Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PFA
CHSC skrev:Jag har kört 850 mil med min XC60 och ligger på 0,7, kör mest kortare sträckor och mycket i stadstrafik, automat, ac alltid igång, 20", gasar väl på lite mer nu, än när jag hade min V70 2.0F. Senast jag körde lite längre blev det cirka 11 mil blandad hastighet, då låg jag på 0,59 i snitt. Så det går att komma ner lite.
Ganska likt mina förutsättningar då. Idag visade min 0,7.
av JonnyRocker
PFA skrev:Det är ju fantastiska värden. Har du mätt vid pump? Kan manuell och 17" göra så mycket?
Vid varje tankning skriver jag upp mängd påfyllt bränsle och noterar mätarställningen. Detta skriver jag på ett pappersblock i bilen. Jag har ännu inte orkat ta in blocket och föra över värdena till datorn. :???:

Väldigt mycket i min vardag kretsar kring teknik och jag gillar verkligen tekniska prylar. Men när det gäller att hålla kolla bränsleförbrukningen så kör jag old-school: papper och penna.

Jag ska kolla över värdena vid pump. Jag återkommer om någon dag med resultatet i denna tråd...
Användarvisningsbild
av joel80
Jag använder mig av androidappen aCar vid pumpen. :) Då får man uträkningen direkt. Sen brukar jag också föra in tankningarna i Fuelly..
av Gunner
joel80 skrev:
Polar skrev: Har själv kört ca 800 mil nu och faktiskt så börjar förbrukningen minska något. De första månaderna var det nästa omöjligt att komma under 0,6 men nu ligger jag på ca 0,53 (blandad körning). Om man landar någonstans runt 0,5 så känner jag mig nöjd (ska dra 0,42 enl spec).

/Niklas
Ska du komma närmre spec-förbrukning får du köra med ACn avstängd, så små fälgar som möjligt och extremt långsamma accelerationer.. Sen inte ligga över typ 105km/h.. då drar det iväg i förbrukningen p.g.a att luftmotståndet ökar exponentiellt.

Stäng helst också av radio, lysen samt andra el-förbrukare... :D Ladda batteriet fullt innan du åker och koppla ur generatorn, samt håll tummarna för att inte motorn får för dig att regenerera partikelfiltret. :D

(Jag tycker det är rätt trist att dom kör testerna utan att ha igång dom "vanliga" förbrukarna... det blir så missvisande och alla tror dom ska kunna komma ner till siffrorna utan att stänga av allt vettigt man vill ha igång.)

Kan inte instämma! Två resor utan AC sedan senaste påfyllningen och bilen har rullat 110 mil. Datorn anger 47 mil till tom och hade inte tant och dotter, kört bilen. Vete fan om man inte nått närmare 170-80 mil på en tank!! Radion går för övrigt ständigt!! :)
//Mats
0,53 är ändå rätt bra siffra.. men även den kan ju vara rätt felaktigt då det vid pump ofta ligger typ 10% högre.
Användarvisningsbild
av joel80
Gunner skrev:
joel80 skrev:
Polar skrev: Har själv kört ca 800 mil nu och faktiskt så börjar förbrukningen minska något. De första månaderna var det nästa omöjligt att komma under 0,6 men nu ligger jag på ca 0,53 (blandad körning). Om man landar någonstans runt 0,5 så känner jag mig nöjd (ska dra 0,42 enl spec).

/Niklas
Ska du komma närmre spec-förbrukning får du köra med ACn avstängd, så små fälgar som möjligt och extremt långsamma accelerationer.. Sen inte ligga över typ 105km/h.. då drar det iväg i förbrukningen p.g.a att luftmotståndet ökar exponentiellt.

Stäng helst också av radio, lysen samt andra el-förbrukare... :D Ladda batteriet fullt innan du åker och koppla ur generatorn, samt håll tummarna för att inte motorn får för dig att regenerera partikelfiltret. :D

(Jag tycker det är rätt trist att dom kör testerna utan att ha igång dom "vanliga" förbrukarna... det blir så missvisande och alla tror dom ska kunna komma ner till siffrorna utan att stänga av allt vettigt man vill ha igång.)
0,53 är ändå rätt bra siffra.. men även den kan ju vara rätt felaktigt då det vid pump ofta ligger typ 10% högre.
Kan inte instämma! Två resor utan AC sedan senaste påfyllningen och bilen har rullat 110 mil. Datorn anger 47 mil till tom och hade inte tant och dotter, kört bilen. Vete fan om man inte nått närmare 170-80 mil på en tank!! Radion går för övrigt ständigt!! :)
//Mats
Vad av det jag skrev menar du inte kan stämma? Att testerna görs utan AC eller elförbrukare är inget jag gissat mig till..

Du skriver att du haft ACn avstängd... då kommer man längre ja?

