Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Zeus
Tja!

Båda bromsslangarna vänster fram behövs bytas på 740in som ej har abs. Har tidigare bytt på en 740 som hade abs, då var där bara en slang och en luftnipplel.
Så nu undrar jag hur jag ska göra? Är det bara att byta slangarna, lufta skiten och allt är frid och fröjd? Luftar man båda nipplarna?
Användarvisningsbild
av lennarte
Där sitter t.o.m 3 nipplar (i alla fall på vissa bromssystem). Annars är det bara och lufta "som vanligt". Skillnaden mellan ABS och utan är att modeller utan ABS har "triangeldelat" 2 krets system (båda framhjulen och ett bakhjul i varje krets) medan modeller med ABS har delingen fram/bak med 2 hjul i varje krets. Det betyder att du behöver 4 kolvar i varje ok fram utan ABS.

Mvh
Lennart
av Zeus
Tack för svar!
Har bytat nu och luftat. Dock så är pedalen "svampig" nu samt att bromsarna inte låser när man tvärnitar. Några förslag?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Är det svampigt så finns där luft kvar, glasklar logik. Jag har gjort samma jobb som du, i mitt fall räckte det att lufta vid hjulet jag jobbat vid. Prova att lufta vid det oket lite till.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av lennarte
Zeus skrev:Är det verkligen nödvändigt att lufta de andra när jag inte rört dem?
Om bromsvätskan i behållaren varit tom, måste du lufta alla hjulen, annars räcker det där du jobbat. Du har kollat så där inte finns en nippel till att lufta? På 4-kolvsoken sitter (som jag skrev innan) 3 nipplar. En på varje sida om skivan, på mitten ungefär, och en i toppen på oket.

Mvh
Lennart
av Zeus
Var ute och luftade en gång till nu. Hittade bara 2 nipplar. Tycker bromsen hugger bättre nu. Och bromsvätskan sjönk aldrig i närheten av min-strecket.

Tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ett trix för att hindra behållaren från att tömmas är att ta av locket sätta dit en bit plastfolie och sen sätta på locket igen.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av lennarte
gnestakalle skrev:Ett trix för att hindra behållaren från att tömmas är att ta av locket sätta dit en bit plastfolie och sen sätta på locket igen.
Det var en "snitsig" idé.
"På min tid" använde vi en "lagom" träpinne för att trycka ner bromspedalen en liten bit. Då stänger kolven i huvudcylindern det hål som bromsvätskan "rinner ner i". Tyvärr funkar det bara på en-krets bromssystem. Det funkar på två-krets också om man bara jobbar vid ett hjul. Dock fungerar det inte på Volvos triangel delade två-kretssystem om man byter båda slangarna på en sida.
En annan sak, när jag gör sådana här jobb brukar jag suga upp så mycket gammal bromsvätska som möjligt. Fylla på ny och öppna alla nipplar och låta bromsvätskan "rinna ut" samtidigt som jag fyller på ny hela tiden. Även om alla nipplar är öppna rinner det (droppar) så pass sakta så man "hinner med". Efter att fyllt på en 1/2 l eller så till brukar det inte behövas "luftas" så mycket mer. OBS!! Bromsvätskan ska alltid ska samlas upp och alldrig återanvändas.

Mvh
Lennart
Volvo V60 2014

Tryck på knappen på mittkonsolen?

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockh[…]