Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:Köpare är inte logiska, tvärtom. Och Ja, en identisk Black R och en T6 Polestar så kommer fler att föredra originalutförandet Black R.
Med tanke på det hav av uppsättning och drivlinor som erbjuds så kan jag förstå att köparen inte är logisk.
Nu har jag inte polestar i bilen men att bilen ska vara sönderkörd efter 5år tror jag verkligen inte. Väldigt väldigt sällan man använder dem maximala effekten. Men optimeringen märks inte bara vid fullgas utan när man redan har orginal effekt vid 2500 varv gör det till en mjuk och harmonisk körning. Tidigare var det höga varvtal som gällde för att få bilen att röra sig. Sliter betydligt mer med alla kallstarter och och korta körningar som jag har som körmönster.

När det gäller andrahandsvärdet för min bil så kommer den givetvis att säljas otrimmad. Tror det är i stort sett osäljbar med ett autotechtrim i sig.

Så att köpa min bil är inget jag rekommenderar någon här. Någon annan ovetande får ta över den, förhoppningsvis utan några större överraskningar! :lol:
Det handlar inte om fakta utan om ologiska känslor.

Är bilen trimmad hos en eftermarknadsfirma som jobbar med racing som polestar så känner de flesta att bilen förmodligen fått slita hårt.
VolvoB20 skrev:Det handlar inte om fakta utan om ologiska känslor.

Är bilen trimmad hos en eftermarknadsfirma som jobbar med racing som polestar så känner de flesta att bilen förmodligen fått slita hårt.
En större motor, som exempelvis en T6, borde också fått slita hårdare än en mindre då ägaren förmodligen köpt den större motorn av en anledning :wink:
Eller så köper man T6 för att det är den enda tillgägnliga bensinaren med awd i xc60...
Sceptic skrev:
VolvoB20 skrev:Det handlar inte om fakta utan om ologiska känslor.

En större motor, som exempelvis en T6, borde också fått slita hårdare än en mindre då ägaren förmodligen köpt den större motorn av en anledning :wink:
Större motorer ger inte alltid känslan av hårdkörning, det ska mer till, BMWs M3or o Porsches GT varianter känns alltid hårt piskade som begagnad, En merca med mycket motor känns sällan som den piskas hårt runt banorna.

Imagen runt en polestarvässad volvo är nog mera oklar
Har åkt V70 D5 i olika årsmodeller ett flertal år nu, men bestämde mig för en S60 Polestar som nästa bil, känner bara för att prova något annat helt enkelt.
Jag är övertygad om att effekturtaget procentuellt kommer bli lägre med T6:an kontra D5:an vid omkörningar och liknande, visst kan det vara roligt att gasa lite extra i början, men då bilen kommer att användas som vanlig bruksbil sommar som vinter så är jag tämligen säker på att pedalen varit i botten fler gånger på D5:an än T6:an efter ett år i bruk.
Just det som jpennerb skriver är ju huvet på spiken. En Polestar kanske är värd lite mer, kanske lite mindre. Ungefär som en bil med dragkrok, bra att ha men kanske den fått gå hårt med last? Har man Autotech-trim så blir det mycket svårare att sälja bilen och säljaren kommer sannolikt att dölja det. Måste vara trist att jobba för autotech eller BSR och veta att de flesta skäms för att ha produkten i bilen när den ska säljas...
PH
Frågan om Polestar handlar om seriös uppgradering av nya eller nästan nya bilar som betingar ett ansenligt värde och där fabriken stödjer det hela. Jag tycker ni har fastnat i nåt gammal förutfattad mening när ni dömer ut Polestar. Det är inte nåt moppetrim med jackad kolv och brutala övervarv. Jag vill påstå att de flesta som betalar för Polestar på en relativt ny Volvo gör det för att få bättre vridmoment och för att få bättre krydda vid omkörning.

Jag är inte alls med på resonemanget att Polestar bilar körs hårdare! Varför skulle en D4 Polestar köras hårdare än en D5 som är precis samma motor och effekt? Körs en T5 Polestar hårdare än en T6, körs en T6 Polestar hårdare än en V8? Körs en bil med eftermarknadsuppgradering hårdare än en bil med lika hög effekt direkt från fabrik?

Med det resonemanget så är det väl bara att köpa en D2 och se glad ut? Nej, hellre en bil som är skött och påkostad och gärna med Polestar uppgradering än en otrimmad pensionärsbil som gått nån enda kilometer åt gången och touchat trottoarkanter etc.

Sen är Polestar ett tillbehör och som alla andra sådana tappar de i värde tillsammans med bilen. Betalar du 9.000:- för det så återstår inte många kronor när du sen ska sälja bilen. Samma sak med många andra tillbehör. Men du har fått haft glädje av prylarna!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
snö

Nu har det snöat här sedan i går e[…]

Elpriset

Min IVT är inne på 17e året utan […]

Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]