Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daddan
VolvoB20 skrev:Vad är det som gör att nya motorer sunkar ihop på direkten om man inte har den allra dyraste specialojan utvecklad för just den motorn?

Öppnade min 15 år gammal BMW V8a som rullat 30.000 mil och den var speglblank på insidan utan en tillstymmelse till avlagringar.

Har dessutom aldrig fyllt olja i den motorn.
Klart det inte blir avlagringar om du aldrig fyllt olja i motorn. Frågan är väl bara hur den hållit 30.000 mil. På lastbilsflak kanske? :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Daddan skrev:
VolvoB20 skrev:Vad är det som gör att nya motorer sunkar ihop på direkten om man inte har den allra dyraste specialojan utvecklad för just den motorn?

Öppnade min 15 år gammal BMW V8a som rullat 30.000 mil och den var speglblank på insidan utan en tillstymmelse till avlagringar.

Har dessutom aldrig fyllt olja i den motorn.
Klart det inte blir avlagringar om du aldrig fyllt olja i motorn. Frågan är väl bara hur den hållit 30.000 mil. På lastbilsflak kanske? :D
Öhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

Bytte bara olja 1 ggr år dvs var ca 1800e mil, förbrukningen mellan byten var i princip noll så jag behövde aldrig fylla på.
av Daddan
Jag var bara lite dryg... ;)

Moderna "lågfriktionsmotorer" som är relativt bränslesnåla med ganska bra prestanda är visst inte inte optimalt när det gäller livslängd. Som det verkar gäller det därför att ha så bra olja som möjligt för att få dem att överleva.

Jag tänker på gamla hederliga 200 och 400 serien där motorerna alltid överlevde bilen, nu är det verkligen tvärt om. Motorer och allt skit runt omkring lämnar in långt innan bilen ser "begagnad ut". Rosten lyser med sin frånvaro tex.
av Funatic
jag har nu talat med en mycket trevlig herre på Hans Persson Bil och han rekommenderar till Volvo V70n T5 -00 följande:

Q8 Formula Elit
5w30
Åtgång: 5,8 liter
pris:
1L: 159:-
4L: 569:-

Vilket ger ett pris på 887:- (6L) för inköp av olja till ett oljebyte.
av Funatic
Nu får ni ursäkta språket, men jag blir fanimig helt kollrig av att läsa i den här tråden och kan nu absolut inte välja olja till min bil :-p

Jag själv säljer motorcyklar. Där kör man i princip alltid på DELsyntet eftersom den INTE bryts ner lika fort som helsyntet.
Helsyntet däremot är tunnare och har lite lägre friktion - men - den måste bytas oftare eftersom på motorcyklarna "tuggar" växellådan sönder oljan så att den blir "blaskig" - mineralolja slits inte alls på det sättet och därför använder man en olja med mineral som bas - delsyntet.

På bilar sitter ju växellådan separat med egen olja och tuggas då följaktligen inte sönder.

Enligt denna tråd ska jag ha ACEA A3 i bilen. Varför rekommenderar då Hans Persson Bil en ACEA A1-olja???????

Hade jag velat haft problem med vevhusventilation hade jag behållt min 9-5 Aero -02...

Jag blir tokig. VAD SKA JAG HÄLLA FÖR OLJA I KÄLKEN? ARGH! :roll: :shock: :lol:
Användarvisningsbild
av CarMan
Funatic skrev:jag har nu talat med en mycket trevlig herre på Hans Persson Bil och han rekommenderar till Volvo V70n T5 -00 följande:

Q8 Formula Elit
5w30
Åtgång: 5,8 liter
pris:
1L: 159:-
4L: 569:-

Vilket ger ett pris på 887:- (6L) för inköp av olja till ett oljebyte.
jag skulle inte köra den oljan ialla fall.
gå en sväng o kolla på deras beg bilar. lyft på olje locket o kolla om där finns avlagringar
av jbl
Funatic,

Volvo PV samt Castrol rekommenderar en olja med ACEA A3 till din bil.

Vill du köra på en mycket bra 0W30 olja ACEA A3 så kan jag varmt rekomendera Castrol SLX longtech. Ser att Mekonomen här i uppsala tar 185kr/litern.

Du kan även som jag gör är att beställa oljan ifrån http://www.mapodo.de. Han har inte SLX longtech men väl storebror Castrol RS 0W40 för 82kr/litern inkluderat frakten när jag beställde 22liter. Det blir lite dyrare vid små beställningar pga frakten.

Hans Person bil kan tydligen inte läsa vad Volvo PV rekommenderar. Nu tror jag inte bilen kommer att skära ihop pga en lågfriktions olja men livslängden kommer att kortas men hur mycket kortare är svårt att svara på.

Du kan lite mer på Castrols rekommendationstabel då dom är proffs på olja. Dom rekommederar endera SLX longtech 0W30, Edge 0W40 som har ersatt RS 0W40 här i Sverige eller TXT softec plus 5W30.

