Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Tänkte berätta lite om hur det har gått med min kära 745-a. Ni som följde min andra tråd vet att det gäller en GLT 16V -88B, ni andra vet det nu. Det började med att jag fick den av min svåger i mars månad 2009, då hade den stått sedan augusti året innan. Det var inga problem att starta upp den men vattenpumpen var trasig så det sprutade vatten hela vägen hem. Ny vattenpump, nya bromsklossar, ordentlig motionering och smörjning av ok och handbroms, byte av fästet på bakaxeln, 4 st beg. hjul med hyfsade däck och sedan till besiktningen (det hade hunnit bli körförbud). Den gick igenom med blank lapp men avgasvärdena var för höga för en kat. renad bil (godkänt för en -88B) och bränsleförbrukningen var därefter. I början brydde jag mig inte men när jag ”mätte upp” 1,6 l/mil tyckte jag det fick räcka. Sedan började följetången i http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... blem+b234f
Men nu tycker jag att allt är ”under kontroll” även om förbrukningen är mellan 1,1 och 1,2 l/mil. Jag kör bara korta sträckor, har lite tung (ibland kanske för tung) gasfot. För någon vecka sedan fick ”hon” sträcka ut på motorvägen när en merca 320 inte tyckte att jag skulle köra om honom. Idiotiskt? Javisst, men ganska roligt. 195km/tim (utan overdrive) var inga problem (den går inte fortare för då slår övervarvskyddet ifrån). Overdriven var tillfälligt ur funktion just då (har lött om reläet nu). Nu till mina frågor Bilen går som en klocka, avgasvärdena är på c:a 0 CO både tomgång och varv. Har justerat bränsletrycket upp och ner och ligger nu på 3,5kg utan vakuum. Men fortfarande ”smårycker” det när AC-n är på, och tomgången vill ”gå ner” till 3 - 400 varv ibland När jag trampar ur och stannar. Inte varje gång utan 1 av 6-7 gånger och ibland dör den. ”Petitesser” kanske men tillräckligt för att irritera mig när det för övrigt funkar helt ”kanon”. Har ni några bra svar på detta? Just det ”småryckiga” när AC-n är på skulle jag vilja bli av med. Jag har kollat på elschemat efter ”en kabel” att koppla bort men inte hittat något

Mvh
Lennart
av jaka
Hej!
Råkade ut för något liknande på min Audi 100 Avant 2,0E -89, för många år sedan (köpte den beg 1989).
Motorn dog plötsligt när man trampade på kopplingen och skulle stanna för rödljus och liknande.
Kunde inte begripa vad det var som orsakade problemet men efter mycket funderande och grejande (bytte O-ringar till spridarna ,rotor och fördelarlock, tändkablar, osv) så kom jag fram till att det kanske kunde vara dålig strömtillförsel. Kollade kolen i generatorn och både kol och kolbana var slitna så jag lämnade in generatorn för renovering och efter det fungerade motorn perfekt.
Användarvisningsbild
av lennarte
jaka skrev:kom jag fram till att det kanske kunde vara dålig strömtillförsel. Kollade kolen i generatorn och både kol och kolbana var slitna så jag lämnade in generatorn för renovering och efter det fungerade motorn perfekt.
Det låter otroligt att det skulle vara något sådant. Men man vet ju aldrig
Kopplade om cigg.uttaget till direktström i veckan och passade på att kolla laddningen. Det var ingen höjdare, det var bara 11,88 volt i cigg.uttaget.... Startade motorn, 12,52V. den laddade men fanken inte bra. Kollade på batteriet 12,58, på generatorn var det i alla fall 13V, så det funkar om än knappt. plockade av + polen på batteriet och kom på att kablarna från batteriet i till + plinten vi A-stolpen och till ABS-en satt lösa. Rengöring, smörjning och ordentlig fastdragning så laddade den 13,9V på batteriet och 13,7V i cigg.utaget, allt mätt på tomgång. Om det ligger sanning vad du skrev så kanske det gör nytta på "tomgångsraset". Vi får väl se, cyklar till jobbet (fick ju en elccykel i 60-års present så man får ju använda den) så det kan ta ett tag innan vi får reda på något.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Lite uppdatering. Var och tankade idag, 20 L till båten och fyllde Volvon. Kan tyvärr inte "redovisa" någon bränsleförbrukning för att bränsleslangen på railsen från pumpen hoppade av en morron jag skulle iväg. När jag svängde i på macken så såg jag att Bilprovningen var öppen. Jag svängde inom och frågade om han kunde kolla mina avgasvärden. Det blev Ok så jag tog en sväng så den var riktigt varm.

