Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
När det gäller panorama kan man öppna den som takluckan eller är det stängt alltid?
Användarvisningsbild
av sony
Tack
Användarvisningsbild
av P210
Helt onödigt och om det börjar krångla efter några år, vad kostar det att reparera när man inte har någon garanti kvar.
Det här är ett argument som jag ofta hör men aldrig begripit? Oftast hör man det i samband med åsikter om "onödig" extrautrustning, varför skulle den krångla mer än den redan komplicerade standardutrustningen i bilen.. mycket tristare om insprutningen/motorstyrningen lägger av än en trilskande jalusie till glastaket ??:-/ Visst ju mer prylar desto mer som kan krångla men tummen upp för extra allt - vem vill åka runt i en tomhylsa :-)-)
Användarvisningsbild
av Perra83
Brorsan fick lagom till midsommar sin nya bil med glastak. Jäkligt gött att köra omkring sådär med ett helt annat ljus i hela bilen. Det är så långt ifrån att ha taklucka som man kan komma. Barnen gillar det skarpt.

Tyvärr är det en Renault Espace som bror har.... tre barnstolar får plats i bredd i baksätet plus två vuxna längst bak. Det går inte i en Volvo.
Användarvisningsbild
av MartinS
Visst får man in en härligt ljus, det var dock inte lika ballt när det började droppa vatten från innertaket. Två veckor på verkstaden så var den tät igen, men just risken för vattenläckage gör att jag gärna skippar takluckor över lag.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag tycker nån form av glas i taket är ovärderligt. Glastaklucka är bättre än plåttak men bäst är panorama. Har älskat det sen jag körde en för övrigt riktigt ful peugeot 407 SW med detta, risk för vattenläckage tycker jag är värt det utan tvekan. All extrautrustning kan och kommer förr eller senare krångla! Det är ju hur mycket man njutit av den tills dess som gör det värt det eller ej. Kan dock tänka mig att en hyfsat rymlig XC har lite mindre nytta av det än medelstora och små bilar.
Användarvisningsbild
av P210
All extrautrustning kan och kommer förr eller senare krångla!
Nja inte all.. hoppas att min läderklädsel och mina silverrails bl.a ger mig väldigt lite bekymmer jämfört med standard T-TEC och svarta rails.. :wink:

Skämt åsido, förmodligen syftar du på elektriska tilllbehör, ju mer el dess mer bekymmer i längden, men jag hade mer problem med mina mekaniska fönsterhissar på PV:n (vajern) och 142:an, vem minns inte den obligatoriska skruvmejseln för att kila upp rutan i dessa bilar!
Av alla bilar med elhissar har inte en enda strulat.

Angående glastak har jag haft det på både en Peugeot 407SW och en 508 kombi, ljust och härligt i bilen, häftig utsikt om man åker bak.
Som förare såg man det inte alls, märkte bara om det var skummare än vanligt i bilen ibland när någon dragit för rullgardinen.
Flera turer till Italien gav erfarenheten att det inte blev varmare i bilen än medett traditionellt plåttak, hade gärna tagit ett panoramatak igen, gillade känslan! Ser ingen anledning till att dessa skulle läcka mer än ett plåttak, bägge är kittade på ungefär samma sätt, och när läckte en framruta in vatten sist?
av Primus
Jag hade panoramatak i mon Passat. Visst var ljuset lite trevligt och ibland var det kul att titta upp. Men inget som jag som förare tycker var värt särskilt mycket. Ibland stördes man av solen och får då använda solskyddsgadinen.

Men de som verkligen gillade det var de som sitter bak. Där skapar det en helt annan rymd och ger verkligen en panoramautsikt. Skulle jag köpa igen? Nja... Beror på totalkostnaden på bilen. Är bilen "för" dyr avstår jag gärna denna finess.
Användarvisningsbild
av crumpets
P210 jag kan hålla med om att det vore roligt att se det lite mer som förare, men det som det gör för ljuset märker man av hela tiden! Att köra helt utan nån form av lucka gör ju att bilen känns hälften så stor pga det lilla ljusinsläppet.

Dessutom, hur rolig ser en skinnklädsel ut efter 20 000 mil om den inte vårdats ömt? ;) Tyg tål ju allt. Ser lika trist ut vid skrotningsdagen som i fabriken. Med undantag förstås från T-tec... Den har du rätt i nog är klart värst.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Motorn har säkert lossnat från oket, ha[…]

Vevlager v50 1.8f

Mors. Jag håller på och renoverar en f[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås