NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stormaren
Hej !
Jag fick en felkod "Växelväljare service" någonting på min C70-2007 Automat . Lika plötsligt som den kom upp, försvann den nu igen .
Allt fungerade som det skulle när meddelandet kom upp , men inte manuella växlingen ,eller de röda strecken som visar vilket läge man har i .
Nu när felmeddelandet är borta fungerar allt igen ???
Finns det någon som har någon aning om vad det kan ha varit/är ?
av Stormaren
Måste bumpa min egen tråd.
Felet ovan försvann av sig själv ,men är nu tillbaka igen. Jag har varit hos den lokala ej märkesbundna verkstaden och fått fram och raderat felkod Tcm-dd01 ,vilket ska vara något komunikationsproblem med styrenheten till växellådan. Tyvärr visste inte denna verkstad just orsaken till detta. Så- innan jag lämnar till svindyra originalverkstaden. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig lokalisera ved detta är för fel. Konstiga är ju som sagt att felet uppkommit och sen försvunnit,för att sen komma tillbaka igen... Felet dök upp i displayen så fort jag startade efter nollningen.
Precis dom innan så växlar bilen precis som den ska,och ingenting är konstigt förutom felmeddelandet.
av timebandit
Kan inte hjälpa dig mycket men så här säger iaf VIDA:

Felkodsinformation TCM-DD01

J4303451 Villkor
Styrenhet transmission (TCM) och styrenhet växelväljare (GSM) kommunicerar med varandra i ett nätverk via ett standardiserat seriellt kommunikationssätt, Local Interconnect Network (LIN). Styrenheterna både sänder och tar emot information.
Felkoden sätts om styrenheten detekterar att:
Signalen från styrenhet växelväljare (GSM) är felaktig.
Styrenhetens test för felkoden startar vid:
Tändning på.

Ersättningsvärde
Funktionen manuell växling (MAN) blockeras.
Funktionen vinterprogram (W) blockeras.
Felorsak
Kommunikationsledningen mellan styrenhet växelväljare (GSM) och styrenhet transmission (TCM) är kortsluten till spänning eller jord.

Felsymptom
Generell varningslampa tänd
Växelväljarindikering fungerar inte
av kvillebäck
Har du tur så är det väl bara lite fukt i någon kontakt. Har du otur så skulle det kunna vara styrboxen...

Som Clintan skulle sagt: Do you feel lucky? :lol:
av timebandit
I felsökningen så skall man koppa in sig på kontaktstycket och mäta osv. Kolla lite värden med VIDA/DICE.
Sedan står det också som ev. åtgärd att byta kretskortet. Så chansen finns ju att det är kretskortet/styrenheten som är dålig.

Kontaktstycket sitter tydligen bakom 12V uttaget vid växelspaken å något sådant. Värt att ta en titt på det iaf.
av Stormaren
Ja,se på tusan. Faktum är att sist koden försvann så höll jag på och dra i kablarna bakom 12v uttaget. Provade detta nu igår igen utan framgång,men kanske man skulle göra ett seriösare försök. Jag återkommer när jag provat lite .
Tack så länge
av Stormaren
Nån som vet var tcm:en sitter förresten ? Är det den man når från ovansidan där det får in ett svart kontaktstycke på vänster sida(sett innefrån) och ytterligare en kabel,men nån konstig fjäder på som går bakåt. Detta ovanpå växellådan.
Tänkte prova göra rent dessa kontakter också isf.
av timebandit
Kommunikationsfel
Kontroll av ledningar och komponenter
Kontrollera kommunikationsledningen (LIN) med avseende på kortslutning till jord eller spänning.

Mät mellan:

Styrenhet transmission (TCM) #A7 och styrenhet växelväljare (GSM) #2.

Om inget fel hittas på ledningen och felet fortfarande finns kvar, prova med ett nytt kretskort (styrenhet växelväljare (GSM).

Tips: Kontaktstycket för styrenhet växelväljare (GSM) kan kommas åt genom att ta bort cigarettändarenhet/eluttag.

TCM verkar sitta under "luftfiltermodulen"... Men det kan tydligen variera beroende på vilken motor det är.

Står en varning i VIDA att man inte skall råka vidröra några stift med fingrar etc med avseende på statisk elektricitet (ESD). Kan tydligen skada TCM ordentligt.
"Limp home mode" ?

Om den har adm så måste det väl v[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]

Volvo xc60 2012-

Hej Detta är min första gång h&aum[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]