrive25d 218 hk som kostar 569000kr? Eller är D5 elektrifierad? Hur i hela friden har de tänkt nu???
D5? Får väl för guds skull hoppas att en typ T8 blir toppspisen, och inte nån gammal diesel.
Det stämmer, men jag saknar en laddhybridversion under med utsläpp under 50g co2 så den klarar supermiljöbilspremien. För tillfället är förmånsvärdet väl högt för min del. D5 + elmotor och max 550000SEK vore finfint.
Användarvisningsbild
av Vojje
förmodligen kommer kineserna att stödköpa, så att det går ihop sig
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Volvo kör med sina facelift knep att dom sätter sig i huvudet. :lol: Kromlisten under Volvotexten på bakluckan finns inte, men det kommer väl efter typ 5 år när det är dags för facelift. 8)

Sen troligtvis kommer det komma en till facelift på 60-serien där man bara byter ut grillen på dom så dom får en sådan grill med den nya Volvo-logotypen som nya XC90 har. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
AnteF skrev:Det stämmer, men jag saknar en laddhybridversion under med utsläpp under 50g co2 så den klarar supermiljöbilspremien. För tillfället är förmånsvärdet väl högt för min del. D5 + elmotor och max 550000SEK vore finfint.
Eller om dom hade givit bort en gratis :wink:

Skämt o sido, en XC90 hybrid kommer aldrig kosta 550000. Det hade blivit en stor förlust per såld bil. En Touareg Hybrid börjar t.ex på 822 500kr.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12

Hejsan, köpte mig en V60 T3 2011 idag, och te[…]

Fick nu OTA notis. Den installerar den senaste! I[…]

Det blidde en Autel AL549 som kommer nästa ve[…]

Är det någon som vet vilken BT versio[…]