Att radion skulle påverka speciellt mycket menade jag mest som ett skämt.. men när dom gör testerna stängs allt av för att spara även den sista centilitern.
Användarvisningsbild
av crumpets
Det där är ADAC:s egen testning av NEDC-förbrukning och inte protokollet för utfärdare av certifikat. Vill du ha riktiga certprotokoll är det TÜV, RDW eller AVL du ska fråga, och dessa kommer definitivt inte lämna ut något testprotokoll till en intresserad privatperson... Eftersom jag själv jobbar med bl.a. detta kan jag bekräfta att joel har rätt. Man gör precis vad som helst för att pressa förbrukningen. Vissa har hårdare lögnkultur än andra, och tyvärr stressas de ärligare OEM:erna av att de värsta lögnarna tyvärr aldrig straffas ut av lagstiftare eller konsumenter. Vi har alltså hamnat i en ond spiral där man eggar varandra att lura konsumenten bäst.
av JonnyRocker
PFA skrev:
JonnyRocker skrev:
PFA skrev: Ja, svårt att säga. Naturligtvis drar en motsvarande XC60 något mer, men frågan är hur mycket mer som är rimligt? Har ni alla värden från färddatorn eller är det mätt vid pump? Jag är ganska analog, då det är nog inte det det hela handlar om :) Någon annan som har erfarenhet av XC60 D4/VEA?
Jag har kört 1200 mil med min XC60 D4 MY14 (VEA) med manuell låda. En stor del av dessa mil är på motorväg (110-väg) där jag nästan jämt kör farthållare på 115 km/h, högsta växel och med AC på. Jag har 17" hjul. Av de mil som inte är på motorväg så är en hel del i Stockholms innerstad. När jag inte använder farthållaren så kör jag ganska lugnt. Av erfarenhet vill jag tro att optimal, lägsta, bränsleförbrukning för en XC60 får man runt 90 km/h på högsta växel.

Jag snittar just nu på 0,53 l/mil enligt bilens färddator. Jag har, enligt bilens färddator, lyckats hamna på en förbrukning kring 0,40 l/mil när jag har åkt längre sträckor i 90 km/h.
Det är ju fantastiska värden. Har du mätt vid pump? Kan manuell och 17" göra så mycket?
Jag har nu kollat mina värden vid pump. Som någon har nämnt tidigare så verkar dessa värden ligga runt 10% över färddatorns angivna värden. Sedan jag plockade ut min XC60 D4 MY14 manuell har jag åkt 1200+ mil. Det totala snittet vid pump (all diesel tankad sedan starten) ger en medelförbrukning på 0,59 l/mil. Snittet vid pump per tankning varierar mellan 0,58 l/mil som lägst och 0,64 l/mil som högst. När jag tittar på mina värden så är helt klart trenden att genomsnittsförbrukningen sakta men säkert går ned. Om det beror på anpassad körstil från min sida, 'inkörd' motor eller en kombination av de båda veta jag inte. Jag hoppas att trenden håller i sig! :D
av PFA
JonnyRocker skrev:
PFA skrev:
JonnyRocker skrev: Jag har kört 1200 mil med min XC60 D4 MY14 (VEA) med manuell låda. En stor del av dessa mil är på motorväg (110-väg) där jag nästan jämt kör farthållare på 115 km/h, högsta växel och med AC på. Jag har 17" hjul. Av de mil som inte är på motorväg så är en hel del i Stockholms innerstad. När jag inte använder farthållaren så kör jag ganska lugnt. Av erfarenhet vill jag tro att optimal, lägsta, bränsleförbrukning för en XC60 får man runt 90 km/h på högsta växel.

Jag snittar just nu på 0,53 l/mil enligt bilens färddator. Jag har, enligt bilens färddator, lyckats hamna på en förbrukning kring 0,40 l/mil när jag har åkt längre sträckor i 90 km/h.
Det är ju fantastiska värden. Har du mätt vid pump? Kan manuell och 17" göra så mycket?
Jag har nu kollat mina värden vid pump. Som någon har nämnt tidigare så verkar dessa värden ligga runt 10% över färddatorns angivna värden. Sedan jag plockade ut min XC60 D4 MY14 manuell har jag åkt 1200+ mil. Det totala snittet vid pump (all diesel tankad sedan starten) ger en medelförbrukning på 0,59 l/mil. Snittet vid pump per tankning varierar mellan 0,58 l/mil som lägst och 0,64 l/mil som högst. När jag tittar på mina värden så är helt klart trenden att genomsnittsförbrukningen sakta men säkert går ned. Om det beror på anpassad körstil från min sida, 'inkörd' motor eller en kombination av de båda veta jag inte. Jag hoppas att trenden håller i sig! :D

Du ligger drygt 0,1 under mig...och då plockar jag ändå värdet från färddatorn. Snittar just nu 0,7. Men visst, mycket kortsträckor. Hmmmm...
av Gunner
Jodå! Radioskämtet var klockrent, men jag menade att av de 110 körda milen. Hade AC varit frånslagen under två resor a 58 kilometer! Annars går den ju så klart när den behövs!
//Mats
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 39

Långt mellan byten är en större ri[…]

Bakre ljuddämpare hål

Jag inte sett sådana hål på n&ar[…]

B230F går fett