Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 5cylindrar
Ja dieselbilen kanske är något dyrare i inköp men kommer förmodligen även betinga ett högra pris vid försäljning. Jag menar att värdeminskningen på en dieselbil som det nu ser ut är lägre än motsvarande bensinbil? Att "köra in" 90000 kr är således inte rätt sätt att räkna, snarare räntekostnader för skillnaden i inköpspris mellan bensin och diesel.
av Lövet
5cylindrar skrev:Ja dieselbilen kanske är något dyrare i inköp men kommer förmodligen även betinga ett högra pris vid försäljning. Jag menar att värdeminskningen på en dieselbil som det nu ser ut är lägre än motsvarande bensinbil? Att "köra in" 90000 kr är således inte rätt sätt att räkna, snarare räntekostnader för skillnaden i inköpspris mellan bensin och diesel.
Självklart kommer dieseln även ha ett högre pris i tredje hand men skillnaden kommer inte vara 90.000kr. Jämför skillnaden exempelvis mellan en bensin XC70 2.5T 2005 och en D5 så skiljer inte priset i närheten av de pengarna.
av llesrof
VolvoB20 skrev:
llesrof skrev:
Lövet skrev: Det är motorn som är "problemet". Alla ska åka diesel numera för att de tror att stora bensinare drar 3 liter milen. I verkligheten drar 3.2 nånstans runt 1.1-1.2 liter milen vid blandad körning. Den drar inte mycket mer heller bara för att du kör lite aktivt. Dieslar däremot går att snålköra vilket gör att fabriksuppgifterna blir låga. Verklig körning dock hamnar lätt 30% högre. En D5 av samma årsmodell drar nånstans runt 0.8 vid samma körning. Större skillnad än så är det inte.
Många personer använder ju bilarna till mer än enbart onaniobjekt som de kör med till och från bilträffarna. Jag kör 2500 mil om året och skillnaden mellan 1,1 och 0,8 liter per mil är över 10000:- om året om bränslet kostar 14,50 SEK. Skatten på en XC70 D3 av modellår 2011 är ungefär en tusenlapp högre än skatten på min XC70 2,5T 2006. På en månads körning går det nästan jämt ut och på två månaders körning går jag redan plus. På 12 månaders körning har jag sparat 9000:-
Ok, men om dieselbilen kostar 90.000 kr mer tar det ju 10 år att köra in.

Dessutom är en D3 oändligt slö om du jämför med din 2.5T
Ja, om dieselbilen är 90000 kronor dyrare tar det tio år att köra in. Men nu skiljer det inte 90000 kronor. Om vi tar XC70 som exempel så finns det inget bensinalternativ till den när det gäller de bilar utifrån de kriterier JAG tittar på.
av Lövet
Jo, men nu var det väl inte dina förutsättningar utan Nisse46s förutsättningar vi diskuterade? Han lär inte spara ett öre på att köpa D5 istället för 3.2 av samma årsmodell.
av llesrof
Lövet skrev:Jo, men nu var det väl inte dina förutsättningar utan Nisse46s förutsättningar vi diskuterade? Han lär inte spara ett öre på att köpa D5 istället för 3.2 av samma årsmodell.
Inte ens för honom är en diesel 90000 kronor dyrare i inköp.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allt är inte bränslekostnad. 3.2 är ju en robust enkel konstruktion med kedja och helt fri från sekventiella turboaggregat, intercoolers och en halv kilometer rörmokeri och ventiler som D5an har. 3.2 är ju en sugmotor som borde kunna gå mycket problemfritt.
av Lövet
llesrof skrev:
Lövet skrev:Jo, men nu var det väl inte dina förutsättningar utan Nisse46s förutsättningar vi diskuterade? Han lär inte spara ett öre på att köpa D5 istället för 3.2 av samma årsmodell.
Inte ens för honom är en diesel 90000 kronor dyrare i inköp.
Nej men lätt 50.000. Sedan får han dubblad skatt och fler felkällor samt dyrare service.

Diesel är inte lämpligt för alla.
av llesrof
Lövet skrev:Diesel är inte lämpligt för alla.
Det kan vi nog enas om.

En sån här kanske :-) Renaultlogga l&a[…]

Motorvärmare

Det blev ett litet misstag, detta är extrautr[…]

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Hej söker 4st Volvo Wheel - Achilles 7.5"[…]