Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leinad
Jag tänkte att ni kunniga Volvoförare kunde ge mig lite input i mina tankar kring ny tjänstebil. Jag kör nu en V60 D3 (163 hk) MY12 Automat Momentum med Hitech-paket (Navigator, parkeringsvarnare fram, VOC, Taklucka).

Jag kommer att byta bil i jan 2015 vilket innebär att det börjar bli dags att kolla på ny och lägga in en beställning inom några månader.

Familjen är två vuxna samt en hund.

Mina önskemål är:
- V60-storlek. Måste vara kombi då hunden bor i bakluckan.
- Automat
- Parkeringsvarnare fram och bak (om ni hade sett min sambo köra...)
- Tonade rutor (5 st)
- Bluetooth-koppling, telefon och musik (spotify)
- Inbyggd navigator (Inget absolut krav men använder den extremt mycket och gillar att den är integrerad i bilen, tystnar om jag pratar i telefon etc)

Budget: Ingen strikt gräns på företaget men max 330-350 tkr efter rabatt. Men sen vill jag inte ha för högt förmånsvärde och det ökar ju snabbt över 333 tkr innan rabatt så får gärna tag på någon nettoprissatt modell som Business Edition.

Bilar jag funderar på:
Volvo V60:
+ Prisvärda tillbehör (även om det blivit dyrare på sista åren)
+ Nya drivlinan (D4 med 8-stegad automat)
- Har en nu, kanske kul med något nytt
- Knarrande inredning, blir tokig på min ibland.

Audi A4:
+ Snygg
+ Har kontakter så kan få lite bättre rabatt än på övriga märken, inget anmärkningsvärt kanske men lite.
- Dyra tillbehör (Navigator blir ju uteslutet...)
- Hur är automatlådorna?

BMW 3-serie Gran Turismo:
+ Älskar utseendet
+ Dyr (15-20 tkr mer än touring och sämre utrustning på Business-modellerna)
- Hur funkar det med hund i bakluckan?
- Dyra tillbehör

BMW 3-serie Touring
+ Hyfsat prisvärd om man bortser från viss extrautrustning
+ Trevlig motor
- Kan inte få mig att tycka att den är snygg, har aldrig haft någon dragning till BMW

Mercedes C-klass:
+ Prisvärd till företag
- Har svårt att se mig köra Mercedes.

Volkswagen Passat:
+ Ny modell, gillar inredningen och digitala instrumenten med navigator i mitten
- Automatlådorna?
- Lite för stor kanske

Volkswagen Golf:
+ Billig
- Trist?

Nu blev det väldigt spretigt för ett Volvoforum men tänker att det kanske är några som är/har varit i samma tankar.
av Primus
Många trevliga alternativ. Så här tänker jag:
A4
- Kommer en ny snart så den skulle jag hoppa över. Räknar du med den nya kolla noga leveranstider. Audi kan ligga på 9-12 månader.

Passat
- Kommer också en ny. Nu verkar det som du tänker dig den nya modellen. Men räkna med att vw brukar ha galna leveranstider. Jag beställde snaste Passaten när den kom i senaste faceliftade utförandet. 7 månaders leveranstid...

BMW 3-serie GT
- Skulle jag välja om hunden får plats. Jag var mikroskopiskt nära att ta en GT själv som privatbil. Men då vi bestämt oss för att flytta vill jag inte dra på mig mer lån än absolut nödvändigt. Jag har beställt en D6 som tjänstebil istället.

BMW 3-serie
- Skulle jag välja om inte hunden får plats i GT. Personligen tycker jag den nuvarande är väldigt fin. Deras bästa på mycket länge ur designsynpunkt.

Personligen tycker jag BMW gör de bästa familjebilarna. De kan bli lite dyra men bortsett från det slår ingen BMW idag, enligt mig.

Edit: Golf är riktigt bra. Tråkig på vissa sätt men ändå trevlig. För sitt pris. Skulle absolut kunna tänka mig en sådan. Du tänker dig deras kombimodell antar jag? En kompis till mig är hög chef i ett Tyskt företag. Han tog just ut en Golfkombi(de heter något som jag inte vet) och blev grymt pikad av kollegorna som kör BMW, Audi eller MB.
av Lövet
Golfen är ruskigt kompetent för sitt pris. Men den saknar den sista finslipningen. Känns mer som en konkurrent om man ska köpa bil för 250k.

