Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Ni som följt mitt extrema velande här kring nästa bil vet att jag gått från V70 till V60. Det handlade mycket om storleken på bagagerummet. När väl foten sattes ned på V60 har jag liksom inte orkat gå vidare då jag inte upplever att en V60 D4 aut riktigt talar till mig. Men så, nyligen kände jag att det var dags att ta tag i det igen. En V60 enligt ovan snickrades ihop och kontakt togs med de som fixat med bilar på jobbet.

De svarade omedelbart; varför tar du inte en D6..? Man är helt enkelt extrem inne på att sänka koldioxidutsläppen i verksamheten och i största allmänhet vara en god miljökämpe. Hellre lite dyrare bil som är bra utifrån miljöaspekterna. Så här är jag. Ska jag nu slå till på en D6 med ett så begränsat bagage? Ja, jag tror det. Medan D4 inte talar till mig så facineras jag enormt av hybridtekniken och allt runt omkring den. Att jag dessutom har två mil till jobbet och kan ladda där gör att det verkar kunna bli en vettig affär för mig. Lågt förmånsvärde + låga bränslekostnader för pendlingen. Kanske drar den mer än vad jag låtsas om. Men men, det får framtiden utvisa.

Frågan är om bagaget räcker..? Jag tror jag är beredd att chansa. Får ta hyrbil vid vissa situationer annars. För nu har jag gått in i Hybrid-mode.. :-O) :D
Användarvisningsbild
av joel80
Åh.. jag är avundsjuk! :D

Vill du ha lite läsning från nån som kört D6a ett litet tag kan jag rekommendera den här bloggen: http://blixtsnabbt.blogspot.se/
Han uppdaterar inte så ofta längre men det finns mycket intressant och roligt bland tidigare inläggen. Han verkar dessutom ligga under deklarerad förbrukning eftersom han som du har möjlighet att klara dagen på enbart batteri ibland.
av para
Vad hamnar förmånsvärdet på?
Blir det som V60 D5 AWD och 16tusen reduktion?
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Primus skrev:Frågan är om bagaget räcker..? Jag tror jag är beredd att chansa. Får ta hyrbil vid vissa situationer annars. För nu har jag gått in i Hybrid-mode.. :-O) :D
Jag tog helt sonika och lånade hem bilen och tog fram våra resväskor och packade. Vi kom från en v70 och trodde inte vi skulle få plats med så mycket som man gjorde, men brio-kombin har ju inte en chans ...

Du nämnde en fyraåring i ett annat inlägg, men det räcker gott. Vi har en fyraåring och en sjuåring och vi får plats med en stor och en liten resväska (hårda), en "plastbag" (typ 500*500*200), en ihopfällbar barnvagn samt en mindre hård kylväska. Barnvagnen och kylväskan kan bytas ut mot mot två "plastbagar". Det stora resväskan går ända upp i taket (ställs på bredden) och måste nästan lutas in för att komma in och den mindre sticker ut och toucha< nästan bakre fönstret. I utrymmet mot sidofönstrena och nere mot sätet kan man få in diverse mjuka saker. På längre turer lägger vi en hel del mellan barnen bak men det fungerar.
av Primus
FSandstrom skrev:
Primus skrev:Frågan är om bagaget räcker..? Jag tror jag är beredd att chansa. Får ta hyrbil vid vissa situationer annars. För nu har jag gått in i Hybrid-mode.. :-O) :D
Jag tog helt sonika och lånade hem bilen och tog fram våra resväskor och packade. Vi kom från en v70 och trodde inte vi skulle få plats med så mycket som man gjorde, men brio-kombin har ju inte en chans ...

Du nämnde en fyraåring i ett annat inlägg, men det räcker gott. Vi har en fyraåring och en sjuåring och vi får plats med en stor och en liten resväska (hårda), en "plastbag" (typ 500*500*200), en ihopfällbar barnvagn samt en mindre hård kylväska. Barnvagnen och kylväskan kan bytas ut mot mot två "plastbagar". Det stora resväskan går ända upp i taket (ställs på bredden) och måste nästan lutas in för att komma in och den mindre sticker ut och toucha< nästan bakre fönstret. I utrymmet mot sidofönstrena och nere mot sätet kan man få in diverse mjuka saker. På längre turer lägger vi en hel del mellan barnen bak men det fungerar.
Underbart, tack! Exakt vad jag önskade att någon skrev. Inte bara för resultatet( :lol: ) utan också för detaljerna. Vi åker ibland iväg på weekendresor med vår fyraåring. Och då har vi en större och en mindre hård väska. Och någon ytterligare påse eller två eller liknande. Barnvagn är nu helt utfasad. Däremot tar vi ibland med en kickbike. Låter ju som dett är i påse.. :D
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Primus skrev:
FSandstrom skrev:

Underbart, tack! Exakt vad jag önskade att någon skrev. Inte bara för resultatet( :lol: ) utan också för detaljerna. Vi åker ibland iväg på weekendresor med vår fyraåring. Och då har vi en större och en mindre hård väska. Och någon ytterligare påse eller två eller liknande. Barnvagn är nu helt utfasad. Däremot tar vi ibland med en kickbike. Låter ju som dett är i påse.. :D
:-). Vi har en lat fyraåring... Stora väskan verkar vara 57*70cm och lilla 50*60cm (med resevation för felmätning)
av Primus
Om man inte kommer åt att ladda på ett tag, hur bra laddar bilen upp batterierna då? Eller blir det då i princip en disel?
av Primus
Om man beställer VOC till en D6 kommer värmare med då? Det framkommer inte i bygg din bil och inte heller på den offert som låg och väntade på mig på jobbet. Killarna som jobbar med bilarn är verkligen på.. 8) i offerten står parkeringsvärmare m tidur. Sedan finns även VOC med. Är de då integrerade? Dvs att man kan styra värmaren via appen?

Edit: Har läst lite till, det verkar som om man beställer VOC så kan man styra värmare från appen.
Användarvisningsbild
av crumpets
Primus skrev:Om man inte kommer åt att ladda på ett tag, hur bra laddar bilen upp batterierna då? Eller blir det då i princip en disel?
Det blir en dieselhybrid. Precis som med ett helt vanligt hybridsystem kommer batteriet laddas vid inbromsning och nedförsbackar. Det är en liten konst att köra hybrid på bäst sätt, du får börja bromsa betydligt tidigara och bara ge ~10% bromspedal för att slippa skivbromsen så mycket som möjligt. Detta gör alltså att du eldar bort så lite rörelseenergi som möjligt och sparar en hel del soppa.

F.ö. tycker jag det bara är att köra på. Svenskar är så jävla lastutrymmeskåta så man blir helt matt. Seriöst, hela italien lyckas trycka in tjocka släkten i en Fiat 500, kommer man inte in i en V60 för att golvet är lite högre är det dags att lära sig packa mindre. Riktigt löjligt vilka %#=%= utrymmen folk "måste" ha.
Drivlinan i D6 är f.ö. världsklass. Konkurrenterna i europa är väldigt intresserade...!

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]