Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dexter007
Hej mina vänner,

Jag är jätteny här och jag är jätteintresserad av att köpa en Volvo V40, Volvo för mig är det mest känt svenskt märke :P Det betyder säkerhet och fint design.

Men jag har lite funderingar hoppas att ni som är bra på Volvo bilarna kan hjälpa mig...

1. jag fattar inte varför en begagnad V40 (2013 momentum D2 model t.ex.) fortfarande kostar 200 tusen kronor. Antagligen har bilen gått ca. 4000 mil, är den fortfarande värde så här mycket pengar? (köp från återförsäljare, t.ex. Volvo bil eller Rolf Ericsson bil). Men en hel ny 2015 momentum kostar också ca. 215 tusen. Är det bättre att köpa en ny? Måste man beställa ett teknik paket för att få finare inuti? typ digital kontroll panelen och större skärmen?

2. Jag har provkört en D2 your edition momentum V40, bilen är inte kraftig alls. Nuförtiden kör jag en 2002 megane, den har motoreffekt 79kw men v40 d2 har 84kw. Varför känner jag att min lilla bil är kraftigare än v40? jag vet inte om vad min bils acceleration är, men v40 D20 är ju 12 sekonder från 0-100. Är det bättre att välja en bättre motor för den lilla v40? D3 som har 150 hk, är det värt att ha den?

Jag vill gärna ha en v40, men nu är jag tveksam för jag inte vet vilken motor passar mig och 280 tusen för en liten bil (typ D4 motor plus teknik paket plus glastak plus fast dragkrok plus vinterdäck) känns det lite för mycket...
Hoppas att jag kan få lite svarar från er, tack på förhand!

Volvo är den bästa!
mvh
Dexter
Användarvisningsbild
av ersj
Om du vill ha en V40 d2 Momentum med teknikpaket, glastak, fast dragkrok, solid lack och vinterdäck (15") så blir det enligt bygg din Volvo nästan 268 000. Jag själv väntar på en passion röd V40 T3 Momentum med teknikpaket. Med lastnät, takräcke och full tank slutade den tillslut på 217 000. Om du dessutom beställer innan augusti slut (tror jag det var) och finansierar minst 50 000 i minst tre år får du fri försäkring och fri service i tre år upp till 4500 mil. Jag vet inte hur mycket det kan gå och pruta men tror du får vara nöjd om du kommer ner på rätt sida 250 000 på ovan nämnda d2.
Användarvisningsbild
av crumpets
Hej Dexter! Kul att du tittar på en V40 för det är en riktig höjdarbil :) Hyfsat rymlig, snål, bekväm och dessutom fin att se på.
De bilar som kostar 200 000 idag gör det för att folk är beredda att betala det helt enkelt. Vissa bilar och drivlinor har väldigt bra andrahandsvärden.
Det första du får fundera på är vad du egentligen behöver och vill ha för drivlina. Vill du ha maffig motor och all utrustning går den att göra horribelt dyr som nybil. När jag letade V40 märkte jag samma sak som du. Lägsta prisnivån var rätt hög, men intervallet litet så det skillde inte mycket pris mellan riktigt välutrustade ex kontra snikutrustade, så för att få så mycket bil för pengarna som möjligt tog jag en som hade det mesta. Kan rekommendera dig att göra det samma.
av Dexter007
Tack för svaret @ersj!
Har du köpt en ny T3? Hur kan det bli så billigt? Nu med en bra kampanj kan man få en T3 momentum för 209000kr. Du har ju fler utrustningar och den kostar bara 217000?
av Dexter007
Idag pratade jag med en annan försäljare, han sa att Diesel bilar absolut är starkare. Man märke när man kör om en annan bil på riksvägen, från 60-120 går det fortare än en bensin bil. Han sa också att diesel bilars värd går ner inte så fort som en bensin bil, så därför är en T-series V40 är billigare än D-series. Han rekommenderar jag att köpa en diesel bil.
Vad tycker ni då?
av Lövet
Struntprat från okunnig säljare. Det som gör att en bil accelererar fort är dess effekt, inte dess drivmedel. En T3 är i alla lägen snabbare än en D2 så länge du använder växellådan som det är tänkt. T3 är en utmärkt bra och snål motor som ger driftsekonomi väl i nivå med många dieslar. Dessutom är den tystare, snabbare och billigare att serva.
Användarvisningsbild
av crumpets
Dexter007 skrev::D Tack crumpets!
Men vad har du idag nu? Jag vill gärna veta hur du valde och vad din fina bil kostar... :roll:
Halloj, jag satte helt enkelt upp en liten kravlista :) Motorn var tvungen att vara en D4 eller gå att uppgradera till D4 via polestar eftersom jag gillar mustigt vrid, prioriterar man förbrukning är D2 tydligen faktiskt riktigt snål i verkligheten även med aut! Volvo har lyckats med bra aerodynamik på lilla V40 :)
Sedan funderade jag länge och väl mellan Momentum och Summum. Jag ville absolut ha Xenon så Kinetic gick bort. Annars verkar det ju trotsallt innehålla alla grejer man verkligen måste ha som AC och farthållare. 5 tums skärm gick också bort direkt eftersom jag vill ha valmöjligheten att uppgradera till sensus connect i efterhand om jag får lust, samt att 5 tumsskärmen har en så ful ram :( Inte ok av Volvo.

