Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Finns inga bytesintervaller på ovanstående oljor, konstigt nog.
Byter ni olja i haldexen så se för tusan till att även byta filtret, finns ingen avtappning, går att tappa ur om man tar lös pumpen men då måste kardanen lossas från Haldex, vet ej om det går att suga ut oljan.
Vettiffan om jag vågat lämna in det på en volvoverkstad för ett sånt jobb. Om det inte ingår i serviceprogrammet så lär väl knappast någon tekniker utflrt detta arbete och hur reder de då ut det?
llesrof skrev:Vettiffan om jag vågat lämna in det på en volvoverkstad för ett sånt jobb. Om det inte ingår i serviceprogrammet så lär väl knappast någon tekniker utflrt detta arbete och hur reder de då ut det?
Håller med dig. Skulle inte heller våga utan att se på.
Har redan sett bilar som automatoljan inte byts på trots debitering för byte, glömt eller vad som hände är frågan? Men byt var oljan inte.

Samt har hört av en kompis som är verkstadschef att på gen 1 kan man kan glömma ta bort någon sort plombering på filtret till Haldexen vilket leder till att pumpen skär om man kör med den så. Vet ej hur det är på gen 2-4 om det går att montera filtret på dom med utan att ta bort plomberingen.

Med vänlig hälsning,
Andis
http://www.okq8.se/pa-stationen/motorolja/oljeguiden

här står vilka oljor delarna ska ha, dock är vinkelväxeln benämnd konisk växel.
Olja till haldex köps på volvo.
jimDK skrev:Jag har bytt alla 3 typer av olja.
Jag har gjort en liten guide, kanske användbart för någon.
http://xc90.dk/DIY/AWD_DEM/index.html
Titta på din guide väldigt fin och bra info tackar så mycket för den :-)

Samt nu har även jag drabbats av AWD sjuka på min.
Kopplar bara in alla fyra hjulen efter upprepade rejäla gasningar och då inte helt heller utan hela bilen börjar skaka. Sen känns det som den fungerar lite så där. För att vara samma visa nästa gång bilen är kall.

Ja så var det med permanent smort i Haldex koppling. Får väll skylla mig själv att jag inte byt den ändå som jag gjort med dom andra oljorna inklusive vinkelväxeln.

Ska testa byta nu spelar ju ingen större roll hur det går kan ju bara bli bättre. Tror inte på att låta bli eller någon program mek i datorn löser det här problemet.

En fråga till er som gjort det. Går det att få ut filtret utan att börja meka med kardan? Ser lite tajt ut.
JimDK fick du ut filtret ändå?

Med vänlig hälsning,
Andis
Andis skrev:Samt nu har även jag drabbats av AWD sjuka på min.
Kopplar bara in alla fyra hjulen efter upprepade rejäla gasningar och då inte helt heller utan hela bilen börjar skaka. Sen känns det som den fungerar lite så där. För att vara samma visa nästa gång bilen är kall.
Det där låter mer som problem med trycksensorn eller pumpen.
llesrof skrev:
Andis skrev:Samt nu har även jag drabbats av AWD sjuka på min.
Det där låter mer som problem med trycksensorn eller pumpen.
Ja kan vara det oxå.

Men blir olja och filter byte först innan vidare åtgärder.
Tyckte redan förra vintern att det inte var något riktigt bet i 4wd funktionen. Utan lite halv lamt som en slirande automat.

Byte du olja på din föresten? Har för mig att du planerade det i början på denna tråd.
Hej!
Nu är jag väldigt nyfiken på vad som gäller gällande oljenivåer!
Har inhandlat alla oljor, filter och packningar till vinkelväxel, Haldex och bakaxel idag och ska ge mig på ett byte. (XC70 -11)

Enligt VIDA:
Vinkelväxel: Fyll upp till det droppar ut. Sug ur 0 ml
Haldex: Fyll upp till det droppar ut, kör en sväng, Fyll upp till det droppar ut. Sug ur 40ml.
Bakaxel: Fyll upp till det droppar ut. Sug ur 50 ml

Enligt länkar på detta forum:
Vinkelväxel: Fyll upp till det droppar ut. Sug ur 100ml
Haldex: Fyll upp till det droppar ut, kör en sväng, Fyll upp till det droppar ut. Sug ur 50ml.
Bakaxel: Fyll upp till det droppar ut. Sug ur 50 ml

Vad kommer siffran 100 ml från gällande vinkelväxeln?

Mvh/
J

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]