Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
P210 skrev:
En liten dum fråga. Är den verkligen 148cc? Har ju inte med frågeställningen att göra, men 148cc? Inte en liten gräsklippare i så fall.
Rätt vanlig storlek för en gräsklippare, 135-190cc och 5-6hk brukar en "gå bakom" klippare ha.
Tänk på att Briggs&Stratton använder teknik obetydligt nyare än T-Fordsmotorer med skvalpsmörning och de körde med sidventilsmotorer långt in på 80-talet...
Effektuttaget är litet i förhållandet till kubiken, jämfört med en bil/motorcykel.

Vi lattjade lite med en McCulloch åkgräsklippare, den hade original en 344cc Briggs&Stratton på 10,5hk, vi lyckades knöla ned en Briggs&Stratton Vanguard 656cc V-twin på 20,5hk, efter lite drevning blev det inte mycket gräs klippt, den hade passat bättre som jordfräs!
Den fick smeknamnet "Testarossan" - rött topplock och fyra utblås..
Bild
Den gick över 40km/h, med sladdrig bakhjulsstyrning och en bromskiva stor som en snusdosa var den livsfarlig...
Gillar dom där utblåsen!
Själv har jag 16.5hk i en likadan Vanguard. Men mitt system är draget 2-1 och ut till en slutdämpare från en ford istället för stigas megafon. Förvisso tyst men förbannat krånglig dragning på en stiga park.
Slutdämparen är ju stor som en resväska i jämförelse med den där lösningen. Sen önskar jag lite mera varvtal på skiten. Var ju en singelcylinder som satt där innan och varvade runt 1000rpm mer (3200rpm mot 2200rpm).
Det gör att klipparen är långsam att åka med idag och knivarna är ju inte riktigt som förut, även om dom rör sej bra. Jag har inte hittat någon annan remskivesats heller. Sen vore jag nöjd.
Sen önskar jag lite mera varvtal på skiten. Var ju en singelcylinder som satt där innan och varvade runt 1000rpm mer (3200rpm mot 2200rpm).
- Det går att fixa enkelt, alla gräsklippartillverkare som köper Briggsmotorer beställer dem med det varvtal som de vill ha, oftast är det 100dB gränsen för certifiering av klipparna som gör att man måste hålla igen på varvet, och det är en bockad plåtbit som gör jobbet...

Alla Briggs har en mekanisk varvtalsreglering (governor) med slungvikter som påverkar en utvändig hävarm, Denna hävarm slutar med en fjäder som man kan spänna upp för högre maxvarv.
http://www.briggsandstratton.com/us/en/ ... nor-system
Bild
Enligt dessa länkar kan en V-Twin varva både 3600 och 4200rpm!
http://www.northerntool.com/shop/tools/ ... _200118824
http://www.northerntool.com/shop/tools/ ... _200518069

Så här ser den ut på en Vanguard V-Twin, fjädern mitt i bild, fäst i hävarmen från slungvikterna till vänster, böj plåtarmen till höger så fjädern spänner emot bättre så varvar motorn mer (under belastning, torrvarva går inte...):
Bild
*pettson* skrev: Själv har jag 16.5hk i en likadan Vanguard. Men mitt system är draget 2-1 och ut till en slutdämpare från en ford istället för stigas megafon. Förvisso tyst men förbannat krånglig dragning på en stiga park.
Slutdämparen är ju stor som en resväska i jämförelse med den där lösningen. Sen önskar jag lite mera varvtal på skiten. Var ju en singelcylinder som satt där innan och varvade runt 1000rpm mer (3200rpm mot 2200rpm).
Det gör att klipparen är långsam att åka med idag och knivarna är ju inte riktigt som förut, även om dom rör sej bra. Jag har inte hittat någon annan remskivesats heller. Sen vore jag nöjd.

Jag har en stiga park med 12,5hk singelcylinder. Söker nu ny motor och såg en 16hk v-twin på annons.

Ifall jag tar den motorn + remskivorna från min gamla.

Blir maskinen långsammare då, eller var det för att du körde på 16.5hk egna remskivor som var till annan åkgräsklippare?

Vet inte vad det är för topp varvtal på 12,5hk motorn. Men bland inläggen här nämns det ju att v-twin går att skrämmaupp i 4000varv vilket borde vara mer än min 12.5hk anar jag.
Snackar i åkgräsklippare så känner jag inte igen det där med 1000rpm i skillnad, jag har jobbat med att utveckla sådana maskiner, alla motorer, typ Briggs etc var vi tvungna att strypa till ca 3000-3200rpm pga av bullerkrav, annars hade vi gärna kört dem högre, närmre maxuttag, ingen vill ned till 2500rpm.
Ett exempel vi mätte upp, en Briggs märkt 10,5hp gav 5,6kw@3000rmp, den större 12,5hp gav 5,5kw@3000rpm.....

Så är motorn avsedd för en åkgräsklippare fungerar den, behåller du dina egna remskivor borde du få rätt utväxling, annars kan man laborera rätt mycket med olika diametrar där.
Kolla att motorn har rätt längd/diameter på axeln, Briggs har en lång och en kort bl.a.

Bild
P210 skrev:Snackar i åkgräsklippare så känner jag inte igen det där med 1000rpm i skillnad, jag har jobbat med att utveckla sådana maskiner, alla motorer, typ Briggs etc var vi tvungna att strypa till ca 3000-3200rpm pga av bullerkrav, annars hade vi gärna kört dem högre, närmre maxuttag, ingen vill ned till 2500rpm.
Ett exempel vi mätte upp, en Briggs märkt 10,5hp gav 5,6kw@3000rmp, den större 12,5hp gav 5,5kw@3000rpm.....

Så är motorn avsedd för en åkgräsklippare fungerar den, behåller du dina egna remskivor borde du få rätt utväxling, annars kan man laborera rätt mycket med olika diametrar där.
Kolla att motorn har rätt längd/diameter på axeln, Briggs har en lång och en kort bl.a.

Bild

Spännande :D
Men jag tänker rätt att en 16hk 2cylinders borde väl ge mer kraft/vrid i min åkare mot vad min 12.5hk 1 cylinders gav så jag inte gör bort mig?
Tomten är något för krävande för min maskin egentligen därav ser jag efter större motor.
Men jag tänker rätt att en 16hk 2cylinders borde väl ge mer kraft/vrid i min åkare mot vad min 12.5hk 1 cylinders gav så jag inte gör bort mig?
Du tänker rätt!
Encylindriga B&S PowerBuilt 344cc Gross Power 10,5-15,5HP @ 3’600 rpm Gross Torque 20,78Lbs

En V-twin borde ge mer kräm även i registret < 3000rpm med med cylindervolym och mer svängmassa, hittade dock ingen uppgift om vridmoment på Vanguardserien;
B&S Vanguard 570cc Gross Power 18HP @ 3’600 rpm
Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]

Det pratas om att adaptiva farthållaren anv&[…]

Ingen bromsvätska

Har du provat lossa rören vid huvudcylindern[…]