Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kimroos
Jag måste byta mina inre styrleder på min xc70-02
Går det bra att byta bara de inre lederna eller bör man byta dom yttre med?
Användarvisningsbild
av wissel
Man byter bara de som är dåliga. :P
av Arnold
Om man ska byta de inre styrlederna så tycker jag att man ska passa på att även byta de yttre. Det är ju inget extra jobb, utan bara en materialkostnad. Tvärtom är det lättare att jobba med friska delar. Skulle du senare få glapp i de yttre styrlederna så åker du på en tusenlapp en gång till för framvagnsinställning. Jag bytte ialla fall både inre o yttre.
av kimroos
Okey, kanske är lika bra att göra det då..
Hur är det att byta dom inre? Är det svårt? Har hört lite av olika personer som vissa tycker det är busenkelt och vissa typ det jävligaste dom varit med om :S
Användarvisningsbild
av ER
Är inte så väldans jobbigt, krävs bara en permaquick-tång med ny klämma för damasken om man inte kör nån annan variant samt en 32mm nyckel tror jag det var, tog en feltema 32mm blocknyckel som jag med vinkelslipen gjorde 3-4mm smalare över greppytan så den passade på inre leden. ett par riktiga slag med släggan så lossade leden från styrväxeln, givetvis gänglåsning på nya leden man sätter dit.
Bra att mäta antalet gängor som man gänga i den ytter leden med så att nya delarna monteras med samma antal gängor så man har nån form av grundinställning innan man gör den riktiga inställningen.
Svårast var att få dit nya permaquick-klämman och kunna klämma den ordentligt då det var lite trångt på vänstersidan men tar man bort plaststycket under motor så är det lättare att ta det den vägen.
Se upp om du har SMI varianten att du får inre led med fasad ända likt originalet då jag fick byta två gånger då första setet jag var halvt dumsnål att köpa var rent skräp som inte passade 100% pga ändan som skall in i den yttre leden saknade koningen/fasningen med resultat av toe-in "lite" mer än tolererat värde så man kunde se felet med blotta ögat.
Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Hej! Det är den enklaste remmen att byta. Du […]

En disel. Nu var ju inte frågan om hur jag[…]

Schysst att du var ute och kollade! Bra att br&aum[…]

Byta ac rem på Volvo 940

Vet inte exakt hur det ser ut på din bil. Ha[…]