...

Moderator: Moderatorer

Dpblad skrev:Ett eventuellt förbud antar jag även skulle innebära godnatt till alla former av street-view/gatuvyer från Google
Google censurerar alla regskyltar och ansikten automatiskt. Det gör inte din dashcam.
De andra lite oklart.
Jag bara utgick ifrån att streetview-leverantörerna inte hade någon särskild dispens från länsstyrelsen (i hela landet) men visst skulle det kunna vara så att det gick att få med villkor att censurera innan publicering. Dock inte hört talas om det. Om jag minns rätt så tillkom censuren för blidka allmän opinion och förekomma politik/juridik?
Det är väl inte särskilt märkvärdigt idag med bildbehandling som censurerar på nämnda vis och skulle isåfall vid behov kunna integreras i en dashcam.
Själva publiceringen på internet där PUL och liknande gäller har inte med kameraövervakningslagen att göra. Det är en annan sak och där får de som har utgivningslicens (t.ex tidningar och TV, samt att typ vilken firma som helst kan ansöka om det bara man registrerar sig lite rätt...)

Själva frågan om man får ha dashcam eller inte i bilen blir en definitionsfråga huruvida en dashcam kan räknas som övervakningskamera eller inte. Min och flera andras här inne tolkning av lagen är att det är långt ifrån glasklart. För en kamera får du nämligen ha och filma folk på allmän plats hur mycket du vill.. med hur tydliga människor som helst.
"Hogger makes me loose my patient..."? hogger får mig att lös min patient? Hogger får mig att tappa patient? Förvirringen är både total och absolut :(

Körde f.ö genom Stockholm nyligen och lekte med tanken, efter att ha sett en vit V70 II på en i övrigt tom E4, att jag skulle bli nästa videos "crazy speeder maniac overtake tailhoggergating" eller något men icket. joel hur väljer du dina klipp egentligen? :(
  • 1
  • 143
  • 144
  • 145
  • 146
  • 147
  • 356

Föregående ägare till min 745-a me[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarn[…]

Volvo går dåligt så det gör[…]

GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]