Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av partypopper
Har nu försökt med alla knep för att få bort bultarna till det sista bromsoket i bak men det går ta mig f*n inte.
Har ingen svets hemma så kan inte svetsa på en ny mutter och försöka dra av det på det sättet heller.

Så min fråga här är, vad är en rimlig kostnad om jag lämnar in detta till en bilverkstad så får de ta bort skiten? 100? 1000? 10000?
(Notera att jag bara vill få bort bultarna och byta till nya. Allt annat jobb jag ska göra därefter kommer jag att göra själv)

Edit: Kanske la detta under fel forumsdel förresten.. Får flytta den isåfall
Användarvisningsbild
av lennarte
En lång, inte allt för bred, huggmejlsel. Slå först (bakifrån mellan fjädern och bromsoket) rakt mot centrum på bulten så det blir ett "jack" i kanten på skallen. Försök sedan "knacka runt" skruven med huggmejselen på skallen. Allternativt, en lång förlängare och en storlek mindre hylsa och slå på hylsan med en "bra" hammare. Ibland får man då "bocka" bilen i karossen och sänka ner bakaxeln för att få "rakt slag".
Kostnad?? En timmes jobb, ungefär. Borde räcka med en "tusing" i alla fall. Om man inte får borra ut dom, det kan ta lite tid.

Mvh
Lennart
av partypopper
Har faktiskt köpt precis den där gasbrännaren. Det ena oket fick jag av med värme, rörtång, skruvmejsel och en strlk 12 hylsa. Men på vänstra sidan så sitter det som fastsvetsad, har testat med allt där..
Frågade på en firma och de trodde att det skulle gå på åtminstone 3-400 beroende på hur krångligt det var. Dock hade de ingen tid på flera veckor så får fortsätta kika runt lite
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Du kanske har löst problemet, men att dra bilen till en verkstad där de svetsar på en mutter och sedan bara lossar bulten kan ju inte kosta mer än en kanellängd tycker jag.

Jag har lyckats dra av två rackare till bultar som håller vattenpumpen på b230, första gången körde de med värme och lyckades sedan nypa tag i änden och dra ut den - det kostade en hundring.
Andra gången fick de böka lite mer, för då var bulten av precis i liv med godset på motorn och de fick svetsa dit en mutter, då kostade de 200 eller 300 (minns ej), men det var alltså med kvitto. (I Stockholm f.ö.)
av partypopper
Jo det var på mekonomens verkstad jag drog in lite snabbt och frågade om pris. Har aldrig riktigt gillat mekonomen om jag ska vara ärlig, väldigt dyrt jämfört med andra ställen och har hört många historier om deras verkstad som inte heller är så positiva när det gäller pris.

Men nu fick jag hjälp igår av en bekant att dra ur dom 2 bultarna. Gick på en halvtimme bara så det blev väldigt billigt. Han använde en kraftig rörtång och luftdriven mutterknack. Det är lätt när man har rätt verktyg :)
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Skönt att det löste sig. Och jag är helt på samma spår när det gäller den verkstadskedjan..
Mutterknack och rörtång har för övrigt räddat mig många gånger :)
Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]