Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Jo, Audi hade även på 80-talet en del lackproblem trots helgalv. Även senare och nu igen. Men långt bättre än BMW och Merca.
Skulle nog ändå säga att de nämnda märkena tillhör de bästa.
Saab tycks ha väldigt ojämn kvalitet på rostskyddet. Amerikanska bilar rätt dåligt. Japaner inte så bra...
Sen handlar det lite om modell, S/V40 96-04 var ju inte så bra rostskydd på de första åren..
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Från den andra rostskyddstråden...

Hur var det med detta?

Jago skrev:En bekant som jobbar i TA (karossfabriken i Torslanda), berättade i helgen här att Volvo slutar inom kort att underredsbehandla bilarna. Så för att jaga kostnader så blir det en annan sorts plåt ist i bottenplattorna, som "inte ska vara så känslig för rost". Det skall bara finnas en massa i skarvarna hädanefter. Han skall gräva lite mer i detta under veckan här.
Användarvisningsbild
av Funk
Tittar du på en helt ny bil idag så är det inte mycket som det läggs konventionell underredsmassa på. det innebär ju inte att det är fritt från rostskydd och det finns ytterst lite vanlig u-massa. Heltäckande underedsmassa har man mig veterligen inte haft på väldigt länge, men det finns och har funnits andra metoder som hotmelt och liknande. Exakt hur det görs idag vet jag i ärlighetens namn inte men tittar man hur det ser ut under på en MY-14-15 så ser man i stort sett ingen u-massa.

/Thomas
av tokur
Från vibilägare.

Rosttest: Volvo V70 (2011)
Publicerad 20 september 2011
ROST
Volvo har under senare år snålat in lite på rostskyddet, men det är fortfarande tillräckligt bra för att få en fyra i betyg.

Huv och baklucka är helt rostsäkra, då de är gjorda av aluminium respektive plast. Resten av karossen har skyddats på utsatta ställen. Det finns invändig behandling i dörrarna och de är tätade även i hörnen, vilket är ovanligt.

Bilens underrede har täckts med PVC och de flesta skarvar är ordentligt förseglade, men i bilens bakände är plåten mer oskyddad. Det saknas också vaxbehandling i en del hålrum. Framför bakre hjulhusen bildar plåten en ficka som så småningom kommer att fyllas med fuktig lort.

Några stänklappar har Volvo inte kostat på, men sparklådan skyddas mot hjulsprut av en plastprofil. I alla hjulhus sitter stänklappar av filtmaterial, men med en yttre del av plast som tätar bra mot plåten.

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år
Användarvisningsbild
av Allinug
Har fått rost på skruvarna som sitter längst ner på dörrarna på V70n.
Även originalavgasröret börjar se lite tråkigt ut.
Användarvisningsbild
av bem
Allinug skrev:Har fått rost på skruvarna som sitter längst ner på dörrarna på V70n.
Så blev det på min V70N (2001:a, 170 hk) sista året jag hade den förra året. Men jag köpte nya skruvar+brickor på Volvo och hade lite Dinotrol i hålen samtidigt som jag skruvade dit de nya skruvarna och sen såg det ut som nytt igen.
Billigt och enkelt att rätta till m a o.
Kör en V70 II MY14 numera men hoppas den som köpte min gamla V70 fortfarande är nöjd med den (för den var hyfsat fin när jag sålde den i nov förra året efter att jag kört den i nästan 13 år, 40 tusen mil).

/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag tänkte först om man skulle byta till skruvar med bättre rostskydd, men farsan berättade hur han skruvat fast en framskärm på en bil med rostfria skruvar och brickor och hur bilen då väldigt snabbt hade rostat runtom skruvhålen...

Kanske har Volvo haft något "offertänk" i utformningen av rostskyddet: skruvarna offras åt rosten och nedre dörrhörnen undgår rost? I såfall är det bäst att köpa Volvos skruvar.

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]