Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

milktrucker skrev:Lådorna ska inte spolas, följ instruktionerna i VIDA!

ang. motorvarvtalet, det kan vara ett oljetrycksproblem, något som gör att TC får variabelt tryck till och från, vilket motorn inte är beredd på.
Kan också vara kommunikationsproblem mellan ECM och TCM. Läs ut med VIDA!

Du har säkert helt rätt, men kan du motivera varför man inte ska spola? Det är ju bara ett oljebyte egentligen, och det bör ju vara ganska hälsosamt. Oljan såg inte specillt trevlig ut så jag vill påstå att det var välbehövligt med ny.
Har även för mig att jag läst Volvos egena instruktioner här på forumet om hur man spolar en låda.

Felkod P0735 verkar ha försvunnit, men bilen gnäller om något fel på ABS och P1618 får jag heller inte upp längre. Har iofs inte kört mer än max 1 km sen jag nollade koderna heller så.
Andis skrev:Att tomgången skulle påverkas låter mycket märkligt.

Då måste det vara fel nivå på oljan i lådan.

Alt något annat fel som kommit samtidigt.

Driver den hela tiden eller annat konstigt som hänt?
Tror att det är fel nivå. Med motorn igång, lådan i P och icke-varmkörd så ligger den över dom fyra strecken på cold.
Tomgången var det inget fel med innan spolningen, så det är ju sannolikt att det hänger ihop.
Har varit ute och kikat lite på fanskapet igen ikväll och kommit fram till att om man smyger igång och gasar försiktigt händer inget, eller den står och varvar men rör sig inte. Men om man gasar till snabbt så rycker bilen igång framåt.

Noterade även att med bilen i läge P och alla hjul i luften går det att snurra framhjul och bakhjul. Ska inte P-läge se till att hjulen står still?
Sen undrar jag om bakhjulen borde röra sig när man snurrar framhjul? Tänkte inte på att kolla det, men kan ju va kul att veta om awd funkar. Kardanen snurrar iaf tillsammans med bakhjulen.
ja hjulen har en diff i lådan för att det ska gå att vrida på ratten under körning, dvs innerhjul och ytterhjul snurrar olika fort när man svänger. för att få respektive hjul att snurra olika fort, men ändå driva behövs en s.k differential.
om hjulen lättat från marken så ska hjulen kunna vridas. Motsatt hjul på andra sidan ska snurra motsatt håll.
P-läget i lådan låser axeln till diffen, inte hjulen. Hjulen kan därför inte röra sig åt samma håll samtidigt som de gör när man kör, prova så får du se!

Problemet är i växellådan, inte kring axlar och diffar.
Jag vet att det kan bli problem med växellådorna om man byter olja på fel sätt, det var därför jag i det närmaste avrådde från oljebyte som första åtgärd.
Det finns oftast en markering för oljenivåns optimala läge vid varm växellåda, varmkör och kolla på stickan.
hur mycket olja tömde du ut lådan?
kollade du oljenivån först?
och hur mycket fyllde du på?
lådan rymmer 7,2L, av dessa komer inte allt ut, gissar på att du får ut kring 6,5-7
Aha, då är allt i skönaste ordning då. Kul att något är som det ska på Volvon :roll:
Oljenivån ät kontrollerad många gånger dom senaste dagarna, och det var på bra nivå innan bytet.
Jag följde instruktionerna som jag läst här på forumet, bland annat Volvos egna manual.
Töm ur bottenpluggen-ca 3,5 liter
Fyll på motsvarande mängd olja.
Pumpa ur ca 2 liter, eller tills det kommer bubblor.
Fyll på motsvarande mängd och upprepa tills det kommer ren olja ur slangen.

Är ju lite småbesvärligt att varmköra och sedan kolla oljan, när bilen är nästan okörbar. Hur länge måste jag stå på tomgång innan lådan är varm tror du?

Beställde även en DICE&VIDA-enhet igår på ebay. Så det lär väl inte hända så mkt vettigt innan jag får den.
Hur länge har du kört med den dålig?

Innan du spola lådan. Samt hur långt har bilen gått utan oljebyte.

För att slippa stora ingrepp bör man spola redan vid första tecken på dålig gång eller service meddelandet kommer upp.

