Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Hur ser du på bytet från V70 till V60 vad gäller bagageutrymmet? Jag vill gärna ha en V60 framöver, men just bagaget är jag väldigt skeptisk över..
Jag fyller min V70 lite då och då..
av emilito
[quote][quote="MartinS"]

Jag tänkte att det kanske fanns några som körde bensin bland entusiasterna som skrev på forum och kanske t.o.m. att några fler valde bensin nu när T5 hade rätt justa förbrukningssiffror. :-)

Men ack så fel jag hade.
Användarvisningsbild
av MartinS
Emilito, en bilentusiasts största intresse 2014 är visst att jämföra förbrukningsstaplar, det går utför ;-) Skoj att du går mot strömmen, jag ångrar inte en sekund att jag köpte en T6:a, bensin rocks :-)
av musse55
Jag har nyss bytt min volvo v70 mot v60, bagage är lite mindre,men inte farligt att man avstår från att köpa den,
av riha
joel80 skrev:Hur ser du på bytet från V70 till V60 vad gäller bagageutrymmet? Jag vill gärna ha en V60 framöver, men just bagaget är jag väldigt skeptisk över..
Jag fyller min V70 lite då och då..

Fel person att svara kanske, men...

Jag körde En XC60 tidigare, den har mindre utrymme än en V70 i bagaget (mer lutning på bakrutan samt lite mindre storlek på öppningen), men kör sen två veckor tillbaks en V60 D4 AWD MY15 och den är mindre än XC60:n. Både på höjden och på bredden.
Detta märkte jag rätt snabbt när jag skulle köra mina gamla vinterdäck (som jag glömde lämna av i samband med bytet av bil) till bilfirman. I XC60:n så kunde jag få plats med alla fyra stående på bredd, i XC60:n så fick jag in tre på bredd och hade då lite problem med att få in dem stående för höjden var precis så det gick, de tredje fick jag lägga på nerfällt baksäte.

Så, V60 < XC60 < V70
Användarvisningsbild
av joel80
Haft en V50 tidigare.. fått uppfattningen om att den har bättre lastutrymme än V60. Kan det stämma? Känns ju tridt stt gå tillbaka till nått ännu mindre än V50. (Förlåt lite off topic)
av latitude
Hej alla VEA åkare.
Jag funderar på å köpa en V60 som pendlarbil, så har jag följande fundering.
For varje 0,1 liter diesel pr mil kostar det för mej nästan 5000,- i året. Det blir 15.000,- på tre år, som är max tid jag har bilen. så blir 0,2 l/mil 30.000,- på tre år osv.
Så om en nästan ny 2014 d3 koster omkring 250.000,- och en ny d4 350.000,- da måste förbrukningen vara MYCKET lägre om det skal löna seg med en VEA, om man beräknar värdeminskning til ca 45´pr år på den nya, och 30´pr år på den "gamla". (siffror baserad på priser på Blocket)
Så det jag egentlig undrar, dra verkligen en D4 så litet som det sägs?
FYI kör jag 4000 mil motorväg-fart pr. år.

Tack.
av SweRonin
latitude skrev:Hej alla VEA åkare.
Jag funderar på å köpa en V60 som pendlarbil, så har jag följande fundering.
For varje 0,1 liter diesel pr mil kostar det för mej nästan 5000,- i året. Det blir 15.000,- på tre år, som är max tid jag har bilen. så blir 0,2 l/mil 30.000,- på tre år osv.
Så om en nästan ny 2014 d3 koster omkring 250.000,- och en ny d4 350.000,- da måste förbrukningen vara MYCKET lägre om det skal löna seg med en VEA, om man beräknar värdeminskning til ca 45´pr år på den nya, och 30´pr år på den "gamla". (siffror baserad på priser på Blocket)
Så det jag egentlig undrar, dra verkligen en D4 så litet som det sägs?
FYI kör jag 4000 mil motorväg-fart pr. år.

Tack.
Jag tror iaf om man skall tro på erfarna här inne så lönar det sig aldrig att köpa helt ny utan bättre å hitta en nästan helt ny med bra pris.

å Hur bränslesnål nya VEA är vet jag inte 100% haft bilen i nästan 1vecka å jag är nöjd med förbrukningen.
Går inte att säga med säkerhet hur mycket den drar just nu men på min färddator har jag legat mellan 4,6 - 5,5 kört 99% bara med ECO+ aktiverad xc60 aut D4
av penserjoch
Hallå! Första inlägget här men jag har läst ett tag.
Hämtade min v60 d4 aut summum idag.
Förra bilen var en s60 d3 aut från 2011.
Jag var lite tveksam första milen sen gav det med sig, jättetrevlig motor och växellåda. Det roligaste av allt var att bilen läste upp sms :D
Dock så uteblev nybilskänslan troligtvis pga att tidigare s60 hållit ihop otroligt bra i 9000mil. Och att spotify streamingen från mobilen "klipper" nån sekund då och då, det kan väl vara både bil och eller telefon det beror på. Blåtand verkar enligt min erfarenhet av handsfree, hörlurar, gps och telefoner vara en av världens sämsta standards
av Gunner
Länge sedan, men ny info kanske hjälper någon? Börjar närma mig inkörd & första servicel! Näst intill 6 mil till jobbet och härom dagen körde jag mina dryga 58 kilometer landsvägsmil till jobbet, på 0,34 enligt datorn, med en medelhastighet på 78 km/h. Då det var enbart 18 grader ute, var ej AC igång. Bilen hade rullat rullat 85 mil sedan senaste tankning och datorn angav 95 mil kvar till tom!! Kommer ju aldrig hända, med tanke på att två till kör bilen. Men att det är det möjligt att komma ner på dessa nivåer. Gör i alla fall mig imponerad! :D
//Mats
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 39

Finns ingen vettig anledning att tanka E5 / 98 f&o[…]

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

D4 VEA dricker olja