Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Arnold skrev:
fisse skrev:Hej! Jag gjorde denna operation på min bil för några månader sedan. Tog mig en hel dag... Det är lite pilligt att få av vissa delar men det är fullt möjligt att göra själv och inte särskilt svårt! Köpte delarna på Volvo ca 750:- för det man behöver. Så är man någorlunda händig är det inga problem!
Det låter hoppingivande fisse. Det som bekymrar mig mest är att dra upp stället till spridarna och lossa kontakterna. Det är väl ganska känsligt där.
Ja det är känsligt, därför struntade jag i att ta upp dom. Rampen följer med insuget! Man sparar väl inte direkt mycket tid men du sparar massa problem som följer om du pluggar ur dom. Det värsta med hela operationen är ju att det är trångt och ibland svårt att komma åt alla skruvar/bultar. En uppsats med kråkfötter är att rekommendera!
fisse skrev:
Arnold skrev:
fisse skrev:Hej! Jag gjorde denna operation på min bil för några månader sedan. Tog mig en hel dag... Det är lite pilligt att få av vissa delar men det är fullt möjligt att göra själv och inte särskilt svårt! Köpte delarna på Volvo ca 750:- för det man behöver. Så är man någorlunda händig är det inga problem!
Det låter hoppingivande fisse. Det som bekymrar mig mest är att dra upp stället till spridarna och lossa kontakterna. Det är väl ganska känsligt där.
Ja det är känsligt, därför struntade jag i att ta upp dom. Rampen följer med insuget! Man sparar väl inte direkt mycket tid men du sparar massa problem som följer om du pluggar ur dom. Det värsta med hela operationen är ju att det är trångt och ibland svårt att komma åt alla skruvar/bultar. En uppsats med kråkfötter är att rekommendera!
Jag har tittat på guiden som ligger under tips o trix. Där lyftts rampen. Men om man inte behöver göra det, så varför då göra det? Kan man undvika problem så är ju det tacksamt. Ok, kråkfötter var det.
Arnold skrev:Hur kommer man bäst åt den nedre skruvraden på grenröret?
Här kommer kråkfötterna väl till pass. jag fick joxa med fasta nycklar och spärrhandtaget.... Den värsta är den längst till vänster, om du står framför motorn. Där är allt i vägen!
fisse skrev:
Arnold skrev:
Menar du att man inte ska röra rampen alls, eller menar du att man ska dra upp rampen och lossa kontakterna till spridarna?

Jag rekommenderar oljabyte var ~10.000mil bå[…]

Strålkastarspolare och polvändning

Jag ånyo. Kikade på detta en gå[…]

En disel. Nu var ju inte frågan om hur jag s[…]

Kostnad för halvljus?

Jag anser det är helt ok pris, speciellt inkl[…]