Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kolla youtube finns fina videos där med tips på spolning.

Bland annat en där han i videon lossar nedre kylar anslutningen och kör med uppmätta dunkar. Har för mig han spolar ur 3 liter stänger av fyller på osv till det kommer ren olja.

Glöm inte tappa ur fyll ny olja innan du börjar spolningen. För mig blir det alltid 3,5 liter som kommer ur vid öppning av pluggen och påfyllning.

Lycka till idag
Har nu spolat lådan. Det som kom ut var riktigt svart och äckligt. Vart dock ingen jätteskillnad i beteende och jag fick väldigt orolig tomgång på köpet.
Tycker att det ser ut att vara mkt olja i lådan också. Kollar med bilen på tomgång i P-läge och då är den lite över dom fyra strecken på Cold. Fattar inte hur det kan ha blivit för mkt när jag har mätt upp exakt lika mkt som jag tömt och det var inte för mycket till att börja med.
Satt något grått kladd på oljepluggen, så jag antar att resten av lådan är full med samma kladd och därför inte fungerar som den ska. Kan man hoppas på att det gradvis ska bli bättre med ny olja tro?
Ja du måste köra med den troligen långt innan lådan blir bra. Du kommer troligen uppleva den gradviss bli bättre.

Även en återstälning av lådans adaption och att oljan är byt kan vara bra att göra för att få full funktion tillbaka. Lyssna om någon har en VIDA och kan fixa det till dig.

Börjar oljan mörkna igen får du spola en gång till.

Samt fortsätta ge den uppåt 300 mil innan den är helt återstäld.

Blir den inte bra efter ca 300 mil måste du göra rent ventilhus och solinoider manuelt. Alt ännu större fel har hunnit bli på den. Men troligen bara smuts i ventilhus/solinoider.
Senast redigerad av 1 Andis, redigerad totalt 0 gånger.
Lådorna ska inte spolas, följ instruktionerna i VIDA!

ang. motorvarvtalet, det kan vara ett oljetrycksproblem, något som gör att TC får variabelt tryck till och från, vilket motorn inte är beredd på.
Kan också vara kommunikationsproblem mellan ECM och TCM. Läs ut med VIDA!
Andis skrev:Ja du måste köra med den troligen långt innan lådan blir bra. Du kommer troligen uppleva den gradviss bli bättre.

Även en återstälning av lådans adaption och att oljan är byt kan vara bra att göra för att få full funktion tillbaka. Lyssna om någon har en VIDA och kan fixa det till dig.

Börjar oljan mörkna igen får du spola en gång till.

Samt fortsätta ge den uppåt 300 mil innan den är helt återstäld.

Blir den inte bra efter ca 300 mil måste du göra rent ventilhus och solinoider manuelt. Alt ännu större fel har hunnit bli på den. Men troligen bara smuts i ventilhus/solinoider.
Om man pillar med adaptionen ska det väl göras en speciel körsykel för att den ska ställa in sig igen? Det kan jag omöjligt göra, eftersom den är på gränsen till helt okörbar nu. Har bara testat lite efter spolningen, men det har inte blivit skillnad till det bättre utan snarare tvärt om. Man måste köra den på 1:an manuellt, D funkar inte för då går det inte i växel. Backen funkar för övrigt också.

Nästa steg blir att läsa ut koderna ordentligt och ev se om man vågar sig på ventilhuset. Någom som har VIDA i närheten av Nyköping?
om du lägger den i M, vilka steg fungerar?
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]

Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]