Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Denna lampa som ser ut som en motor, lyser tid och otid, jag har fått för mig att det börjar varna när man har tvättat bilen eller när det är fuktigt ute. Men så slocknar den efter ett tag och kommer sedan tillbaks. Är det bara störningar eller bör man beakta denna varning?

V70 170hk -02
av Teemu
Den lampan har lyst för mig på våran V70 -01 också... Troligtvis fukt sade dom på verkstaden, men kunde eventuellt bero på spjälhuset (Hette det så tro???) Var iaf något med att styra luftmängden till motorn.
av kacke_x
Kommer det inget meddelande i infodisplayen?
av Teemu
Det felmeddelandet jag fick stod det något med emissioner på...
av kacke_x
Jag fick meddelande om "Emissionerna service erfodras" och det var luftmassemätaren som pajat. Gick på runt 5000 spänn. Men som tur var för min del så gick det på garanti.
av Svävaren
Har haft detta fel på V70 2.5t -01 , motorlampan tändes och släktes med ett antal mils intervall sammtidigt som displayen skrev: emmisioner service erfodras.
Bilen kördes till verkstad där man läste ut felkoderna som var:
intermitent fel katalysator.
Verkstaden hittade inget fel så jag åkte därifrån utan åtgjärd.

Några veckor senare upptäcktes (av en slump) att slangen från insugningsröret (vakumslang till bromsservo) var sprucken och gav luftläckage.
Slangen fixades och felet försvan.

//Svävaren
av andezon
är det en 02:a är det med största säkerhet pedallägesgivaren. har bilen gått under 8000 mil och under 5 år går det på garanti... gäller alla problem om emmisionslampan är tänd
av mr_tompa
bilen ska in på koll den 26'e återkommer med svaret.
av REV
Har en V70N-01 (uttagen Sep-00, rullat 7500mil) som motorlampan lyser, Emissoner Serv. Erfodras. Har nyligen haft den på 8000 mila service hos Volvo och dom tror att det är fel på luftmassemätaren. Den var inte billig, gick på nästan 4000 SEK.
Efter att jag läst det här inlägget så borde ju garantin gälla ännu eller?
Om så hur säger jag det till Volvo?
av andezon
REV skrev:Har en V70N-01 (uttagen Sep-00, rullat 7500mil) som motorlampan lyser, Emissoner Serv. Erfodras. Har nyligen haft den på 8000 mila service hos Volvo och dom tror att det är fel på luftmassemätaren. Den var inte billig, gick på nästan 4000 SEK.
Efter att jag läst det här inlägget så borde ju garantin gälla ännu eller?
Om så hur säger jag det till Volvo?

bara att gå in till volvo , inget att snacka om. och på 00-01 var detta ett vanligt fel skulle tippa att du hade felkoder ecm 262a écm272a och ecm 260a?? skit isamma, det ska gå på emmisionsgaranti ta fram di servicebok och kolla ibland dom sista sidorna där finns det skrivet om emmisionsgaranti. OBS detta är inge "goodwill" från volvo utan en lag som finns på svenska marknaden. kolla i serviceboken och gå in på volvo och visa dom. Tycker det är dåligt att dom inte bara byter direkt när det finns garanti som täcker det. bilverkstaden får ju sälja delar och arbete och felsökning och det är bara att skicka fakturan till volvo personvagnar sverigé!!! nog om det om det blir något strul får du komma till blekinge så byter jag din maf helt gratis!!! (volvo betalar) :D

Ha skoj för dina 4000:-, hoppas du får en trevlig helg

Har det lite oljigt i området runt en sensor[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Om det finns gas kvar kan man "tvångs[…]

Jag har exakt samma fel på min 945 -98. Tror[…]

Smörjde aldrig upp frambromsarna när som[…]