Tror du får satsa på att göra rent solinoiderna och ventilhuset manuellt.
Andis skrev:Hur länge har du kört med den dålig?

För att slippa stora ingrepp bör man spola redan vid första tecken på dålig gång eller service meddelandet kommer upp.

vad innebär spola lådan?

finns många olika sätt att byta olja i en växellåda....
och det finns en aledning till att VIDA beskriver det osmidigaste sättet....
Spola lådan innebär inte oljebyte, att spola lådan är att flöda olja genom lådan. Gör det rätt enligt instruktioner!

fyll på eller tappa ur tills du får rätt mängd!
du måste låta motorn driva lådan några minuter först och du måste låta lådan växla genom alla växlarna, sen ska den svalna någon timme för att kolla nivån igen.
Därefter måste du gå vidare och kolla eventuella felkoder.
Om det inte finns några är det dags att gå vidare med spärrnyckeln:

mät solenoidernna! framförallt SLT, SLS och S2
Bild

Jag har egentligen inte kört länge alls, och har inte kört mer än provturer sen den vart riktigt dålig. Bilen köptes till ett vad jag trodde var ett väldigt bra pris, för det var diverse andra fel (som jag kan hantera) sen märkte jag att den va lite ryckig i växlingarna, men inte så att det störde. Kändes mer som normalt uppförande eftersom den har gått långt. Skulle ha den som slit och släng-bil hemma, typ ta upp båten och sånt var tanken, så milen gjorde inte så mkt tyckte jag.
Sen blev den plötsligt ordetligt dålig med felkoder och hela köret. Gissningsvis är det samma olja som hälldes i när den va ny som gått tills nu, hittar inga kvitton på att det skulle vara bytt.
milktrucker skrev:

vad innebär spola lådan?

finns många olika sätt att byta olja i en växellåda....
och det finns en aledning till att VIDA beskriver det osmidigaste sättet....
Spola lådan innebär inte oljebyte, att spola lådan är att flöda olja genom lådan. Gör det rätt enligt instruktioner!

fyll på eller tappa ur tills du får rätt mängd!
du måste låta motorn driva lådan några minuter först och du måste låta lådan växla genom alla växlarna, sen ska den svalna någon timme för att kolla nivån igen.
Därefter måste du gå vidare och kolla eventuella felkoder.
Om det inte finns några är det dags att gå vidare med spärrnyckeln:

mät solenoidernna! framförallt SLT, SLS och S2
Bild

Tack! Ska försöka hinna med att kolla en gång till imorgon.
Sen kommer jag ju ingenstans med felkoder förrän ebay-paketet dyker upp.

Kan även komma med en dagsrapport över Volvons form. Skulle bara flytta bilen lite tidigare idag, och när jag startade hade alla felmed och varningslampor i displayen slocknat (var rena julbelysningen där när bilen parkerades). Stegade långsamt till D som hoppade i (lite trögt) och det gick att köra iväg normalt. Höll på fram och tillbaka en stund och stegade genom P till D många gånger och kände hur växlarna gick i. Över i läge M gick det att starta på 1-2-3 och även W-knappen funkade. Efter en stunds lekande så började den plötsligt rycka och hoppa som vanligt igen. Men inga varningslampor.
sneseglarn skrev:

Jag har egentligen inte kört länge alls, och har inte kört mer än provturer sen den vart riktigt dålig. Bilen köptes till ett vad jag trodde var ett väldigt bra pris, för det var diverse andra fel (som jag kan hantera) sen märkte jag att den va lite ryckig i växlingarna, men inte så att det störde. Kändes mer som normalt uppförande eftersom den har gått långt. Skulle ha den som slit och släng-bil hemma, typ ta upp båten och sånt var tanken, så milen gjorde inte så mkt tyckte jag.
Sen blev den plötsligt ordetligt dålig med felkoder och hela köret. Gissningsvis är det samma olja som hälldes i när den va ny som gått tills nu, hittar inga kvitton på att det skulle vara bytt.
Tyvärr har nog förra ägaren kört vidare trots känningar av felväxlingar.

Men som sagt ge den lite tid.
Kul att den visa lite framsteg idag :-)
Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]

Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]