Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 144
Efter 16 år och 20'000 mil (av gravrosten att döma är de aldrig bytta, de bakre har jag redan bytt) börjar mina främre bromsok gnissla på sista versen, jag var inne på Volvo och frågade om pris och om det är fabriksnya eller renoverade ok man får. De kostar över 1800kr/st efter att panten för de gamla har dragits av (jämfört med skruvat.se som tar 1083kr) och han kunde inte svara på om de var fabriksnya. Det är en V70 2.5T -98 fas 1.

Renoverade ok har ju varit lika rostiga som de jag har och även om de är blästrade lär det väl vara rostporer som trängt in i godset och de håller inte lika länge som när de var fabriksnya.

Är det någon som vet hur det står till med Volvo original; är de fabriksnya eller betalar man 800kr för att de ligger i en Volvo originalkartong?

Sen såg jag att det finns två olika bromsok att välja mellan:

Kolvdiameter 57mm, skivtjocklek 26mm (det är väl dessa jag ska ha?)
Kolvdiameter 60mm, skivtjocklek 28mm

Passar de med 60mm-kolv lika bra eller är de för en skiva med större diameter? Jag antar att det blir ännu bättre bromsverkan med de grövre kolvarna?

/Andreas
Jag har köpt alla mina 4 ok på Biltema. De främre har jag bytt damasksattsen på då den håller dålig kvalitet på biltemas ok men annars fungerar de utmärkt :D
Användarvisningsbild
av 144
Jag köpte de bakre oken på Biltema, jag är bara lite skeptisk till att även köpa de främre där då man ser på dem att de är tillverkade med sämsta möjliga finish och så billigt det bara är möjligt. det är ju över tio tons tryck på kolven vid en panikbromsning och då vill man ju ha grejer som håller.

Att du Nexus redan varit tvungen att byta dammskyddet låter ju inte bra, mitt gamla är fortfarande helt men oket är så rostigt att det inte går att återmontera efter att det lossnat på ena sidan.
Även om jag behövde byta damskyddet efter ca 2 år så är priset på biltemas ok klart övervägande och de tar utmärkt.
En dammskyddsatts kostar ju fika pengar köpa.
Men valet är så klart fritt. :D
Användarvisningsbild
av 144
Jag hittar inga lösa dammskydd på biltema.se men jag antar att det finns att köpa eftersom du har bytt dem.
Jag har mejlat Volvos support och frågat hur det ligger till med bromsoken.
Användarvisningsbild
av Nexus
Damasksatts köpte jag så klart inte från biltema då jag inte vill byta de igen närmsta åren :wink:
Beställde de från skruvat om jag inte minns fel :roll:
Användarvisningsbild
av ketto
Har kört me Biltemas ok fram och bak och har absolut inget att klaga på. Funkar alldeles utmärkt. Vore dom så dåliga skulle dom inte sälja dom!
Och när man panikbromsar funkar dom alldeles utmärkt.
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]