Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av karkkan
har en S70 -98, bilen låser ju automatiskt när man tar ur nyckeln, och sitter det då nån i..... har själv testat.
Användarvisningsbild
av jbmannen
På min s60 så går det inte öppna dörren alls, testade med rutan nere, knoppen går upp men bilen förblir låst tills man trycker på unlock
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
RoadKiller skrev:Det finns ju en knapp (nyare v70 m.m.) som man ska trycka in ifall man ska lämna te.x. barn eller djur i bilen men man vill ändå låsa bilen. Vet inte rent tekniskt vad den gör men den finns iaf. Tror det har något med bl.a. larmet att göra,
Knappen stänger av larmet.
av Frigge
~Kalle~ skrev:
RoadKiller skrev:Det finns ju en knapp (nyare v70 m.m.) som man ska trycka in ifall man ska lämna te.x. barn eller djur i bilen men man vill ändå låsa bilen. Vet inte rent tekniskt vad den gör men den finns iaf. Tror det har något med bl.a. larmet att göra,
Knappen stänger av larmet.
Nej, knappen stänger av massrörelsesensorn som sitter i kupèn.
Övriga larmet fungerar som vanligt, funktionen är till för dom som lämnar en hund i bilen tex.
av FreddiZ001
Jag har en Volvo V70 -99 som jag testade detta på i och med att jag skulle sova i bilen och ville låsa och larma, det finns ett sätt att öppna dörren ur blockerat låsläge. Det är om du låser upp via knappen på förardörren.

det fungerar på min iaf, andra bilar vet jag inte då jag aldrig testat någon annan.
Användarvisningsbild
av wissel
På min bil går det absolut inte att komma ur bilen via någon dörr oavsett vad du gör. Låst som bara den.....
Knappen som stänger av Massrörelsesensorn stänger även av Nivåsensorn om du har en sådan. Bra när du åker färja osv.
Freddie
av FreddiZ001
wissel skrev:På min bil går det absolut inte att komma ur bilen via någon dörr oavsett vad du gör. Låst som bara den.....
Knappen som stänger av Massrörelsesensorn stänger även av Nivåsensorn om du har en sådan. Bra när du åker färja osv.
Freddie
Kanske skulle nämna att jag kör första generationen V70 där låsknappen sitter vid fönsterhissarna fram, vet heller inte om det är något standard för Tyskland då den är där ifrån :???:

Låter som typ BMW iX är en kandidat? h[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p[…]

240 startar inte

Ska kolla på det när jag kommer hem sen[…]

Trasig lampa, takbelysning

Ja det låter inte som att det är sj&a[…]