Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
Om det har med mjukvaran att göra varför stannar den bara när det är kallt och bara ibland?
av Kena
Kollade idag bilen med en motordiagnos. Körde en kvart ca, allt verkade normalt bilen stannade aldrig men närapå några ggr. Killen (från OK) som gjorde testet bad mej motorbromsa och sen trycka ned kopplingen, och se den dog nästan då, alla ggr. Han kom då på att bränsletillförseln stryps helt när man motorbromsar och hinner inte igång igen när jag frikopplar. Logiskt va??? åkte sedan på Volvo och berättade, han tyckte ny mjukvara skulle vara meducinen för patienten. Så om ett par veckor ska hon in till psykologen och servas för 11000 mila avverknigen. Programvaror ca 2000kr +2900 för servicen+ 2nya styrleder som jag ska byta snart själv, ååååvad det är gött med Volvo.
av Spiff
Tycker med den hårdvara du köper så borde volvo inte ta betalt för mjukvaruuppgradering. Jag ser det som en firmware till vilket moderkort som helst. Du får ju inte en annan funktion utan de fixar ju buggar i produkten du redan har betalat ~300 000 - 400 000 för...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mjukvara för att lägga till funktioner kostar lite mer. Farthållare, parkeringsvärmare osv.

Men uppgraderingar, buggfixar, brukar ligga på en krona eller två.
av Kena
Nånn som jobbar på Volvo? vad gäller eg. tycker inte heller en uppgradering ska kosta så mycket. Hur gör ni?
av tharen
Kena skrev:Nånn som jobbar på Volvo? vad gäller eg. tycker inte heller en uppgradering ska kosta så mycket. Hur gör ni?
Begär en total uppgradering istället. Har för mig att om man beställer en specifik sw, så blir det kostnad, men är det total uppgradering så skall den vara 1kr.
av S40T4
Om felet fortsätter sän så kan det även vara VVT-enheten.
av Kena
Servad idag. Ny mjukvara till spjällhuset. Körde 1km.....motorbromsar för rödljus...trycker ned kopplingen...MOTORN STANNAR. Mjukvara 450kr löste alltså ingenting, kontaktar Volvo imorgon då jag lugnat ner mej lite. Hade jag återvänt idag hade de haft en V70 bred infart in till kundservicenmottagaren.
Hallå Volvoskruvare, hjälppp, wass up!!!

Förrutom vanliga servicen vid 11000mil, byte bromsslang, handbromsbackar och styrleder för 4100kr, yeahhh i like premium
Användarvisningsbild
av Sparkz
Sparkz skrev:Mjukvara för att lägga till funktioner kostar lite mer. Farthållare, parkeringsvärmare osv.

Men uppgraderingar, buggfixar, brukar ligga på en krona eller två.
Just det ja, dagen efter att jag skrev ovanstående fick jag se att i prislistan som kom i januari är en massa uppgraderingar höjda till 100:-
av Kena
Hej å hå!
Äntligen, felet är hittat. En ren trasa och lite avfettning löste problemet, spjällhuset och trotteln måste vara kliniskt rent för att fungera. Vad som egentligen händer däri vette f-n för spjället gick lätt att röra utan tendenser till att det skulle haka upp sej eller fastna fast det var lite smuts där. Kan tipsa alla som har problem med att motorn beter sej konstigt att börja med att rengöra spjället, det tar 15 min och är gratis.
Man kan ju fråga sej varför inte Volvo gör detta på ordinarie service utan väntar till det börjar krångla?
Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]

Brainys V60

Tröttsam minst sagt, både problemet i s[…]

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]