Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av LeWish
Är rätt grön på bilar. Är på jakt efter en Volvo och har sett många flexifuelbilar (lågmilare) ligger ute för helt ok priser för mig. Har läst en del saker etanol som får mig att grubbla på om det ens är ett alternativ för mig. Därför undrar jag om det av någon anledning är puckat att köra på bara bensin? Jämfört med en vanlig bensinare, är det bränsleekonomiskt? Ngt extra slitage? Service? Osv. Tacksam för svar!

- Edit, fixat felstavning. Tack för påpekande.
Senast redigerad av 1 LeWish, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av P210
Puckat, ja rent ekonomiskt, om etanolen kostar 9,50kr/l och drar 30% mer kostar 1,3l etanol 12,35kr mot 1l bensin som kostar ca 15kr/l!!

Motorn är gjord för bägge bränslena, inget av dem "sliter" på motorn, ev. verkar etanol vara lite småstruligt i vissa kvalitéer/motorer men inget som ska hindra dig från att tanka etanol!

Volvo har oftast serviceintervallen 2000mil på sina flexifuelmotorer, samt ett oljebyte däremellan (efter 1000mil) då de har anledning att tro att etanolen tunnar ut oljan fortare än bensin. I princip inte nödvändigt om du bara tänker köra på bensin.
av Rådlös
Du får nog läsa på en gång till. Metanol förekommer inte som motorbränsle på den vanliga marknaden.
Däremot Etanol, som också är en alkohol, men av ett annat slag. När den säljs så säljs den i form av E85. Det vill säga 85% etanol och resten bensin.
Nu vet vi inte vilka publikationer du har läst, men det låter som dom "yrar i mössan". Du kan gärna hänvisa till dom här. Om du har hört rykten av kompisar och andra så är det nästan till 100% någon som aldrig själv har ägt eller kört en flexifuel. Men vederbörande "vet allt negativt" om en flexifuel.

Det blir inget extra eller okänt slitage för att det är en flexifuel. Den fungerar precis som en bensinbil. Däremot är det lite kortare serviceintervaller på en flexifuel. Detta har att göra med etanolens egenskaper. Därför gör man två olika servicear. En stor och en liten. Den stora innebär allt som en bensinbil får genomgå, olje- och filterbyten, tändningskontroll, bromskontroll, ljus, däck, motorns skick, kylarvätska etc. etc. Den lilla servicen är enbart olje- och filterbyte. Detta görs var annan gång. Intervallerna är något olika på motormodell, men lite kortare än bensinbilarnas.
Dock skall man ju komma ihåg att om man vill vårda sin bil så byter man olja varje år inför vintern. Kan man då kombinera detta med servicetillfällena så "går det ju på ett ut". Servicen skulle du ha gjort ändå vid den tiden.
Är det bränsleekonomiskt? Tag gällande E85-pris. Multiplicera det med 1,3. Så länge du kommer under det aktuella bensinpriset så ligger du på vinst. Kolla in närmaste bensinstation och räkna själv. 1,3 är den genomsnittliga merförbrukningen av bränslet. Det går åt lite mer bränsle till luftblandningen för att resultatet skall bli Lambda 1 när man kör på E85. Så ja, i många fall är det "puckat" att köra på bensin. Undantagen går att reda ut här, men det tar vi en annan gång. Dom är nämligen inte konsekventa rakt över det ena eller andra exemplet. Det är stora variationer och förutsättningar.
Är du spekulant på en flexifuel, så köp ingen före detta taxi. Sikta på före detta hyrbilar eller firmabilar. Kolla gärna Kvarndammens utbud som referens. Där får du en bil som är helt juste deklarerad. Och har du tur så kan du få den billigt också. Om du köper en så se till att du får med motorvärmarkabeln också. Alla Volvo flexifuel är fabriksutrustade med elektrisk motorvärmare. På dåvarande SAAB BioPower kunde man välja elektrisk eller bränsledriven värmare.

