Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndreasHo
Hej

är på jakt efter nya fälgar och har fastnat för ett par olika Volvo fälgar, blir dock snurrig i huvudet av alla mått och däck dimensioner,

så här står det på en aluminiumfälg "Artio" 8 x 19" Offset: 55 mm och sen en 17 tums aluminiumfälg "Cassini" 7 x 17" där är offset 50 på den, hur kommer det sig att det skiljer sig på offsetet när jag väljer min årsmodell på volvos hemsida?

Någon som har koll på detta?

Bilen är en V70 2.5FT 2009

Mvh
Användarvisningsbild
av crumpets
Några milimeters offset gör helt enkelt inte så mycket skillnad, därför kan det variera lite. Varför de ens byggt så från början vetesjutton. Kanske en hållfasthetsgrej som beror på fälgens övriga geometri.
Användarvisningsbild
av P210
En liten fälgskola, då ET måttet alltid dyker upp som fråga då det gäller fälgval;
Visst det är inte oviktigt, men långt ifrån det som säger allt om en fälg.

Nedanstående bild visar två fälgar på bredden 5,5" resp 8"
De har exakt samma ET men på bredden skiljer över 60mm! (samma ET = 30mm utåt/30mm inåt)
Detta kan innebära att de sticker ut ur hjulhuset eller tar i innerskärmarna då "backspace" ökat med 30mm.
Och när man går upp i tumstorlek på fälgen ökar alltid bredden på däcket, vilket kan ställa till med mer problem än en liten skillnad på ET måttet.
En minskning på ET måttet brukar vara positivt då hjulet hamnar längre ut i hjulhuset och ger bättre utseende då det "fyller ut" bättre och ger samtidigt mer frigång inåt.
Bild

Sedan höjs oftast ett varningens finger att en för stor felaktig ET ökar belastningen på hjullager och hjulupphängningar, men med tanke hur mycket eftermarknadsfälgar och märkliga fälgval man sett tror jag inte problemet är så stort om man inte överdriver, bilfabrikanterna behöver oftast större marginaler än den enskilde bilägaren...

Bild

Här är ett exempel på tre fälgar med likvärdigt monteringdjup trots skillnad i ET (25/30/44)
Skillnaden hamnar istället utåt, 39/59/71mm utstick:
Bild
Länk till bild om den inte visas i full upplösning:
http://users.tpg.com.au/klgreen/command ... 5vsET2.jpg
Användarvisningsbild
av börne
Ska inte va några problem...

Dock verkar man behöva Utslagsbegränsare ifall inte bilen anpassats från fabrik.

+ Utslagsbegränsare1
1 Behövs inte om bilen är levererad från fabrik med däckbredd 235 mm eller bredare.
Användarvisningsbild
av P210
Samma sak där, många kör med bredare däck/större fälgar än vad bilarna levererats med utan problem, testa först..

Sök på utslagsbegränsare;
- Volvos förkärlek för utslagsbegränsare förstår jag inte. Jag kör 245 på V60 vilket enligt Volvo är ajabaja men det slår inte i nånstans.
- 8,5 x 20" var storleken på dem iaf va... De har inte skrapat i alls? Volvo vill ju att man monterar utslagsbegränsare
- Rage: Nej, hittills har jag faktiskt inte känt av att det skulle ta i.
- Vi är flera på forumet som kör med stora fälgar och breda däck, och hittils har jag inte hört något problem med att det skrapar i. Så jag tror vi klarar oss bra utan utslagsbegränsare. Jag kör 19" med 245/35 och det är inte nära att ta i, ET på mina fälgar är 55
Användarvisningsbild
av daSea
Kör idag med eftermarknadsfälgar 235/40 18" ET 45 på min V70II och de tar inte i alls någonstans. Bilen är också sänkt 30 mm. Volvo har ju ET 55 på sina 18"-19" fälgar vilket gör att däcket kommer längre in mot bilen från navet. Har också hört många som kör större hjul än 18" utan problem, utan utslagsbegränsare. Man kan ju alltid prova först. Utslagsbegränsarna kostar 8-900 kr och med montering läste jag någonstans att det skulle gå på ca 1500-1700 kr totalt. Funderar också på nya Volvo-hjul. Antingen 18" Modin med 245/40 som de levereras med eller ovan nämnda 19" Artio som de levererar med 235/40. De har ju paketpriser på kompletta sommarhjul: 18 125 för 18" och 22 400 för 19". För att få dessa priser kan man inte byta vare sig däckdimension eller däckmärke till något annat än vad Volvo specar. Kollade detta med säljaren häromdan. Alternativet är att köpa fälgar och däck löst men då till helt andra ännu mer skandalöst hutlösa priser. Bara 18" Modin-fälgar kostar strax över 15 000 kr att köpa lösa från Volvo, så 18 125 kr då för kompletta hjul är ett bra "Volvopris"...
Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]