Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av basberoende
crumpets skrev:Bra sätt att förstöra en annars fin motor.

Förklara gärna vidare. Vi kan hoppa över miljöaspekten så den redan är diskuterad här i denna tråden. Utan jag är mer intresserad utav att höra på vilket sätt det skadar motorn.
av Droopy
Tolken skrev:Da er dpf deaktvert og filteret fjernet. Det ble riktig fin ljud av eksosen nå :).
Var fick du tag i filen?
av basberoende
Droopy skrev:
Tolken skrev:Da er dpf deaktvert og filteret fjernet. Det ble riktig fin ljud av eksosen nå :).
Var fick du tag i filen?
Jag vet att Rica har programvara för detta ändamål. Står på deras sida att den kostar 5000:-, men om man har deras programvara sedan tidigare tar dom enbart 1500:- Sedan har vi väl 20% rabatt på dessa priser än, eller har jag fel?
av Tolken
Jag har Rica tuning på min (240 hk/475 nm) med dpf off og egr off. Fjerning av partikkelfilteret skader på ingen måte motoren, tvert om. Tidligere hadde motorer hverken katalysator eller dpf, og det gikk jo fint. Fordelene er mange:
-lavere eksotemperatur, gir lavere temperatur på turbo og motor = positivt
- mindre eksostrykk, dvs motoren må ikke bruke energi på å presse ut eksos = mindre forbruk av diesel og mindr utslipp av co2.
- regenerering ( rengjøring) av dpf trengs ikke = mindre forbruk av diesel og mindre uforbrent diesel og sot i motoren. Gir bedre oljekvalitet og mindre slitasje. Lavere co2 utslipp
- det er klart at motoren slipper ut mere partikler, men med bosch edc17 styringssystem og 7 injeksjoner får man god etterbrenning og lite partikkelutslipp uten dpf. Men det øker selvfølgelig sammenlignet med dpf. Men jeg bor i nordnorge, med lite forurensing og partikkelforurensing er ikke ett problem her.
- på avgassmåling slipper jeg ut, uten dpf ca 15 % av tillatt verdi. (Har målt)

Så, dere som er miljøbeviste, jag forstår er. Men det er ikke ett problem. I tokyo ja, men i småbyer og på landsbygda i norr betyr det ingenting.

Eks. på effektmålinger med og uten dpf:
Fiat 500 - pluss 5 hk oh 13 nm utan dpf
VW 170 tdi - pluss 14 hk. Ingen momentøkning pha momentsperren i mappen er satt til 350 nm.

Tunede biler får mere effekt ved dpf off pga at eksosen stopper ytterligere etter trim. Dvs at min S80 har nu 250 hk +
av basberoende
Tolken skrev:Jag har Rica tuning på min (240 hk/475 nm) med dpf off og egr off. Fjerning av partikkelfilteret skader på ingen måte motoren, tvert om. Tidligere hadde motorer hverken katalysator eller dpf, og det gikk jo fint. Fordelene er mange:
- mindre eksostrykk, dvs motoren må ikke bruke energi på å presse ut eksos = mindre forbruk av diesel og mindr utslipp av co2.
- regenerering ( rengjøring) av dpf trengs ikke = mindre forbruk av diesel og mindre uforbrent diesel og sot i motoren. Gir bedre oljekvalitet og mindre slitasje. Lavere co2 utslipp
- det er klart at motoren slipper ut mere partikler, men med bosch edc17 styringssystem og 7 injeksjoner får man god etterbrenning og lite partikkelutslipp uten dpf. Men det øker selvfølgelig sammenlignet med dpf. Men jeg bor i nordnorge, med lite forurensing og partikkelforurensing er ikke ett problem her.

Så, dere som er miljøbeviste, jag forstår er. Men det er ikke ett problem. I tokyo ja, men i småbyer og på landsbygda i norr betyr det ingenting.

VW 170 tdi - pluss 14 hk. Ingen momentøkning pha momentsperren i mappen er satt til 350 nm.

Tunede biler får mere effekt ved dpf off pga at eksosen stopper ytterligere etter trim. Dvs at min S80 har nu 250 hk +

Hur har du löst det med ersättningsrör istället för DPF? Har du provat att besiktiga bilen utan dpf?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tolken skrev:Jag har Rica tuning på min (240 hk/475 nm) med dpf off og egr off. Fjerning av partikkelfilteret skader på ingen måte motoren, tvert om. Tidligere hadde motorer hverken katalysator eller dpf, og det gikk jo fint. Fordelene er mange:

Varför har du bara tagit bort Partikelfiltret, varför tog du inte bort katalysatorn också när du nu håller på.
Volvo car UX

Jag fick den under servicen i går.

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset

5300:- för 2150kWh under januari, områd[…]