Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av SHO
Hejs!

Som rubriken antyder så har en kompis jo det är faktiskt en kompis o inte jag :mrgreen: lyckats rubba kamdrevet när han skulle lossa själva drevet för att byta packbox o bakre kåpan.
Han hade ett mothåll i form av en gammal rem men lyckades ändå flytta drevet 1-1,5 cm moturs. frågan är vad händer nu? Är det bara att vrida tillbaka drevet till vitmarkeringen på kåpa/drev eller har han ställt till det för sig?
Jag funderar själv på liknande ingrepp o undrar nu vad som eg händer om man rubbar dreven när remmen är av? I hans fall är det en 745.a med B230f i mitt fall en B230ft men det har väl ingen betydelse ifall det är en turbo eller ej?
I mitt fall är det inte hela världen om det blir knas (har andra bilar) i hans fall är det illa.

Tacksam för snabbt svar!
(jag skriver eftersom han inte är medlem här).

/S
Användarvisningsbild
av lennarte
SHO skrev:Är det bara att vrida tillbaka drevet till vitmarkeringen på kåpa/drev
Det är bara att vrida tillbaka.
Om du byter remmen (rekommenderas alltid när man ändå lossar på den) så är där ju nya märkningar på den nya remmen.

Mvh
Lennart
av SHO
lennarte skrev:
SHO skrev:Är det bara att vrida tillbaka drevet till vitmarkeringen på kåpa/drev
Det är bara att vrida tillbaka.
Om du byter remmen (rekommenderas alltid när man ändå lossar på den) så är där ju nya märkningar på den nya remmen.

Mvh
Lennart
Just så. Bra skall hälsa polaren det. En annan sak som jag själv undrar är hur man får loss kugghjulet som sitter på vevaxeln? Är det "bara" att dra loss eller finns det ng kil eller dylikt?
Tror packboxen läcker även på min 740? har oxå hört att man skall kolla flamfälla/vevhusvent. först?

/S
Kugghjulet ör påskjutet på en pigg så det är bara att dra och vicka lite försiktigt så lossar det.
Har man läckande packbox/ar så bör för det första alla 3 bytas (vevaxel-, mellanaxel- samt kamaxelpackbox för jag antar att vi talar om den sidan av motorn som vetter mot kamremmen.
Egentligen bör även den bakre vevaxelpackboxen också bytas men det är en del meck så om det inte läcker där så kan det jobbet vänta. Har man läckande packboxar i motorn tycker jag att det är rekommendabelt att rengöra vevhusventilationen.

Mvh GK

Hej! Ska försöka hålla det kortf[…]

Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]