Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lellesprinter
Min trotjänare 745 -92 sjunger på sista ordet i sista versen.
Är inne på att skaffa en XC70, tittar lite på en D3 2012.
Nu har jag ju haft min 745 nästan sen den var ny och är bortskämd med att man kan göra allt själv och att grejerna håller bra, billiga reservdelar etc.

Om jag nu lägger 250' på att byta bil vill jag ju inte råka köpa den där modellen som inte funkar nåt vidare, det finns ju några exempel genom åren med mindre lyckade, växellådor, motorer etc.

Om jag nu skaffar en XC ungefär enligt ovan, är det nån motor, årsmodell, växellåda etc, som jag ska välja bort. Jag är mer intresserad av att grejerna ska hålla än prestanda, samma med underhållskostnader, hellre lägre underhållskostnader än prestanda.
mvh
lelle
Användarvisningsbild
av Robbi
Köp på, är också en gammal 740-ägare, har haft ett par V70 mellan men hittade rätt tillbaks till vad jag saknade med 700-serien i XC70, en rejäl kombi helt enkelt. Jag gillade den femcylindriga dieselmotorn D4. D3 är ju nästan där och gillade den på en V60 jag hyrde vid ett tillfälle. Fördelen med D3 är att den är hyfsat stark och pigg och otroligt snål. Växellådorna från 2012 är i regel bra, så tänk inte mer på det. Lycka till med nya bilen!
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är ju som det är. Nyare bilar har fler datorer.
Jag hade en 854 Turbo från 1994 (49000 mil) och en 945 GL, också från 1994 (37000 mil). Fick ha två för att säkert ha en som fungerade, eftersom jag behöver köra bil till jobbet. Ibland stod en still i några veckor innan reparation var klar. Men till sist tröttnade jag och köpte en XC70 D5 AWD 2012 för tre år sedan, och den har rullat på för det mesta. Det lilla som krånglat har fixats över dagen.

Jag ville framförallt ha en bra dragbil, och det är det ingen tvekan om att den är. Helt klart den bästa hittills att släpa husvagn och släp efter, av de bilar jag ägt.
av llesrof
Robbi skrev:Köp på, är också en gammal 740-ägare, har haft ett par V70 mellan men hittade rätt tillbaks till vad jag saknade med 700-serien i XC70, en rejäl kombi helt enkelt. Jag gillade den femcylindriga dieselmotorn D4. D3 är ju nästan där och gillade den på en V60 jag hyrde vid ett tillfälle. Fördelen med D3 är att den är hyfsat stark och pigg och otroligt snål. Växellådorna från 2012 är i regel bra, så tänk inte mer på det. Lycka till med nya bilen!
Om det är en fyrhjulsdriven XC70 ni pratar om så är D3 och D4 samma motor, alltså en 2,4-liters femma på 163 hk. Den har olika namn beroende på årsmodell.
Användarvisningsbild
av Robbi
llesrof skrev:
Robbi skrev:Köp på, är också en gammal 740-ägare, har haft ett par V70 mellan men hittade rätt tillbaks till vad jag saknade med 700-serien i XC70, en rejäl kombi helt enkelt. Jag gillade den femcylindriga dieselmotorn D4. D3 är ju nästan där och gillade den på en V60 jag hyrde vid ett tillfälle. Fördelen med D3 är att den är hyfsat stark och pigg och otroligt snål. Växellådorna från 2012 är i regel bra, så tänk inte mer på det. Lycka till med nya bilen!
Om det är en fyrhjulsdriven XC70 ni pratar om så är D3 och D4 samma motor, alltså en 2,4-liters femma på 163 hk. Den har olika namn beroende på årsmodell.
Ok? Alltid lär man sig något nytt. Köp på!
Användarvisningsbild
av ER
När du hittar ett lämpligt objekt ta dig 5 minuter att kolla hos transportstyrelsen om den är FWD eller AWD. Höll på att göra den dundertabben men priset var för skumt och det visade sig vara just en FWD.
Sen är det iom nya regler även lämpligt kolla fordonsrelaterade skulder på objektet så man slipper betala för målvakters synder.
Jag förespåkar automat till dieselmotor. Att handpeta växlar funkar på bensinare men om man väljer diesel så är ju automat givet val och man slipper växla stup i kvarten och njuta av annat. Numer känns manuell växellåda som 1980-talet när man lärt sig automaten i kombination med diesel. Eftersom det inte är en sportbil så spelar det ju ingen roll hur lång tid det tar att komma upp till 100km/h.
av ztaffans
ER skrev: Sen är det iom nya regler även lämpligt kolla fordonsrelaterade skulder på objektet så man slipper betala för målvakters synder.
Detta är väl inte helt lätt att få reda på eller vet du hur det går till?
Användarvisningsbild
av ER
ztaffans skrev:
ER skrev: Sen är det iom nya regler även lämpligt kolla fordonsrelaterade skulder på objektet så man slipper betala för målvakters synder.
Detta är väl inte helt lätt att få reda på eller vet du hur det går till?
Man kan kontakta transportstyrelsen för information ang. fordonet. Dom har lovat att bistå med hjälp och sagt att det skall bli enkelt att kolla detta i framtiden, men innan detta är ett telefonsamtal till dom en början så dom vidarebefodrar dig till rätt informatör i ärendet.
av fredrikwt
Visst är automaten trevlig, men personligen tycker jag den manuella lådan fungerar riktigt bra på Volvo och diesel. Det är så pass mkt vrid att man inte behöver växla speciellt ofta. Första växeln kan upplevas lite kort när man ska iväg snabbt vid ett rödljus typ, men inte annars, dessutom har manuella lådan klart lägre förbrukning och skatt skiljer en del med. Jag upplever med att den manuella lådan inte varvar lika mkt som automaten i motorväg t.ex.

Så jag skulle inte diska den manuella lådan direkt i detta fall. Det finns klara fördelar och lådan är mkt trevlig att hantera.

Jag är för övrigt automatförespråkare, med BMW som jag kör nu skiljer det väldigt lite i alla avseenden mellan manuell o automat, då finns det ingen anledning att köra manuell tycker jag. Men i Volvos fall är inte fallet det samma även om jag tycker den automatlådan går trevligt med.

Sen passar automat biltypen.... Tycker jag, men ändå... Min åsikt. Pröva först.
av curry
En till nackdel med automaten är att det är omöjligt att smyga lite tyst med bilen om man vill det, min halvsega backe upp genom mitt bostadsområde tar jag på 1000varv på 3:an medans de övriga v70 D5 aut i området bullrar upp på 2:an och 1500-1800varv nånting... Det är stor skillnad i ljudnivå för den som är i närheten. De tre är samtl. av 2010+ mod. Kan tyckas löjligt men vi har faktiskt diskuterat detta...

Men den manuella är klart sävlig vid rödljus och korsningar, 1:an och 2:an är korta om man inte ska hålla på och dra till över 2000 varv. Men det går förstås att dra till 4-5000 om det brådskar. En 08/09 års D5 med aut upplever jag som bra mycket bullrigare vid all sorts körning men mycket mer alert i tätorten.
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]

Elpriset

783 kWh för januari, 2683 kr zon 3.. ouch :-[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann[…]

Motorvärmare

Det brukar gå att ha båda delarna. Doc[…]