NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robban528
Var till verkstan med bilen och de skulle få lyssna men som vanligt när man kommer dit så slutar det att låta :(
Men vi tog en tur och han på verkstan fick höra att det var ett vinande ljud från motorn när man åkte sakta. Han sa att det är ett typiskt generator fel. Sen försvann ljudet helt men nu har jag fått röd text att elsystemet är ur funktion servis snarast + att den röda batteriloggan lyser. inget felkod när jag läser av och när man mäter så laddar det mellan 14,5-14,7V. Startar jag om bilen försvinner det men felmeddelandet kommer ibland ändå. har fått det 4 ggr nu. Kan man vara säker på att det är min generator som strular och är på väg att lägga av?
av dieselputte
Robban528 skrev:Var till verkstan med bilen och de skulle få lyssna men som vanligt när man kommer dit så slutar det att låta :(
Men vi tog en tur och han på verkstan fick höra att det var ett vinande ljud från motorn när man åkte sakta. Han sa att det är ett typiskt generator fel. Sen försvann ljudet helt men nu har jag fått röd text att elsystemet är ur funktion servis snarast + att den röda batteriloggan lyser. inget felkod när jag läser av och när man mäter så laddar det mellan 14,5-14,7V. Startar jag om bilen försvinner det men felmeddelandet kommer ibland ändå. har fått det 4 ggr nu. Kan man vara säker på att det är min generator som strular och är på väg att lägga av?
När batteriloggan lyser är det en indikation på att strömmen som matar bilen kommer från batteriet och inte generatorn som sig bör. Att du har ett vinande ljud i kombination med detta är med stor sannolikhet en förvarning om att generatorn håller på att ge upp. Jag talar av egen erfarenhet, hade vinande ljud som kom och försvann, men efter en automattvätt med underspolning så lät det igen + att batteriloggan dök upp efter några minuter. Efter omstart så dröjer det alltid någon/några minuter innan den kommer upp. Generatorn byttes och sedan dess har det funkat bra.

Är du händig så kan du troligen fixa generatorn själv (byta dioder) , kolla denna
finns tips om var man får tag i reservdelar där. Nu kan det vara så att ljudet orsakas av skadade släpringar och då är den nog körd, men det drabbar iofs mest dieselbillar där filtret sitter rakt ovanför generatorn och diesel droppar ned i generatorn.
av Robban528
Tack för det svaret! :D Ja det känns som det är ungefär lika lång tid mellan varje gång felmeddelandet kommer upp efter jag har startat bilen och kört en stund.
Jag fick tag i en beg generator som har gått 10000 mil för 1500:- Min har gått 21000 mil. Tack för videon den var väldigt intressant. Men vet ej vad det kostar att renovera själv. Men för 1500 får jag igång bilen snabbt om det är det som är felet. Ny generator ligger på ca 3000.
Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Wastegateaxel som glappar kanske. Den kan glappa i[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]

Låg batterinivå Volvo V60

Har precis bytt batteriet, efter någon vecka[…]