A4 är riktigt bra prissatt just nu och leverans borde inte vara några problem iom att det är en gammal modell. Där ligger väl också nackdelen, modellen är gammal. Automatlådorna är utmärkta, inget att oroa sig för.

Passat känns svår att säga så mycket om. Har ju inte lanserats ordentligt än. Blir sannolikt den nya måttstocken, skulle bli förvånad annars.

BMW GT förstår jag inte överhuvudtaget. Gräslig design och den enda fördelen är större baksäte. Där sitter inte jag som betalar alla räkningar... Touring i alla lägen, den är ju snygg!

C-klass är kalas och Fleet Edition är riktigt attraktivt prissatt.

V60 känns trist att välja igen. Skillnaden blir inte så stor och VEA motorerna är inte i närheten så snåla som påstås.
C-klass, 3-serie, Passat blir mina topp 3.
av Leinad
3-serie GT är en riktig vattendelare. En del inkl jag tycker att den är skitsnygg men många tycker den är gräslig.

Hur gammal är A4-modellen? Har inte riktigt koll där men jag trodde inte den nya skulle komma förrän våren 2015 i sedan och ännu senare i Avant. Byggde en A4 Avant enligt mina önskemål ovan (2.0 TDI 190 hk) och landade på 387 tkr i Audis konfigurator). Sen har de ju ofta nettoprissatta modeller, nu Sports Edition men sportchassi och Audi låter hårt...

Byggde en Golf 2.0 TDI (150 hk) med all utrustning jag vill ha och landar på 311 tkr i konfiguratorn. Det är ju riktigt prisvärt och dessutom en ny modell.

Det är så svårt att jämföra priserna när de har olika paket för tjänstebilar som sen inte går att konfigurera. Det vore enklare om man inte brydde sig något om extrautrustning.
Användarvisningsbild
av P210
Kollat på nya Peugeot 308 kombi? kan vara ett alternativ till golfen med jättebagage och navigator etc till billig peng.
Jag tog ut en 407:a första gången jag fick tillgång till tjänstebil, ett bilmärke jag aldrig funderat på privat men blev positivt överraskad av, tyst, välutrustad och väldigt billig ur tjänstebilsperspektiv, ryktet till trots 12800 problemfria mil på tre år.
Tjänstebil nr 2 blev därför en 508SW 2.0HDi, ett landsvägslok tyst som få bilar jag kört och nedlastad med lullull till priset av en V70 Kinetic/Business.

Har provkört nya 308:an och det är en 508:a i miniatyr, rymlig för sin storlek och tyst i kupén, glastak och pekskärm är trevliga detaljer.
Bild
av Lövet
Sport Edition kan du få utan sportchassi om du vill

Peugeot är ett utmärkt val (bättre än de flesta tror) men de har fortfarande problem med andrahandsvärdet, framförallt på större modeller. Synd, för bilarna är utmärkta och skulle hellre välja exempelvis en 508GT än en Passat (gamla gen) eftersom peggan är mycket tystare och skönare samt fullutrustad till samma pengar som en bas-VW.

308SW funderar jag på att köpa till min tjej (1.2T) när de börjar komma ut begagnat eller eventuellt Limited Edition. Det tar 1 år, sedan kommer rabattvarianterna 8)
av Primus
Lite intressant att läsa vad ni skriver om Peugeot. Jag har nämligen också en ganska positiv bild av dem nu. Har bara provat en men det gav mersmak. Jag tycker man får mycket bil för pengarna och dessutom en snygg och annorlunda bil.
av Leinad
Peugeot 308 ser riktigt snygg ut, visste inte ens att den fanns i kombi.

Men... jag och sambon hade en Renault i ett par år och det var fel på den konstant under hela tiden: Backluckan gick inte att öppna, bakluckan gick inte att stänga, AC:n funkade inte, stereon funkade inte, lampor som lyste på instrumentbrädan fast det inte var något fel samt att varenda gång man startade den var det en torr röst som meddelade att belysningen inte funkade, trots att den gjorde det.

Nu kan man ju inte jämföra en 02:a Renault med en ny Peugeot men jag skulle vara så j-vla sur på mig själv om jag köpte en fransk bil igen och den inte funkade tipptopp så det är inte värt att fundera på. Kan verka larvigt men jag känner mig själv, skulle ångra mig i tre år om det var något litet fel på den.

Åtminstone på tidigare årgå[…]

Byta stereo...

Hej, har en s40 2004, med orginal cd samt kassett[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat lä[…]

Varför slå i en så svindyr olja[…]