Som sagt, läs på omigen, men läs inte kvällstidningar och annat dravel. Lyssna inte heller på "goda råd" från den som inte har ägt eller kört en flexifuel. Det finns många på det här forumet som kan vittna om etanolens fördelar. Däribland jag själv. Och vi talar alla av erfarenhet. Inte dålig ryktesspridning.
Och kom ihåg: Metanol är frätande och mycket giftigt. Det kan fungera som motorbränsle, men i mycket speciella fall. Etanol däremot är visserligen lite giftigt, men inte giftigare än att det finns människor som dricker det dagligen. Flera av dom blir förvånansvärt gamla. E85 är dock inte drickbart.
av LeWish
Drabbades av autocorrect då jag skrev på paddan. Självklart menar jag etanol. Sen har jag mest skummat artiklar på olika ställen och känt att jag ville kolla med den vanliga bilägaren mer. Är van forumanvändare från andra ställen och vet att det finns mycket kompetens. Tackar varmt för svaren!

Däremot, vad jag har läst är olika intervaller och grejer. En del verkar rekommendera att man kör en tank bensin då och då, typ var fjärde tank. Samtidigt läste jag på ett forum, kan ha varit här, att så länge man bara tankar etanol så får man ej avlagtingsproblemen på spridarna (var nu de sitter och finns....). Hur resonerar folk här om det?
av Lövet
Om någon vill läsa dokumenterade fall där Volvo ÅF rekommenderar att köra etanolbilar på bensin var 3-4 tank så läs Vi Bilägares långtest av 2.0F. Där finns fenomenet flera gånger och lite längre beskrivet i det nummer där bilen måste byta alla spridare.
av Rådlös
"Om någon vill läsa dokumenterade fall där Volvo ÅF rekommenderar att köra etanolbilar på bensin var 3-4 tank så läs Vi Bilägares långtest av 2.0F. Där finns fenomenet flera gånger och lite längre beskrivet i det nummer där bilen måste byta alla spridare".

Dock är det så att Volvo själva aldrig har förordat att man skall byta bränsle intervallsvis. Det har bara muntligen framförts av någon som sedan har blivit citerad perifert. Det finns alltså inga direktiv om detta. Detta faktum erkänner Vi Bilägare i en liten passus i något av deras debattinlägg. Det finns citerat här på forumet.

Jag har kört min V70 2.0F* i 4 och ½ år nu, eller ca 5 300 mil. Jag har aldrig tankat ren bensin i den. Enbart E85. Den går problemfritt ändå.

*Fordmotorn.
av Rådlös
" avlagtingsproblemen på spridarna (var nu de sitter och finns....)."
LeWish: Spridarna är dom ventiler som sprutar in bränslet i förbränningsrummen. Dom kan sitta direkt till förbränningsrummen, bredvid tändstiften ungefär. Men dom kan också sitta i insugningsröret väldigt nära insugningsventilen. Det finns lite olika tekniker för detta, men dom sitter alltså i topplocket i anslutning till förbränningsrummet.
av *pettson*
Förvisso kan etanol ställa till det ibland, men som sagt man kan inte enas om vad problemet är egentligen då det inte drabbar alla, inte drabbar på samma ställen heller.

Det jag DÄREMOT får uppstötningar av, och hoppas är ett feltryck är nåt helt annat. Antar detta är Ot.
Jag ströläser artikeln och ser..
*och bromsbeläggen, på samtliga fyra hjul, ersattes med nya för 5 208 kronor.*
För guds skull..
drygt 14000 mil och nya klossar för 5208kr, förmodligen inkl arbete som inte ens med vilja kan överstiga en timma arbete.

Där ställer jag nog frågan: Bromsas denna bil med klossar som har guld inblandat? Eller är det så att volvo fått nån form av ide att premiumstatus innefattar att lura av bilägaren max på reservdelarna?
Om jag anstränger mej för att välja det dyraste på marknaden, vilket innefattar klossar med märket ATE vilket är orginalet som oktillverkaren tillhandahåller och rekommenderar.
Ja då kommer jag upp i 1840kronor totalt, för en sats med fram+bak inkl monteringssatser. :roll:
av Droopy
du vet ju mycket väl att du inte kan jämföra en märkesverkstad med Olles Mek runt hörnet, det har ju diskuterats till leda här på forat genom åren. Om du så byter belägg runt om för en tia så har det ju inget med saken att göra.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Jag kör min flexifuel på bensin. Puckat eller inte men det är alldeles för många Volvotekniker som oberoende av varandra har avrått från etanol. Volvo centralt skulle däremot aldrig komma med ett sådant råd, hur skulle det se ut :wink:

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]