Efter att ha läst hela denna mastodontråd valde jag att köpa en skanner också. Denna för att vara exakt;
http://tinyurl.com/mkl7zsm. Fick ner den till USD 100 (ca 700 kr) efter lite prutande.
Tipsen här använde jag mig också av, och vill tacka alla som bidragit, ingen är nämnd eller glömd för den delen!
Skannern fungerade inte när jag först fick den, antagligen pga att jag körde Win7 x64 och hade Internet Explorer 11 installerat. Efter support från Ebay-säljaren har jag även fått VIDA 2014A. Patchen snokade jag upp själv. Version 2014A har jag dock inte provat, men säljaren föreslog som sagt att jag skulle göra det om jag inte får 2013A att funka. Windows 64b skulle enligt säljaren bara fungera med VIDA 2014A och senare.
Vidare, av olika inlägg att döma, och utan att ha öppnat DICE-enheten, misstänker jag att denna skanner är en sk "ful-DICE". Dock fick jag den att funka häromdagen. VIDA-mjukvaran jag fick med är 2013A.
Min test-laptop är en HP Elitebook 8440p med 8 GB RAM, Intel i7 på några GHz och en 120 GB SSD. Dock används bara 3 GB RAM eftersom Windows är 32-bitars. Kommer att byta till en enklare dator lite längre fram. Jag märker inget av någon seghet som en del andra rapporterat om.
Efter att ha installerat 32b-Windows fick jag det iaf inte att funka. Testade med polares S80-'01 och fick bara reda på att det var ett protokollfel och att felet kunde vara sladden mellan OBD-uttag och DICE, mellan DICE och dator eller att ECU:n i bilen var trasig. Efter att skanner och dator skramlat i tankväskan på väg till och från jobbet några dagar, gick den igång igår. Go figure typ... :roll:
Proceduren som funkade för mig var denna:
1. Installera Win7 Pro SP2 32b på exvis en laptop. Windows är uppatchad som vanligt, dock utan nyare Internet Explorer än åttan. Inget annat funkar enligt säljaren med VIDA 2013A.
1.1 Installera VIDA från medföljande DVD. Välj EN-GB och klicka bort alla andra språk. Rör inte VCC-inställningarna i slutet, klicka bara på spara och Close.
1.2 Starta om datorn när installationen är klar och vänta tills en grön pil syns på databasikonen nere till höger.
1.3 Högerklicka på ikonen sen och välj Stopp. Vänta tills pilen blir röd.
1.4 Lägg på den medföljande patchen. Ändra inte sökvägen.
1.5 Starta om datorn när pachtningen klar.
1.6 Låt datorn och gröna pilen starta upp resp komma fram.
1.7 Stäng ner datorn helt.
2. Koppla in en batteriladdare till bilen och anslut laddaren till elnätet. Jag använde mig av min vanliga Ctek MXS 5.0 Polar.
2.1 Slå på parkeringsljus. Inbillar mig att detta drar mindre batteri än det automagiska halvljuset på fruns V70N-'01.
2.2 Koppla in OBD-sladden i bilen och USB-sladden i datorn. Den översta och nedersta blå lampan på DICE-enheten lyser stadigt. USB-lampan på DICE kan blinka till.
2.3 Slå på tändningen till läge II (två).
2.3.1 Se till att USB-sladden sitter ordentligt i datorn, håll gärna in den med ena handen. Passformen på kinakontakterna är lite sisådär...
2.4 Slå på datorn och invänta gröna pilen.
3. Starta DICE Diagnostics som administratör och klicka på Connect. Kontrollera att datorn ser DICE-enheten.
4. Starta VIDA som administratör.
4.1 Logga in som "admin".
5. Klicka på Read vehicle på andra fliken.
6. Radera felkoder under fliken Diagnostics.
7. Logga av VIDA innan ni kopplar ur DICE-enheten.
7.1 Stäng ner datorn.
7.3 Ta ur OBD- och USB-kablarna.
7.4 Ta ur batteriladdaren.
8. Klart.
Slutkläm:
Nu ska jag bara hitta var man ställer alla de där sakerna ni andra snackat om, som stolsvärme mm (tips emottages tacksamt!)... Och komma på hur man läser av polarens S40-'99, vi hade problem med att komma på vad som var VIN resp chassinummer. Efter en timme gav vi upp, och polaren fick låna den andra
dumskannern ist för att nolla servicelampan och kolla av koderna.
Edit: VIDA 2013A kom förresten på en dual-layer DVD av märket
Banana Digital... :mrgreen:
Edit2: Har nu installerat Virtualbox på min ordinarie Win7 Pro x64-laptop och gjort en virtuell maskin med Win7 Pro i386, detta visade sig fungera alldeles utmärkt.
Kör nu: KTM 990 SMR-12, Honda NX650 Dominator-88, Suzuki DRZ400S-00.
V70:n såld, andra spjällhuset dog...
Kör ibland fruns Toyota Yaris.