Longtech, RS samt Edge är alla grupp IV oljor dvs PAO.
TXT softex plus är en mix mellan grupp III och grupp IV. Den behöver inte vara sämre trots att en del består av grupp III.

Sen det där om dina motorcyklar så förstår jag inte ditt resonemang.

Mineral samt delsyntet oljor borde brytas ned fortare än en helsyntetisk olja.

Helsyntet oljan är överlägsen på alla sätt och vis mot mineral samt delsyntet på papperet.

Helsyntet har följande fördelar.

Smörjer bättre kall som inte kräver mer förklaring.

Smörjer bättre som varm. Här krävs det lite förklaring då en så tunn olja som den är då den är kall kan smörja bättre än en mineral eller delsyntet när varm.
Det beror helt enkelt på basoljan är så mycket bättre än en mineral eller delsyntet.

Helsynteten har modifierats bra mycket mer än mineral eller delsynteten.
En mineral eller delsyntet har vissa delar av basoljan som är mycket bra och jämförbara mot den helsyntetiska. Men problemet med mineral eller delsyntet är att man vet inte hur mycket bra delar den innehåller då den inte är förädlad på samma sätt som en helsyntet är.

Det man gör är att ta dom bästa kolvätena och gör alla andra kolväten lika långa på kemisk väg. Mineral eller delsyntet har en del bra men den har fler dåliga än bra pga att den inte har modifierats tillräckligt.

Det leder till att en helsyntetisk olja tål mer värme, tryck innan oljan tar skada eller att filmen brister vid tryck. Den motstår skumning bättre.

Helsyntet motstår tempvariationer mycket bättre. Den klarar utspädning med vatten bättre (kondens). Den klarar även bensin utspäddning mycket bättre innan den bryts ned.

Så jag kan helt enkelt inte förstå hur det kan vara bättre med en mineral eller delsyntet i en motorcykel.

En sak man ska komma ihåg att äldre mekaniker fortfarande florerar med gamla skrönor om hur dåligt det är med att använda helsyntet olja.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att du har fått i arv att helsyntet i en motorcykel inte är bra att använda.

Jag har säkerligen glömt att skriva ytterligare fördelar samt att det går att utveckla detta med oljor långt mycket mer. Men detta är vad som har kommit ur mitt huvud vid skrivandes stund.

Sen ska man även komma ihåg att jag inte jobbar med detta utan mina erfarenheter kommer utifrån vad jag läst mig till samt diskuterat med folk i branschen.
av LJN
-Jag skulle vilja tillägga en annan aspekt för att få maximal livslängd på motorn:

-Att motorolja och oljefilter ska bytas inom 50-100 mil när bilen är fabriksny! En "nyhopsatt" motor är inte helt ren och det blir också en del mindre "inkörningspartiklar" som indirekt skadar motorn.

Jag vet också att många bilar idag har sitt 1:a oljebyte runt 3000 mil,
men jag skulle aldrig vänta så länge... Sen ska ni tänka på att oljefiltret
på en modern bil idag är en mycket billig och simpel produkt.

Är också förvånad att ingen har börjat och sälja "riktiga" oljefilter med hög avskiljningsgrad samt stor upptagningsförmåga.

Inom processindustrin så är detta väl känt på all typ av hydraulisk- och mekanisk utrustning. Vi använder speciella sköljoljor vid nyinstallation, ny olja som fylls på filtreras ner till under 10 my vid påfyllning. För att komplettera maskinens egna oljefilter kopplar vi på under drift fristående oljereningsanläggningar med vissa intervaller.

Detta för att få ner partikelhalten i oljan och då även dom mindre runt 3-10 my är mycket skadliga i dagens maskiner med snäva toleranser. Allt för att få maskinens livslängd och tillförlitlighet maximerad!
Användarvisningsbild
av Raggz
om man lämnar in bilen på service hos volvobil i torslanda, fyller dom bilen med helsyntet automatiskt, eller måste man säga till om det ??
Kollade på 8000 milsservicen, och där står det "castrol txt" i kvittot. Är det då helsyntet ?
Ska snart göra 10000 mils service, och då ska jag vara noga med det..
av jbl
Jag skulle försäkra mig om att dom slår i en helsyntet. TXT är igentligen en mix av högt förädlad mineral olja samt helsyntetisk PAO olja. Dvs säga en mix av grupp III och IV.
Den duger mycket bra i en sugmotor. Passar även i en turbomotor.

Allt fler bolag går över till Grupp III oljor och kallar dom för helsyntet. Billigare att framställa men dom tar lika mycket betalt som för den dyrare PAO grupp IV oljan.

Men i och med att grupp III används mer och mer så är skillnaden inte längre så stor mot grupp IV.

Frågan är om man som konsument har nån fördel av PAO?

Själv så följer jag tillverkarens instruktioner och halverar deras intervall. För mig skulle en grupp III olja vara tillräckligt bra. Men för att må riktigt bra så använder jag helst grupp IV oljor ifrån Castrol.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]