Funatic,
Volvo PV samt Castrol rekommenderar en olja med ACEA A3 till din bil.
Vill du köra på en mycket bra 0W30 olja ACEA A3 så kan jag varmt rekomendera Castrol SLX longtech. Ser att Mekonomen här i uppsala tar 185kr/litern.
Du kan även som jag gör är att beställa oljan ifrån
http://www.mapodo.de. Han har inte SLX longtech men väl storebror Castrol RS 0W40 för 82kr/litern inkluderat frakten när jag beställde 22liter. Det blir lite dyrare vid små beställningar pga frakten.
Hans Person bil kan tydligen inte läsa vad Volvo PV rekommenderar. Nu tror jag inte bilen kommer att skära ihop pga en lågfriktions olja men livslängden kommer att kortas men hur mycket kortare är svårt att svara på.
Du kan lite mer på Castrols rekommendationstabel då dom är proffs på olja. Dom rekommederar endera SLX longtech 0W30, Edge 0W40 som har ersatt RS 0W40 här i Sverige eller TXT softec plus 5W30.
Longtech, RS samt Edge är alla grupp IV oljor dvs PAO.
TXT softex plus är en mix mellan grupp III och grupp IV. Den behöver inte vara sämre trots att en del består av grupp III.
Sen det där om dina motorcyklar så förstår jag inte ditt resonemang.
Mineral samt delsyntet oljor borde brytas ned fortare än en helsyntetisk olja.
Helsyntet oljan är överlägsen på alla sätt och vis mot mineral samt delsyntet på papperet.
Helsyntet har följande fördelar.
Smörjer bättre kall som inte kräver mer förklaring.
Smörjer bättre som varm. Här krävs det lite förklaring då en så tunn olja som den är då den är kall kan smörja bättre än en mineral eller delsyntet när varm.
Det beror helt enkelt på basoljan är så mycket bättre än en mineral eller delsyntet.
Helsynteten har modifierats bra mycket mer än mineral eller delsynteten.
En mineral eller delsyntet har vissa delar av basoljan som är mycket bra och jämförbara mot den helsyntetiska. Men problemet med mineral eller delsyntet är att man vet inte hur mycket bra delar den innehåller då den inte är förädlad på samma sätt som en helsyntet är.
Det man gör är att ta dom bästa kolvätena och gör alla andra kolväten lika långa på kemisk väg. Mineral eller delsyntet har en del bra men den har fler dåliga än bra pga att den inte har modifierats tillräckligt.
Det leder till att en helsyntetisk olja tål mer värme, tryck innan oljan tar skada eller att filmen brister vid tryck. Den motstår skumning bättre.
Helsyntet motstår tempvariationer mycket bättre. Den klarar utspädning med vatten bättre (kondens). Den klarar även bensin utspäddning mycket bättre innan den bryts ned.
Så jag kan helt enkelt inte förstå hur det kan vara bättre med en mineral eller delsyntet i en motorcykel.
En sak man ska komma ihåg att äldre mekaniker fortfarande florerar med gamla skrönor om hur dåligt det är med att använda helsyntet olja.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att du har fått i arv att helsyntet i en motorcykel inte är bra att använda.
Jag har säkerligen glömt att skriva ytterligare fördelar samt att det går att utveckla detta med oljor långt mycket mer. Men detta är vad som har kommit ur mitt huvud vid skrivandes stund.
Sen ska man även komma ihåg att jag inte jobbar med detta utan mina erfarenheter kommer utifrån vad jag läst mig till samt diskuterat med folk i branschen.