Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
Då var det dags igen.

Har provkört rubricerade bilar med automatlåda och jag vet inte om jag var så imponerad av VEA motorn. Tyckte åttastegarn betedde sig lite ryckigt och därmed något under min förväntan. På min teststräcka hamnade jag på 0,66 enligt dator och det var med inte alldeles för inspirerad körning med VEA, långt ifrån mina förväntningar.

Ni som kör VEA med nya automaten, hur tycker ni drivlinan fungerar? Är den drivlinan bättre än den i äldre D4 automat? Som det känns just nu är D4 med AWD ett bättre alternativ.
av joelf
Jag citerar mig själv från en annan tråd, LÄNGE LEVE FEMMAN!!!!
joelf skrev:Lånade en V60 D4 VEA man när min ordinarie XC70 D4 AWD -14 var på service, följde trafikrytmen hem (Landsväg 70-90 km/h) resultatet ses nedan, tyckte det var bra, men efter ett tag så började jag fundera och provade att åka i samma tempo med min xc70.

V60

Bild

xc70

Bild

Kan inte säga att jag är imponerad. ny motorkonstruktion, mindre bil, manuell låda, ingen fyrhjulsdrivt.

Borde skilja mer, om man dessutom kollar i AMS 140501test där de jämför två xc60 med nya vs gamla diesel får man också förbluffande resultat enligt mig.

Bild

förbrukning skillnaden mellan D4 AWD aut och D4 VEA man: ca 9% (0,72 mot 0,79). Avsaknad av fyrhjulsdrift och manuell ska kunna göra de 9%. Att man sedan har skapat en helt ny motor, som är mindre och svagare. Nej jag tycker inte nya VEA motorerna är en hit. De ska vara snålare, underkänt.

Om du sedan kollar på 0-100 så klarar inte VEA ens i närheten av fabrikssiffror utan är nästan jämnsnabb med den tyngre automatväxlade fyrhjulsdrivna femman.

Synpunkter från VEA anhängarna? :)
Användarvisningsbild
av poseidon
Tror iofs att din körstrecka inte motsvarar de man utvecklar motorn mot. Att bara köra rakt fram i 70km/h är ju inte så krävande. Start med långsam acc. enligt något EU test är väl det man lägger pengarna på.
av erhug
Nu har jag förvisso en V60 men är en D4, VEA automat.
Har hunnit avklara 2 tankningar, båda hamnade på 0,6 vid pump. Blandat stad och landsväg.
Hade tidigare en V70 med PS lådan och den var helt klart bättre än nya 8-stegade.
Nu är det såklart 2 olika tekniker men jag upplever precis som TS en del ryck, speciellt när det växlar ner och vid kick-down.
0-100 kan jag inte uttala mig om den levererar enligt siffrorna men det räcker och blir över för min del.
Trots detta är jag otroligt nöjd med drivlinan och kan inte se något annat än att den kommer att bli bättre och bättre.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag ser att de har rättat till avrundingen av decimaler när det gäller höjden på staplarna och medelvärdesstrecket.
Användarvisningsbild
av Fisch
Märkligt att VEA motorn inte går snålare.

Körde en V70 D4 AWD automat på lunchen idag, samma sträcka och ungefär likadan körning som med VEA. Enligt färddatorn, som jag nollställde, tog den 0,69. Inget ryck i automaten heller.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Tankade idag V60 D4 AWD medelfart 69km/h, landsväg mest men även en del stadskörning 5,95l/100km uppmätt. färddatorn sa 5,6 l/100km
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Är just nu i södra Italien, har rullat drygt 300 mil söderut och vid pump har det tagit 0.61 l/m under resan.
Xc-kaross, 4wd, 215 hp, full semesterpackning och kylbox som drar ström hela tiden.

Skulle vara kul att veta vad VEA motorn skulle ta om den skulle släpat på samma lass.
av erhug
1:a tankningen med motorvägskörning gjord. Karlstad-Stockholm, 2 resor t.o.r samt lite köer i Stockholm. 97km/h i snitt och 0,57 l/mil vid pump.
av 5cylindrar
Kanske inte automaten ligger i framkant jämfört med VW's DSG eller Audis S-tronic. Dock tycker jag att man skall passa på att köpa en Volvo med 5-cylidrig motor medan det fortfarande finns att beställa. 5-cylindrig motor är själva kännetecknet för en Volvo. Enligt mitt tycke, när 5'an försvinner så försvinner även största incitamentet att köpa Volvo!

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]