...

Moderator: Moderatorer

Jag fortsätter fylla på här, det verkar som att jag och andra tycker det är enklast så. Hoppas det är OK Joel! :D

Close call häromdagen när jag åkte från Bromma ÅVC, en bit in stannar jag i en t-korsning, det är där det händer.
[youtube]XOWPs3LuOgI[/youtube]

Inser också att jag måste justera placeringen av kameran lite mer åt mitten.
Hoppsan där! Cyklisten missuppfattade visst situationen lite där! Kunde ha gjort ont... tur av Volvoföraren var med lite.

Och att det kommer in klipp från er andra här är ju bara roligt och håller tråden levande mellan mina compilations. :)
Här kommer min andra Dashcamera-film.
Precis som förra gången är den ihopklippt med Nero Vision. Jag har inga "fancy" videoediteringsprogram...
Denna gång har jag lagt på lite musik på ett ljudspår, lämna gärna feedback på det. Överhuvudtaget är jag mottaglig för feedback av alla slag (så länge de är konstruktiva).

Jag inser att ljudspåret är ett potentiellt upphovsrättsproblem. När jag blir lite varmare i kläderna ska jag klippa ner det och göra ett litet intro av det istället.

Videon är inspelad på E20 norrgående riktning mellan Marieberg och Örebro Södra infarten. Den gråa BMW som kommer bakifrån låg i ~140, men det som retade mig mest var fruntimret i Volvon som bara blinkar och går ut. Skiter fullständigt i att det är trafik i filen hon byter till. När jag kör förbi ser jag att hon är för upptagen med att stirra på mobilen/surfplattan hon har i knät för att ha tid att titta på trafiken i sin omgivning. :-(O)

[youtube]hJ-v4QCR8nU[/youtube]

Det där med att blinka och gå ut är bra. Det borde faktiskt tillämpas lite mer i Sverige. Den BMW som kommer i 140km/h ska anpassa sig till övriga trafikanter då den kör för fort. Så går det till i Tyskland och många andra länder. Det är i Sverige vi är respektlösa. Sen att stirra på mobilen är inte ok...

Samtidigt kan man om man gjort ett filbyte, där bakomvarande får bromsa, öka hastigheten något för att det ska flyta bättre. Ett problem i Sverige är just hastighetsgränserna. i 130 flyter det mycket smidigare!
mattish skrev:Det där med att blinka och gå ut är bra. Det borde faktiskt tillämpas lite mer i Sverige. Den BMW som kommer i 140km/h ska anpassa sig till övriga trafikanter då den kör för fort. Så går det till i Tyskland och många andra länder. Det är i Sverige vi är respektlösa. Sen att stirra på mobilen är inte ok...

Samtidigt kan man om man gjort ett filbyte, där bakomvarande får bromsa, öka hastigheten något för att det ska flyta bättre. Ett problem i Sverige är just hastighetsgränserna. i 130 flyter det mycket smidigare!

Anser det vara ett jäkla påfund att man bara ska blinka och gå ut, ska du byta fil så är det ju du som får lämna företräde mot de som redan befinner sig där! Gör du likadant vid omkörning på landsväg, blinkar och går ut och hoppas på det bästa!?

Kan hålla med om att man i båda lägena kan ta några sekunder för att underlätta för de andra, men att kallt räkna med att andra ska anpassa sig är väl egoistiskt om något.
mattish: Jag kan lova dig att man i Tyskland inte bara slänger sig ut framförvarande bilar och tvingar de bakomvarande att bromsa. Tvärtom visar bilar i högerfil mycket större hänsyn mot passerande trafik i omkörningsfil. Detta då bilar i omkörningsfil mycket väl kan komma i 250 km/h.

Det är bilen som byter fil som ska visa hänsyn. Man får inte byta fil om det inte kan ske utan vara. Att personen i vänsterfil kör för fort är ingen ursäkt alls.
Jag håller med om att i filmen så slänger hon sig ut för nära, men tycker också att det i de fall där förare kör bra mycket fortare än hastighetsbegränsningen så får de visa mer hänsyn än de som kör närmre skyltad hastighet. Det gäller även de som kör under skyltat hastighet. Ju längre ifrån den skyltade hastigheten man är desto större hänsyn till omgivningen och andra trafikanter.

Angående musik i filmen... jag brukar föredra "naturliga" ljudet så man kanske hör motorförändringar eller eventuella tutningar. :)
Sen kanske lite petigt.. men jag tycker du använde ordet fruntimmer lite nervärderande. Som att det var "självklart" att det var en dålig förare bara för att det var en kvinna.
Blinkers ersätter dock inte backspegel. Tyvärr verkar många inte kunna kombinera de två.
  • 1
  • 141
  • 142
  • 143
  • 144
  • 145
  • 356

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60