NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Baze88
#887637
Idag när jag åkte hem från min moder så dog instrumentet men INFO lampan blinkade samt abs, srs och ( ! ) lös. Instrumentet började funka igen efter 2-3 min sen pep de o stod bromsfel stanna snarast eller något och sen srs system behöver service, sen slockna de igen så ja stannade o stängde av bilen tog ur nyckeln o de lamporna ja nämde innan nu lös fortfarande o radio var på samt fläkt. Inget av de slutade så jag fortsatte köra försiktigt hem. Någon som varit med om detta eller vet vad som är fel? kommer naturligtvis kontakta Bilia. När ja parkera bilen hemma så var allt OK och bilen dricker 0.8 typ landsväg i 80 med farthållare efter ett "knäpp"

Mvh
av Volvoforever
#888134
Du kan kolla batterispänningen när batteriet har fått vila nån timme, det bör då ligga på ca 12.6v - 12.8v, under 12 är det nog dags för byte. Om det är bra så kan du kolla ifall bilen laddar minst 14,4v.
Bilarna våra kan tydligen bete sig konstigt med kassa batterier.
av Volvoforever
#888256
Det låter som om bilen regenererar partikelfiltret eller försöker iallafall. Är filtret bytt eller rengjort och Eolysvätskan påfylld samt att det har blivit bekräftat i Dice/vida?
Det kan även vara egr.

Det finns många trådar om just regenerering och ryckig gång att läsa, du kanske känner igen nåt från dessa beskrivningar.
Användarvisningsbild
av Baze88
#891704
Bilia har haft bilen i snart 2 veckor o de kan inte hitta felet med instrumenteringen, de har bytt batteri men de hjälpte inte, någon här som kan tro felet?

Tacksam för svar då ja vill ha min bil tebax :)
av dieselputte
#891714
Baze88 skrev:Bilia har haft bilen i snart 2 veckor o de kan inte hitta felet med instrumenteringen, de har bytt batteri men de hjälpte inte, någon här som kan tro felet?

Tacksam för svar då ja vill ha min bil tebax :)
Att den rycker och drar mer beror säkert på regenerering.

Jag har råkat ut för att displayen dött en gång i samband med en olycksincident där jag körde av vägen varvid bilen studsade till ordentligt. Bilen blev dock normal efter den varit avstängd en stund och felet har inte upprepats. Sökte lite om detta och har för mig jag hittade någon på det engelska forumet som lött om nåt i själva instrumentet. Märkligt att inte Bilia kan hitta orsaken.

Be att de kollar säkringspanelen under handskfacket. Kan bli skumma fel om kontakt glappar där.
Användarvisningsbild
av Baze88
#891727
dieselputte skrev:
Baze88 skrev:Bilia har haft bilen i snart 2 veckor o de kan inte hitta felet med instrumenteringen, de har bytt batteri men de hjälpte inte, någon här som kan tro felet?

Tacksam för svar då ja vill ha min bil tebax :)
Att den rycker och drar mer beror säkert på regenerering.

Jag har råkat ut för att displayen dött en gång i samband med en olycksincident där jag körde av vägen varvid bilen studsade till ordentligt. Bilen blev dock normal efter den varit avstängd en stund och felet har inte upprepats. Sökte lite om detta och har för mig jag hittade någon på det engelska forumet som lött om nåt i själva instrumentet. Märkligt att inte Bilia kan hitta orsaken.

Be att de kollar säkringspanelen under handskfacket. Kan bli skumma fel om kontakt glappar där.
Regeneringen skall dom ha fixat nu men man tycker ändå dom borde kunna de där, man blir lite småirriterad när man haft bilen där i 2 veckor nu snart. O ja känner på mig att det kommer bli en dyr kur >.>
av denniss06
#898367
Hur har det gått? Har du hittat vad det kan vara? Har nämligen samma fel på min v50 1,6d. Är så trött på detta fanskapet.
av Generalen
#898721
Hej.
Det höres ut som du har en kortslutning et eller annat sted. :(
Jag hade många liknande "symtom" på min V50 2006 1.8 non-flex.
Jag hade bytt generator, -bilen sto på ramp över en vecka i väntan på generatoren jag köpte på ebay.
Då jag körde bilen ned slutade servo´n at fungera. Efter et par hundra meter fungerade den. Nästa dag lika dan. Andre dagar gik den av og på, lite som den själv ville.
En dag ville inte bilen starta. Det sto något om; startspärr, motor lampan lyste, styrservo "alarm", abs lampan/alarm og besked om at "stanna genast". Nästa dag startade bilen, men efter 5 minuter dog den, og samma lamper och beskedene kom frem. Annat som inte inte fungerade var; rpm, speedometer, tankmåler, kör-computer, klockan,

Tok bilen in till Bilia som tok felsökning på den, och 1500,- senare fik jag besked om att den elektroniska servopumpen till styrningen hade en kortslutning och bilen då fik många fel-koder. Vi kopplade ut kontakten, så fungerade bilen, dog jätte tung att styra..
Bilia skulle ha 9000,- men fixade själv med begagnat del (2000,-) från Harrys bildels demontering i Malmö.
Lycka til..
Vh Generalen
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw