Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av White
Kostar ju inget att rengöra anläggningsytorna och smörja kontakten på sensorn för att prova. Min knacksensor höll på och "löste ut"
hela tiden. Jag lossade då sensorn och torkade kliniskt rent både på blocket och sensorns anläggningsytor. Sedan smorde jag
kontakten med lågtemp fett. Löste aldrig ut mer sedan.
av Andis
vracing skrev:Ska kolla knacksensorn. Känns som om en stake va sne skulle de höras/ märkas på att komptest?
Tror dessvärre inte det gör det.

Jag åkte med polarens när ena staken var krökt hördes ingenting.
av vracing
Läste att det ska vara perfekt rent på blocket där knacksensorn sitter. Samt att den ska dras med 27nm. Bytte den och drog åt ganska rejält, samt att jag inte ens tittade om det var skitigt eller liknande.
av Andis
27nm är väldigt löst. Så löst att man nästan tror att det är fel att dra så lite om det inte är en väldigt liten sak man drar åt.

Blev det bättre annars dra för säkerhets skull den med momentnyckel för att utesluta även fel nm som en fel orsak.
av vracing
Tog låss knacksensorn och gjorde rent och drog åt med rätt nm. Inte provkört än men går inte lika fett kall längre. dvs ryker inte som en påställd diesel vid gaspådrag
av vracing
Går fortfarande fett vid kallstart.... laggar lite när man gasar första gången och rycker som fan. Va ute och provkörde nyss och slår ifrån då och då. Ibland gick den perfekt och nästa gång man la i 2an och gasade så slog det ifrån. Jävla skumt....
av vracing
Läste nu att nån hade haft liknande problem på en 760 tic och att det var något t kors vid pedalerna som va vakumstyrt som gjorde att han laddtryck bröts på 0,6bar. Om det nu skulle kunna vara de så undrar man varför det då funkat tidigare?

Sammanfattning vad jag gjort.

Läcker ej luft
Insugspackning bytt
Btr bytt
tändspole bytt
tomgångsmotor bytt
Ic bytt
Intankpump bytt
Spridare bytt till orginal

Något annat som ska kollas/bytas?

Väldigt tacksam för alla svar. Känns som det är hopplöst.

Goooo volvo...... :evil: :evil:
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?