Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Bewsfroe
Har under dagen funderat på att sänka min V50 2,0F lite i samband med att jag införskaffar ett par snyggare fälgar.

Volvo har en chassisats för ändamålet:
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-449324

Dock står det att läsa "Satserna passar bäst på valda modellvarianter p.g.a. fordonets totalvikt. Fjädrarna trycks ihop för att ge en notabel sänkning".

Enligt Volvo passar alltså satsen bäst till följande varianter T5, 2.0D, 2.4i (AT), 2.4 (AT)

Känns därför lite risky att skaffa en sådan sats. Vad rekommenderas att sänka min bil med för att ge en "notabel sänkning"?

Vad är flexifuel R-design sänkt med? Nåt i den stilen, kanske strået vassare, är det jag är ute efter. Ska ju gå att köra med bilen efter sänkningen :lol:
Användarvisningsbild
av ThomasT
Bewsfroe skrev:Har under dagen funderat på att sänka min V50 2,0F lite i samband med att jag införskaffar ett par snyggare fälgar.

Volvo har en chassisats för ändamålet:
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-449324

Dock står det att läsa "Satserna passar bäst på valda modellvarianter p.g.a. fordonets totalvikt. Fjädrarna trycks ihop för att ge en notabel sänkning".

Enligt Volvo passar alltså satsen bäst till följande varianter T5, 2.0D, 2.4i (AT), 2.4 (AT)

Känns därför lite risky att skaffa en sådan sats. Vad rekommenderas att sänka min bil med för att ge en "notabel sänkning"?

Vad är flexifuel R-design sänkt med? Nåt i den stilen, kanske strået vassare, är det jag är ute efter. Ska ju gå att köra med bilen efter sänkningen :lol:
Denna sats kommer ge för liten/ingen sänkning fram. Jag testade en sats gjord för T5(-30mm) när jag testade fram vad jag skulle ha på min C30 1.8f och T5 satsen gav som sagt ingen extra sänkning jmf med mitt original R-design. H&R har en sats 29.208.1(-35mm) för bilar med de "lätta" motorerna. Finns på ebay.de ifrån 1500kr inkl frakt...

.
Användarvisningsbild
av crumpets
H&R är inte toklåg. 35-40mm cirka. De stora aktörerna är H&R samt Eibach. Av dessa är Eibach generellt sett samma höjd, men mindre hårda. H&R har en styvare legering och lite annan progressiv fjäderkonstant.
av Bewsfroe
Låter ju som Eibach är en värdig och bra mkt billigare ersättare för Volvos egen R-design chassisats. Lite mjukare, lite mer Svensson :D Behöver bara utseendet inte hårdare chassi än original egentligen. Får kolla lite på eBay. 35-40mm känns dock lite för mycket. Såg på garaget en som sänkt 25 mm med Eibach och det såg "lagom" ut. Kanske något lite lägre än R-design.

Hej uppdatering! Testade att nollställa men f[…]

Jag har noterat att varvtalsräknaren stå[…]

Vi som beställt nya XC60

Faktiskt reagerat på detta i min V60. Min v&[…]

Tidigare har det handlat om återkallelser p&[…]