Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av axesve
har redan planat den en gång de borde räcka??
jag åkte bara 2 km med deen andra packningen
Användarvisningsbild
av gnestakalle
gnestakalle skrev:Om du drog så mycket du orkade så skulle jag vilja säga att du får göra om från början och då göra rätt. Töm olja och vatten i motorn, byt oljefiltret, rengör allt som skall rengöras, återigen en ny toppackning, nya bult för dom gamla är troligen sträckta för mycket nu samt att du införskaffar en momentnyckel på Biltema eller annat ställe. Innan du börjar med själva monteringsjobbet föreslår jag också att du sätter dig ner i lugn och ro och pluggar in det som står i Haynes om detta jobb och sen har du öven boken till hands för löpande kontroll av arbetssättet.

Mvh GK
Då går du efter ovanstående.

Mvh GK
av rid54
"Vitt klägg":
Vid förbränningen av bensin bildas vatten (bland annat...). Om motorn inte körs riktigt varm och/eller vevhusventilationen inte är helt OK, så kommer detta vatten att kondensera inuti motorn (vevhuset, ventilkåpan etc). Då bildas detta bleka klet eftersom vattnet inte kan lösa upp sig i oljan och det sitter alltså på motorns kallaste ytor. Så länge den flytande oljan inte har blivit gråaktig av vatten är det ingen fara, men bilen behöver köras ordentligt varm då och då (och vevhusventilationen måste ju funka...).
av Malmstroem
Oil sludge, den där vita kläggen som ni hittat är normalt sett inte ett problem. Det är som sagt olja som blandats med främst vatten. Den finns oftast bara en liten stund och försvinner när motorn får gå i normal driftstemperatur ett tag.

Oil sludge kan dock ställa till problem, t.ex. klägga igen vevhusventilationen. Saab och Toyota har haft problem med det. Det kan ge samma problem på en Volvo, speciellt vid mycket kortkörningar. Så helt ofarligt är det inte, även om det normalt inte är ett problem.
av axesve
fått isär allting..
och kan säga att topplockspackningen INTE! var tillräckligt åtdragen...
så har lust att stå och slå mitt huvud emot en väg, så himla korkad jag var.
Sen så hittade jag nu i haynes boken om hur mycket man ska dra åt topplocksbultarna m.m.
Dock har jag lite funderingar om hur man ska rengöra kolvarna och så.

De står också i boken att man ska täppa igen blockets alla gången där olja rinner samt vatten med papper. om jag gör detta kan det inte falla ner pappersbitar genom hålen?
samt vad för verktyg är okej att använda sig utan om man ska rengöra blocket?
Och sen kan man ställa topplocket upp och ner med kamaxeln monterad kvar i toppen utan att något tar skada?
skruvar självklart bort kamdrevet och fördelaren.
av rid54
På ett gjutjärnsblock: Det som inte går att torka bort med en trasa har jag skrapat bort med en plåtspackel, med ett dammsugarmunstycke i andra näven så att allt som lossnar sugs upp. Kolvtoppar: om rengöring verkligen behövs och de inte går att ta ur loppen: en liten mässingsborste och återigen dammsugarmunstycket (med en tillkopplad, aktiv dammsugare förstås). Plus tålamod och försiktiga rörelser. Jag är också skeptisk till att pula ned papper eller liknande i kanalerna, men där kan säkert andra mer erfarna kommentera bättre. När jag gjort sånt här har det i princip alltid (tyvärr) varit "i fält" och då finns inte alltid alla finesser tillhands, som t.ex lämpligt papper i tillräcklig mängd osv.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
axesve skrev:fått isär allting..
och kan säga att topplockspackningen INTE! var tillräckligt åtdragen...
så har lust att stå och slå mitt huvud emot en väg, så himla korkad jag var.
Sen så hittade jag nu i haynes boken om hur mycket man ska dra åt topplocksbultarna m.m.
Dock har jag lite funderingar om hur man ska rengöra kolvarna och så.

De står också i boken att man ska täppa igen blockets alla gången där olja rinner samt vatten med papper. om jag gör detta kan det inte falla ner pappersbitar genom hålen?
samt vad för verktyg är okej att använda sig utan om man ska rengöra blocket?
Och sen kan man ställa topplocket upp och ner med kamaxeln monterad kvar i toppen utan att något tar skada?
skruvar självklart bort kamdrevet och fördelaren.
så toppen satt för löst fast du dragit allt vad du orka kolla när du monterar ihop igen så att även bulthålen är fria från div vätskor som tex olja o glykol o annat skit.
ligger det tex olja där nere får du fel moment kan även hända om man drar utan moment bultarnas gängor ska vara smorda vid montering men inte så det droppar om dem bultarna ska gå lätt i gängan då får du bäst moment.
det borde gå att lägga toppen upp o ner om du har nåra tjocka wellpapp skivor i mellan o inge skit in under och kanske även ventilkåpa på.
ta det kallt nu det här ordnar sig.

om du vill kolla toppen en gång till eller ej är upp till dig och hur kul du tycker det är att meka.
Med vänlig hälsning hasse.
av axesve
såg att typ 2 st bulthål hade olja i sig..
hur ska jag göra för att få ut de??
Sen så ser jag att kolvarna har lite sot på sig.
Kan man bara ta en trasa med lacknafta och försiktigt tvätta bort de?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Bromsrengöring tar bort sot och lämnar inga rester.

Mvh GK
av rid54
axesve skrev:såg att typ 2 st bulthål hade olja i sig..
hur ska jag göra för att få ut de??
Sen så ser jag att kolvarna har lite sot på sig.
Kan man bara ta en trasa med lacknafta och försiktigt tvätta bort de?
Ett sätt med bulthålen är piprensare, man kan linda lite extra torkpapper runt för bättre uppsugning. Bind fast papperet så det inte blir kvar...
Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särsk[…]

Bensinpriser v2

Är det bara en slump att Trump krigar mot l[…]

Volvo Premium sound högtalare (Harman Kardon)[…]