Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare har en 740 b230e som inte får bensin. Pumpen fungerar, bensinpumpsreläet fungerar, dock så snurrar bara pumpen i tanken. Har prövat med ett vitt relä som jag inte ska ha till k-jet, och får då naturligtvis ingen gnista men då går huvudpumpen igång :S Har heller inget kabelbrott mellan kabel från pumpen till svarta kontakten vid säkringshuset.

Har just rivit ut mitt larm som jag inte vet om fungerade riktigt, samt förra ägarens hemmagjorda relä i motorutrymmet för han orkade antagligen inte ta tag i det jag tänker göra..

skulle gärna vilja veta lite hur kablarna går från pumpen. Vart tar de vägen? far de direkt till relä eller går det via någonstans?

TIPS UPPSKATTAS!

PS. BRÄNSLERELÄET ÄR HELT, SKRIV INTE DET! Mvh :)
Ursäkta mig men du skriver att när du sätter dit ett vitt relä så funkar tryckpumpen och du skriver själv att du är medveten om att du skall ha ett grönt relä så nu förstår jag inte riktigt hur du menar när du då skriver att bränslereläet är helt.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Ursäkta mig men du skriver att när du sätter dit ett vitt relä så funkar tryckpumpen och du skriver själv att du är medveten om att du skall ha ett grönt relä så nu förstår jag inte riktigt hur du menar när du då skriver att bränslereläet är helt.

Mvh GK
Med vitt relä funkar tryckpumpen på samma sätt som om du skulle bygla relä kontakten, alltså pumpen går hela tiden. Har köpt nytt grönt relä utan resultat så ska idag lämna tillbaka det då det kosta 450 kr :o
Kanske ett igensatt bränslefilter. På vilket sätt har du kommit fram till att bränslet ej kommer fram till motorrummet? Du kan ju även ha stopp i någon bränsleledning.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Kanske ett igensatt bränslefilter. På vilket sätt har du kommit fram till att bränslet ej kommer fram till motorrummet? Du kan ju även ha stopp i någon bränsleledning.

Mvh GK
Huvudpumpen får ingen ström. Har inte stopp i något rör eller filter....
riceflow skrev:Med vitt relä funkar tryckpumpen på samma sätt som om du skulle bygla relä kontakten, alltså pumpen går hela tiden. Har köpt nytt grönt relä utan resultat
Alltså får du ström fram till pumpen om du byglar reläet men inte om original relä sitter i. Då måste det vara manöverströmmen till det gröna reläet som det är fel på. Med ett elschema kan man ju relativt enkelt följa kablarna både före och efter reläet. Om det inte är så att det inte är "huvudströmmen" du får fram med det vita reläet. Reläerna är ju invändigt olika så prova (om du inte gjort det redan) att bygla med kabel. Bara för att konstatera.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
riceflow skrev:Med vitt relä funkar tryckpumpen på samma sätt som om du skulle bygla relä kontakten, alltså pumpen går hela tiden. Har köpt nytt grönt relä utan resultat
Alltså får du ström fram till pumpen om du byglar reläet men inte om original relä sitter i. Då måste det vara manöverströmmen till det gröna reläet som det är fel på. Med ett elschema kan man ju relativt enkelt följa kablarna både före och efter reläet. Om det inte är så att det inte är "huvudströmmen" du får fram med det vita reläet. Reläerna är ju invändigt olika så prova (om du inte gjort det redan) att bygla med kabel. Bara för att konstatera.

Mvh
Lennart
Yes, hade tänkt göra det idag men blev bira på schemat, återkommer imorgon på eftermiddagen med svar.
Var också och begärde kopplingsschema/sprängskiss på 740 men då hade ju såklart mekanikerna som har det gått för dagen...bara att vänta till måndag, suck :(
Volvo V60 2014

Ja men då slipper man ju trycka på den[…]

EX60

First ride med Elbilsmagasinet https://www.youtub[…]

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]