Jag är också en fan av Volvos innovativa Driver Support-paket så det var också ett måste. Med dessa tre krav (Momentum eller uppåt, 7" skärm och Driver Support) försvann egentligen alla basutrustade exemplar så efter det körde jag bara på vad jag kände var mest prisvärt :) Hyfsat fina ex med momentum och intropaket fanns för ca 240 (detta var i januari februari), och min kom ut på blocket för 259. Inkl vinterdäck var det det priset jag fick ge i slutändan efter prut.
Bilen har Summum, premiumpaket(heter det fortfarande väl? Panoramaglastak, elman. passagerarstol, eluppvärmda baksäten), teknikpaket 7"(mellanstora stereon men stora skärmen, diverse annat, digital hastighetsmätare), aut, Driver Support, 18" hjul, RTI(navigatorn), samt klimatpaket med Volvo on Call. Tror inte mycket saknas i elektronikväg, det är bara Premium Sound-stereon vad jag vet. Tyvärr var den riktigt kass MY13, tror det var därför de skippade detta på min bil som gick ut som nån slags intern demobil inom Volvo.

Förutom att jag haft lite krångel med AC och parkeringsradar(nu åtgärdade på garanti, dock blev det hyfsat smärtsamt pga att Bilia är så usla på planering/information/kundservice, men grejerna funkar nu perfekt i alla fall) så är bilen otroligt bra. Förhållandet prestanda/förbrukning är nära nog perfekt, automaten funkar klockrent om man inte kör riktigt forcerat då den är hyfsat komfortinriktad. Panoramataket är guld, RTI är så galet snyggt integrerat så du får köranvisningar mitt i hastighetsmätaren, m.m.
Blev ju en hel uppsats det här :|
Användarvisningsbild
av crumpets
Lövet skrev:Struntprat från okunnig säljare. Det som gör att en bil accelererar fort är dess effekt, inte dess drivmedel. En T3 är i alla lägen snabbare än en D2 så länge du använder växellådan som det är tänkt. T3 är en utmärkt bra och snål motor som ger driftsekonomi väl i nivå med många dieslar. Dessutom är den tystare, snabbare och billigare att serva.
Det stämmer precis. Med en viss effekt kan man alltid trolla fram ett visst hjulvridmoment, och därför är hög effekt = hög acceleration. Alltid!

Men...! Som förare behöver inte detta vara viktigt. De allra flesta tycker INTE om att behöva växlar ner för max-acc. 2014 års bilförare gillar en motor med båtlaster vridmoment som man bara behöver gasa för att släppa lös. Så fort man måste växla ner tycker de allra flesta förare att bilen känns kraftlös och eländig. Titta bara på en 140hk sugis från 2001 och en 120hk turboladdad motor av idag. Även om det mycket riktigt går att trolla fram högre acc i 140hästaren kommer 10 av 10 tillfrågade säga att turbomotorn är myyycket starkare i ett blindtest. Körbarhetsmässigt håller jag alltså med säljaren, även om han rent tekniskt förstås har fel. Problemet är bara att normalbilisten skiter i tekniken och vill ha en bekväm lättkörd bil. Då kanske man måste förenkla ibland...
Användarvisningsbild
av ersj
Dexter007 skrev:Tack för svaret @ersj!
Har du köpt en ny T3? Hur kan det bli så billigt? Nu med en bra kampanj kan man få en T3 momentum för 209000kr. Du har ju fler utrustningar och den kostar bara 217000?
Det är en ny T3 2015 som jag inte har fått levererad ännu, är planerat till om ungefär en månad. Om man räknar på Volvos listpris så har jag fått ungefär 7,5% rabatt. Värt att notera är att säljaren jag köpte bilen av inte är kvar då han tydligen exempelvis varit för lätt att pruta med. Jag valde en T3 för att jag idag har en S60 D5 som jag kommer behålla då vi är i behov av två bilar. T3.an ska ända vara relativt snål och ifall dieselpriset sticker iväg (som många tror det kommer göra om något år) så står jag inte där med två dieslar. Så har jag tänkt, rätt eller fel vet jag inte. Dessutom slipper man det vassa knattrat som är i d2.an och får dubbla synliga slutrör som d2.an saknar.
Konstigt elfel

Har du förstärkare till stereon.?? D&aum[…]

Det är i grunden samma motor. Så, ja de[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]