CO 0,0 Tomgång
CO2 0,2 Varv (2500rpm)
HC 40 Tomgång
Lambda 1,00 Tomgång
Lambda2 0,99 Varv (2500rpm)

Ni som är riktiga experter på dessa motorer och som har jobbat med dom, Bilprovaren sade att den får nog lite mycket bensin. Är det CO2 värdet han syftar på då eller HC vädet? Lambda värdet är ju 100% rätt likson CO på tomgång. Har inte bytt olja sedan förra sommaren så en del av HC värdet kan ligga där. Kan man få ner HC till 0,0 också? Eller det går inte med an såpass gammal bil som denna (41000 mil). Jag har kört med ett bränsletryck på 3,6kg (utan vakuum) och bilen går som en "raketklocka", har nu ställt ner bränsletrycket till 3,2kg (fortfarande utan vakuum), för se hur detta blir.
För er som inte vet, det gäller en Volvo 745 GLT 16V -88B.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Smurfen740
Bumpar tråden om det är okej
min ligger med på 1,6 liter milen, börjar tröttna på bilen nu.
bytt tändstift
bytt motortempgivare för motorstyrning.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du kan ju börja med att läsa igenom "lennartes" trådar i detta ämne samt ta ut felkoder.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av lennarte
Smurfen740 skrev:Bumpar tråden om det är okej
Inga problem för min del i alla fall, du får ju en hel det information "på vägen" också.
När jag började "strula" med min låg förbrukningen också på c:a 1,6 l/mil. Efter jag "gjort allt jag gjort" ligger den nu på c:a 1 l/mil utan AC på och c:a 1,2 l/mil med AC-n på. Allt detta gäller vid körning till och från jobbet (c:a 6 km enkel resa). Dom "huvudsakliga" felen på min var nog (i ordning efter när jag "grejade" med det). Luftläcka i vakuum tanken i fronten under stötfångaren, läckande grenrörspackning, allmänt risigt, slitet och smutsigt spjällhus + att själva gasspjället satt lite löst, Bytt BTR-en (mot en justerbar), avgasläcka i skarven framför katen, (åtgärdat flera gånger men nu är det ordentligt tätt). Jag har även "gått igenom" och bytt packningen till insuget, rengjort och satt dit klammer på alla slangar till och från vevhusventilation och tomgångsmotor, satt dit ny oljefälla, temp.givare (för bränsleinstprutet), termostat (givetvis en av dom första åtgärderna) + en massa annat "småfix. Var och en av dessa saker kan påverka bränsleförbrukningen. Sista gången jag fixade avgasläckan finns beskrivet här,

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Kostnad "några hundra kr" men det förutsätter en del kunskap och en svets. Alternativet hade ju varit begagnade grejer från skroten.
Jag tycker du ska börja med att kolla noga , avgasläck framför katen (ink grenröret), luftläck på insugssidan och vevhusventilationen.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag hade faktiskt en 16v 88b när jag tog körkort. Gick extremt dåligt, dog vid frikoppling etc. Balansaxelrem var borttagen, och jag gillade inte gången så jag monterade en ny. Kom väl 5km innan oljelampan tändes och resten av oljan rann ut i ett dike, fick aldrig mer oljetryck efter det. Iallafall, jag bytte motor + elsystem till ett från en 90a, efter det gick den oerhört bra, stackars bilen gjorde mätaren ut. Så för att inte yra om gamla bilar för mycket. Lambdasond och luftmassemätare, röstar för det senare. Köp nya grejer, bosch. Finns på ebay för normala priser. Kolla dock det lennarte tipsat dej om, det är sällan allt är bra på så här gamla bilar.
Användarvisningsbild
av lennarte
Smurfen740 skrev:från 1,6 till 0,9
köpte en ny lamdasond och bytte olja och filter
så jag är nöjd :lol:
kostade mig 2500 kr
0,9...Då får jag fortsätta felsöka. Eller var det kanske på en längre körning, och utan AC. Lamban är faktiskt en sak som jag inte bytt till ny. Den och katen

Mvh
Lennart

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockh[…]

Val av motorolja

De heter samma så då är det samm[…]